Hun var i
en årrekke sjef for Rogaland Teaters Barneteater, og hadde det ikke vært for
henne hadde nok ikke Barneteatret eksistert i dag, for man skal se langt etter
folk av hennes kaliber.
Du finner selvsagt informasjon om henne på nettet – og derfor vil
jeg ikke skrive det mest opplagte. Har ikke lest meg opp på Elsa Nordvang for
anledningen, derfor kan denne artikkelen overlappe med opplysninger andre
steder.
Innledningen er kanskje forslitt, men den er like fullt sann. Elsa
Nordvangs standhaftighet reddet nok Barnetatret fra ulike teatersjefers mer
verdiløse syn på Barneteatret. Men hun fikk også drahjelp av tidligere tiders
kulturstøtte: I gamle dager, for over en generasjon siden, var det slik at
institusjonsteatre fikk kulturstøtte ut i fra hvor mange forestillinger, eller
antall publikummere, man hadde. Med et barnetater som årlig trakk titusener til
teatersalen, betydde det klingende mynt i kassen for teatret, som da kunne
kanalisere pengene til andre oppsetninger. Men; dette hadde ikke gått uten Elsa
Nordvang, som stort sett årlig var regissør for Barneteater-oppsetningen av høy
kvalitet i et sammenliknende perspektiv, og var etter det jeg mener et
fremragende organisasjonsmenneske. Barneteatret overlevde, tross omlegging av
kulturstøtte blant annet, med Elsa ved roret. Og – det overlevde takket være
hennes ryddighet og skikkelighet. Det er kanskje det jeg husker henne for.
I teaterbransjen, som annen kunst, er det enkelte man synes rett
og slett er bedre enn andre - og det er mye subjektivitet i bildet. Elsa hadde
også sine favoritter, men med tanke på dette fenomenets utbredthet, vil jeg
omtale Elsa som nøktern på dette felt. Hennes bærende teatersyn var at spilte
man hovedrolle en dag, ”skulle man bære brett” neste gang - hvilket tonet ned stjernedyrkelsen. Det skilte seg fra
tidligere syn ved blant annet Barneteatret, så vel som andre institusjoner i
andre verdenshjørner – og det er uvisst hva som er dagens syn ved Barne- og
ungdomsteatret? Selv opplevde jeg slikt, og det var slikt. Jeg har hatt større roller ved
Barneteatret, etterfulgt av det jeg vil omtale som slash-roller, der ett
eksempel er innbygger/ lakris i oppsetningen Charlie og sjokoladefabrikken
(1991), hvilket understøtter Nordvangs teatersyn.
Det jeg husker Elsa aller best ved, var hennes oppriktighet. Jeg
kom ikke noe nært Elsa, selv om jeg har spilt, etter skrivende stunds
opptelling, over 750 forestillinger ved Rogaland Teater (fordelt på
Barneteater, og ”voksenteater”). Hun hadde en framtoning som jeg ikke finner
noe annet ord for enn oppriktig. På grensen til naivisme, som man gjerne finner
hos intelligente mennesker – selv om hun nok neppe var uvettig godtroende.
Denne oppriktigheten fortonte seg heller ikke som ironisk (forestilt
uvitenhet), men snarere et pedagogisk grep for å gjennomføre det hun trodde på,
og hvilke idealer hun indirekte opplærte oss andre i. Jeg har en håndfull
kvinner som har betydd enormt mye i mitt liv, og Elsa var en av dem. Men jeg kom henne aldri nær - man klemmer blant annet liksom ikke dronningen.
No comments:
Post a Comment