Saturday, October 09, 2021

«Det gryende landet»

Dette var et musikalsk prosjekt, som jeg skrev som introduksjon på YouTube, skulle være et bidrag til «samhold og tilhørighet til dette vakre landet» vi bor i.

En viss patriotisme mener jeg er bra, som slekter på begreper som lojalitet og trofasthet. Men alt med måte. Vi kan bli mer internasjonale.

Hvis jeg skal kommentere dette ytterligere – ut i fra samtiden, var jeg vet oppstarten av prosjektet ganske oppgitt over verdipluralismen i det norske samfunnet. Jeg kunne kommentert dette mer, men noe vil du forstå ved å lese andre artikler jeg har skrevet. Det gryende landet var derfor et forsøk å skape noe som i en viss forstand kunne være forenende.

Den første låten kom i mars 2018, og prosjektet strakk seg over omtrent 2 år. Låtene hadde hovedsakelig geografiske navn, der kriteriet for å få navnet med i en låt, skulle være et innbyggertall på minst 20.000 mennesker. Dette klarte jeg nesten å fullbyrde, tatt i betraktning den spredte variasjon som måtte til, for å avspeile hele Norge.

Prosjektet inneholdt 80 låter, der de 20 beste låtene ble samlet i en femte spilleliste. Det er vel denne spillelisten som i tilfelle egner seg for oppførelse – kanskje ispedd det som måtte passe av lokale låtbidrag jeg har laget, fra ellers i samlingen.

Jeg kan kontaktes for oppførelse, og kanskje tar jeg en dag fram igjen dette prosjektet. For høring 😊

Noen sanger er fortsatt på YouTube.


No comments: