Saturday, June 15, 2019

Ingen skuespillere har drømmeroller II

En drømmerolle er utvilsomt Esteban Treban i Åndenes hus.
Flott klipp! 


Rollen ble originalt spilt av Jeremy Irons.

Jeg har et ambivalent forhold til selve filmen. Det er en såkalt utopisk realistisk fortelling av Isabelle Allende, som jeg ble fjetret av, da jeg så den, i 1994. Da jeg så filmen på et senere stadiet ble jeg ikke like begeistret. Det betyr ikke at det ikke kan være en god film, men at jeg personlig fjernet meg litt fra sjanger-tilhørigheten med årene.

Esteban Treban er en forkvaklet reaksjonær, som driver en gård etter antikvarisk mønster, med blant annet fysisk avstraffelse av arbeidere som ikke duger. Han er en såkalt patron. Han stiller etterhvert til valg for det erkekonservative partiet, og må kjempe mot en tidligere bekjent
om politiske posisjoner.

Egentlig er det en drittsekk, men som har et kall.

Romanens handling veksler mellom herregårdsroman, spøkelsesroman, kjærlighetsroman og politisk dokumentar. Den skildrer – gjennom en familie – chilensk historie fra 1900 frem til kuppet i 1973 og drapet på president Salvador Allende. 

Filmen omhandler mye, og er regissert av dansken Bille August. 

No comments: