Jonathan Edwards |
Iløpet av 1730-årene vokste det fram en bevegelse, som
protesterte mot en rasjonalistisk holdning til religion (Faragher et.al
2009:127). Jonathan Edwards var kalvinist, og fremmet i fyr og flamme den
liberale teologi – og var ledestjerne i den bevegelsen som bekymret seg over et
av-religiøst Amerika. Selv holdt han til Northampton, men også andre steder i
New England (USAs nord-østlige kyst) oppstod det røster, som hadde samme
utgangspunkt som Edwards. De tilhørte gjerne tyske lutheranere, eller
skotsk-irske presbyritanere (Blant annet i Pennsylvania), slik at alle var ikke
kalvinister. Noen av dem fremmet en teologi som stod for individuelle valg
(Faragher et. Al. 2009:127), men det som forente dem var overordnet en antatt åndsnød som eksisterte i samfunnet generelt, og blant ledende skikkelser
spesielt. Jeg tror ikke dette er noe som er spesielt blant ledende skikkelser, men folk - enten de vil det eller ikke. George Whitefield var en ledende anglikansk minister fra England, som
i 1738 gjorde sin første rundreise i koloniene – der han ved sine åndelige
taler, imponerte blant annet Benjamin Franklin, som var alt annet en religiøst
overbevist. ”Hans oratoriske taler er innflytelsesrike,” uttalte Franklin.
Dette var etter at han ved selvsyn hadde deltatt i en forsamling, der
Whitefield talte, foran 30.000 tilhørere. Talen hadde sterke innslag av
mørkemanns-retorikk, men han formante om at frelse fantes (Faragher 2009:127).
Denne vidtfavnende koloniale gjenfødelsen av religion, som senere generasjoner
døpte ”den store oppvåkning” (The Great Awakening”), regnes av noen for fase to
i den protestantiske reformasjonen som hadde foregått i Europa (Faragher
2009:127). Ledende religiøse leder mente at det eksisterte både dekandanse og
overbyråkratisering, der vekkerne mente at mye kunne heller løses gjennom
moralsk styrke og renhet (Faragher 2009:127). Usikkerheten i samtiden førte til
at mange søkte støtte i bevegelsens budskap.
Gjenfødelse
Oppvåkningen skjedde noe senere i Sørstatene, først i midten
av 1740-årene, og kom med full styrke i 1760-årene (Faragher 2009:130). Dette
påvirket ikke bare hvite, men også mange slaver søkte støtte i kristendommen
eller religionen (Faragher 2009:130 og 263). Begge grupperinger fant sammen i
menigheter (Faragher 2009:263) I det 19.århundret gikk hvite og
afro-amerikanere hver sin vei i religiøse spørsmål, men den gang utgjorde de en
samlende kraft. Mange ikke-kirkelige hvite fant veien tilbake til religionen
under ”den store oppvåkningen.” Antallet kirker doblet seg fra 1740 til 1780,
selv om det er verd å nevne at den koloniale befolkning økte med tre-gangen.
Men; mens kirkegjengeri før var forbeholdt voksne, ble barn fra nå av
introdusert for kirkegang (Faragher 2009:130). Samtidig var det hovedsakelig
kvinner som oppsøkte kirken, men også denne tendensen ble nå utvisket – og man
var i ferd med å oppleve likestilling på dette felt.
Implikasjoner i
politikken
Oppvåkningen var mest tiltalende for dem som følte seg
forbigått av den økonomiske og kulturelle utvikling, i første halvdel av
1700-tallet. Flere i det etablerte sjikt så på oppvåkningen som anarkistiske
tendenser, men det var det nok neppe. I Connecticut, eksempelvis, iverksatte
man flere lover som skulle undertrykke vekkelsen. Dette førte bare til
ytterliggere mobilisering, og de som tidligere hadde blitt undertrykt gikk som
fanebærere inn i den amerikanske borgerkrigen. Det er åpenbart at ”den store
oppvåkning” gav enkelte muligheter til å diskutere politikk og saksfelt på
andre premisser, en hva tilfellet hadde vært tidligere (Faragher 2009:130-131).
Den” andre store
oppvåkning”
Dette fant sted i Sørstatene på 1790-tallet, der både
afro-amerikanske menigheter og predikanter skjøt opp i rekordfart, og en
distinkt form for kristendom fikk sin form (Faragher 2009:263). De
afro-amerikanerne som var frie skapte sine egne kirkesamfunn. De første
afro-amerikanske baptist- og metodistkirker ble etablert i Philadelphia, i
1794. De snakket om tro, håp og frigjørelse (Faragher 2009:263). Mange
afro-amerikanere fant støtte i det kristne budskap, da de kjempet for frihet og
rettferdighet. Fargaher (2009:263) stiller spørsmål til hvorfor de hvite godtok
dette, i det som den gang var et seperasjonssamfunn – mellom hvite og
afro-amerikanere? Mange mente oppriktig at også afro-amerikanere måtte få
oppleve gleden ved religiøs tro. Andre igjen trodde at kristendommen ville
gjøre folk mer lydige og underdanige (Faragher 2009:263). På mange plantasjer
fulgte man sin herre til kirken, men ble selv sittende bak i salen, eller på
balkong – lyttende til det kristne budskap, der predikantene gjerne kunne holde
forsvarstale for slaveriet. Dette førte til at afro-amerikanere etablerte egne
kirkesamfunn, som hadde et langt mer vital og et i førsteinstans farligere
samtidsbudskap – enn hva de hvite kirkesamfunnene forkynte. Det var vel bare afro-amerikanere som på
kroppen skjønte budskapet i sanger som ”Go Down, Moses?” Det sentrale i den
andre store oppvåkning er at man ikke snakket like mye om synd, men den frelse
man kunne oppnå gjennom personlig tro. Den var derfor noe lysere enn den første
oppvåkningen. Det var gjerne mennesker som falt utenfor markeds-kapitalismen,
som også denne gang søkte støtte i oppvåkningen.
Hvorfor er Den store
oppvåkningen en viktig del av vår historie?
Tror at vi i vår tid også lider av åndsnød, der selvrealisering skaper en "mye-vil-ha-mer-holdning," der det menneskelige behovet i enkelte tilfeller kan synes umettelig. Det betyr heller ikke at man skal ikke benytte seg av liberale friheter, men man kan bruke det på områder som virkelig betyr noe for en - for eksempel ikke ytre seg om alt mulig. Det betyr altså ikke
at man skal tilsidesette vesentligheter ved vårt samfunn, men at vi trenger mer samhold i vår tid. Historien går i bølger – de er fulle av reaksjoner og
motreaksjoner, og jeg tror vi blant annet kan gå inn i en tid der vi er mer
fordomsfrie, og ikke avfeier alt som ikke kan gis rasjonalistiske forklaringer.
Vi skal ikke tilsidesette de rasjonelle tilnærminger, langt der i fra. Men
kanskje kan man åpne øynene mer opp for at menneske også er åndelig – om det
dreier seg om ulike religiøse retninger, humanistiske innfallsvinkler, eller
andre forhold, som eksempelvis kunst og kultur. I en tid med økonomisk nedgang
(der ikke alt kan vokse inn i himmelen, for å bruke et passende begrep), med
tilhørende årelang norsk opptur – vil det oppstå et veiskille. Og historien
viser at økonomisk opptur kan ledsages av kulturell blomstringstid. Da kan et
utslag være en kulturell vekkelse. Det dypt menneskelige binder folk sammen i
en omskiftelig tid.
No comments:
Post a Comment