Tuesday, February 25, 2020

Teater som griper og underholder


«Hjemkomsten» på Rogaland Teater var en tankevekkende opplevelse. Inntrykkene er mange, på grensen til det utmattende.

Terningkast 5 +

Det er flere tanker jeg gjør meg om stykket, som er regnet som Nobelprisvinner i litteratur, Harold Pinter, sitt mesterverk. Aller mest synes jeg det er en spennende sjanger; Et sted mellom absurdisme og sosial-realisme. Dette handler om en dysfunksjonell familie.

Hvis jeg skal trekke fram én ting, vil det vært spennende for en skuespiller å nettopp leke seg med replikkene. Skal de sies på en absurd måte (imot komedie), eller sosial-realistisk (tragedie). Jeg synes oppsetningen traff en meget god balanse, i dette.

En forestilling som absolutt er verd å anbefale, levert av Rogaland Teater (Teaterhallen). 

Vi pleier som sagt ikke skrive standardiserte revy- eller teateranmeldelser. Men vi huker av de bemerkelsesverdige opplevelsene.

No comments: