Saturday, September 13, 2025

Jonas Lie – den glemte store


Jonas Lie var framtredende i sin samtid.  Kanskje rager han ikke like høyt som «De tre store,» og som plasserer han – i dette selskap – på en tydelig fjerdeplass. Det er, når det er sagt, klare innsikter i menneskesinnet i Jonas Lie sitt forfatterskap. 

Trolig var han likevel mer en inspirasjonskilde for senere forfattere, enn at hans egen katalog – i ettertid – står på egne beinPer Thomas Andersen vektlegger i sin omtale av Jonas Lie, hans mentalitets-forståelse - som bidrog til utviklingen av den norske romanen. De var flere innflytelsesrike forfattere, til den moderne norske romanen, skriver Andersen – men Jonas Lie står i en viss særstilling. Ikke bare var han først ute med den impresjonistiske fortellermåten, men han sammenbandt på sett og vis romantikken og den realistiske skrivestil (Andersen 2012: 246). Kanskje var hans forsøk – i større grad enn Bjørnson – å åpenbart skulle løse samfunnsproblem. Fri for andre hensyn.

Denne omtalen er i stor grad skrevet på bakgrunn av en bok i norsk litteraturhistorie; «Norsk litteraturhistorie,» av Per Thomas Andersen. Oslo: Universitetsforlaget, 2012. Denne artikkelen tar for seg et omriss av forfatterskapet, mens biografisk materiale og kontekstualiteten Norge, er nesten ubeskrevet. Men – noe bør sies om Jonas Lie sitt eget liv.

Livet i korte trekk

Jonas Lie var født i Hokksund i 1833, men siden faren var ettertraktet embetsmann traktet han land og strand rundt, i embete. Jonas Lie trødde sine barnesko i både Tromsø, Kvinnherad, senere Bergen og Stavern. I likhet med andre norske forfattere, studerte han ved Heltbergs Studentfabrikk (som egentlig da var en kulturfabrikk), der hans akademiske løpebane endte med juss-eksamen i 1858. Han fikk den prominente tittelen «sakfører», i Kongsvinger, og giftet seg med sin kusine – ved samme etternavn. Hun fikk angivelig stor innflytelse for hans forfatterskap, onde tunger vil ha det til at hun fungerte som en diktafon. De fikk tre etterkommere sammen. Lie dristet seg utpå, men gikk konkurs, i rollen som økonomisk spekulant. Imidlertid var han en redelig mann – han ønsket å tilbakebetale sine skyldnere, og klarte dette - gjennom romanene sine. Men gjelden dro han med seg så å si nesten hele livet i gjennom. I 1871 dro han til Italia, og vendte hjem til Norge tre år senere (1874) etter tilskjenket diktergasje. Da han døde i 1908 etterlot han seg lyrikk, noen skuespill, og 30 skrevne bøker.

Forfatterskapet

Hans kunstneriske virke kan deles inn i tre perioder. Jonas Lie debuterte som en romantisk inspirert forteller (Andersen 2012: 247), der han 34 år gammel debuterte med lyrikksamlingen Digte, men han hadde inntil da skrevet en rekke journalistiske artikler. Den markante fortelleren Lie presenterte seg imidlertid i 1870 (37 år), med Den fremsynte eller Billeder fra Nordland. Med Lodsen og hans Hustru (1874), skrev han sin første sjø- og ekteskapsroman. I kontrastene mellom ektefellene, finns det både klassekonflikt og psykologiske motsetninger (Andersen 2012:247). Fra han var 39 år, gikk Jonas Lie mer over til å bli en realistisk problemdikter: Gaa paa (1882) og Livsslaven (1883), hvor begge verker er inspirert av den impresjonistiske fortellermåten (Andersen 2012:247). I løpet av 1880-årene kom hans mest kjente romaner, Familien på Gilje (1883), Kommandørens døtre (1886) og Et samliv (1887). I 1890 gav han ut Onde Magter, som innvarslet en ny periode i forfatterskapet – der han i sine psykologiske skildringer gav større plass til livets skyggesider (Andersen 2012:247). I to mesterlige eventyrsamlinger åpnet han også opp for fantasiens store spillerom. Selv om Jonas Lies midtre periode som forfatter er viet størst oppmerksomhet (de realistiske bøkene), er den tidlige og sene Jonas Lie minst like spennende, ifølge litteraturvister Per Thomas Andersen.

Romantikken og fraværet av moderne fortellergrep

Den fremsynte eller Billeder fra Nordland har en ganske enkel historie, men det er opplagte kvaliteter ved verket, ifølge Andersen. Det handler blant annet om et intenst kjærlighetsforhold mellom David Holst og prestedatteren Susanne, men forholdet kompliseres ved uenigheter mellom de to familier, samt at David i sine framtidsdrømmer ser faretruende elementer ved forholdet (Andersen 2012:247). Og som romantiske kjærlighetshistorier flest (ifølge Andersen), så ender også denne tragisk. Der Holst dør ensom og forlatt i en av hovedstadens mange loftsetasjer, pleiet av noen barndomsvenner. David lever en tilværelse mellom borgerlig sjelsro og en kaotisk drømmetilværelse.  Jonas Lie skildrer med innlevelse en rekke forhold, blant annet den storslåtte nord-norske natur. Fortelleteknisk er boka gammeldags, der Lie ikke benytter seg av de senere impresjonistiske teknikker, ifølge Andersen. Men boka peker framover, over hva som ble stående igjen i Jonas Lies forfatterskap; Nemlig menneskets sjelelige skyggesider (Andersen 2012:249).

Impresjonisme

Ved romanen Gaa paa (1882) beveget Lie seg i retningen av kritisk realisme. Livsslaven (1883) er en bok hvor impresjonistisk fortellerteknikk spiller en viktig rolle; Fortelleren har trukket seg tilbake, der det er lite skildring. I stedet for pekes det på karakteristiske detaljer, der replikker og scener ble viktigere, enn tidligere (Andersen 2012:249-250). Den moderne betegnelsen ”show, don’t tell” er kanskje på sin plass? Fortellerstilen ble også mer muntlig, og dermed i overenstemmelse med virkeligheten (Andersen 2012:250). I Kommandørens Døttre er mennesket i enda større grad ofre for det miljø de vokser opp i, en slags mulig parallell til den gamle Elvis-slageren In the ghetto.

Kan troll temmes?

Onde magter (1890) tar for seg et røft miljø, og innleder en periode i Lies forfatterskap, der han beskriver sinnets mørkemakter (Andersen 2012:250). Ofte beskriver Lie i utgangspunktet harmoniske relasjoner, før trolske krefter overtar, og forsurer forholdet (Andersen 2012:251). I Onde magter er det misunnelse og makt, over andre, som etter hvert går helt over styr (Andersen 2012:251). Både Niobe (1893) og Naar sol gaar ned (1895) er det mørke drivkrefters virvelvind som får herje (Andersen 2012:251). Jonas Lie var en dypt religiøs mann, ettertenksom – men hadde en evne til å ta innover seg samtidens problemstillinger (Andersen 2012:251). Tross hans moderate og forsiktige natur, hadde han en evne til å gjøre dypdykk i personer.

 

No comments: