Saturday, September 10, 2011

Spennende pangvalg for sentrum-høyre i Stavanger


Alt ligger til rette for et brakvalg for Høyre i Stavanger. Venstre holder stand fra forrige knallsterke kommunevalg (2007). KrF holder seg også noenlunde stabilt. Spørsmålet er om disse tre partiene får flertall alene?

Det er 67 bystyrerepresentanter som skal fordeles, og det krever da 34 representanter for å få flertall. I den siste velgerundersøkelsen fra Rogalands Avis, lørdag 10.september, får Høyre 25 representanter (+2), Venstre får 6 representanter ( - ) og KrF får 5 representanter ( - ). Dette betyr 36 representanter - to mandater mer en nødvendig for å få flertall. Kan det være sentrum-høyre får flertall i Stavanger – uten støtte fra FrP eller Arbeiderpartiet, og sogar Senterpartiet? Ting kan tyde på det (selv om feilmarginene er store, kun 608 personer er intervjuet) Feilmarginene er opptil 4 prosent for de største partiene. Dette kan altså vippe begge veier – flertallet kan ”forsvinne,” eller flertallet kan bli styrket. Jeg tror imidertid alle de tre nevnte partiene er i medvind, slik at jeg tror de vil få flertall alene på valgdagen. Da håper jeg på at disse partiene – Høyre, Venstre og KrF kan danne flertall alene. Jeg tror mest på deres løsninger. Samtidig tror jeg det er godt for demokratiet i Stavanger at vi får klare opposisjonspartier – på venstre- og høyresiden. Hva skjer med de andre partiene? SV sliter kraftig, med en katastrofemåling på 2,5 prosent (!). Dette gjenspeiler partiets dårlige resultater på landsbasis, der partiet vaker rundt 5-tallet, og det er ikke grunn til å tro at partiet skulle ha gjort det bedre i vellykede, oljesmurte Stavanger. Stavanger SVs leder, Marcela Molina forsikrer at resultatet kommer til å bli langt bedre i Stavanger enn det den siste målingen tilsier. Det er mulig de gjør det bedre, og la mitt stalltips være at de kommer inn med tre mandater – Marcela Molina, Eilef A. Meland og den unge, dyktige Eirik Faret Sakariasssen. Jeg tror det ikke er grunn til å håpe på mer – de lekker nok både til Arbeiderpartiet og Rødt. Arbeiderpartiets økte oppslutning har skrumpet inn etter 22. juli. Partiet har nå en oppslutning på 23,6 prosent. Det er tvilsomt om partiet denne gang har klart å aktivisere særlig mange hjemmesittere. Jeg tror det kan være grunn for å legge til grunn mandatberegningen på 23,6 prosent, altså 16 mandater (+1). Senterpartiet beholder nok sitt mandat, selv om Kvadsheims parti opplever en beskjeden tilbakegang, ifølge denne målingen (-0,4). Jokeren på venstresiden er Rødt, som vaker mellom 1 og 2 kandidater. Jeg tror SV klarer å aktivisere noen Rødt tilhengere i sluttspurten, slik at de blir sittende igjen med 1 mandat. Jeg tror uansett ikke SV og Rødt til sammen vil få mer enn 4 mandater. Sammen med AP sine 16, blir dette skarve 20 mandater, og de må se langt etter ordførerklubben. FrP sliter kraftig, til tross for etter det jeg kan bedømme en meget sterk valgkamp fra FrPs ordførerkandidat, som virker veldig dyktig: Tore B. Kallevig. Dette gjenspeiler nok også elendige målinger for FrP nasjonalt, og FrP har aldri hatt noen bastion i Stavanger. Jeg tror imidlertid FrP kan aktivisere noen i sluttspurten, og tror derfor på en tilbakegang, men 9 mandater (-2). Pensjonistpartiet ligger an til 2 mandater, men man kan jo spørre om de mange eldre klarer å komme seg til stemmelokalet. Jeg tror ikke Sandviks parti vil få mer enn ett mandat, som i 2007. Sagen-Helgø henter nok mange stemmer her, etter hennes fokus på sykehjemsplasser i Stavanger. Da tror jeg på denne mandatfordelingen valgdagen, som er en blanding av tro og ønsketenkning:

Rødt: 1 ( - )
SV: 3 ( -1)
Ap: 16 ( +1)
Sp: 1 ( - )
V: 6 ( - )
KrF 5 ( - )
Høyre 25 ( + 2)
FrP 9 ( - 2)
Pp 1 ( - )
Andre: 1 ( - )

Slår dette til vil vi få et flertall av Høyre, Venstre og KrF. Jeg tror at de til sammen ikke vil gjøre det dårligere enn dette, for jeg tror Høyre er i medvind, og de Rød-grønne i motvind. Som du ser tror jeg ikke balansen mellom to-blokkstenkningen er endret – men det kan det bli, og da tror jeg det blåser sentrum-høyres vei. Jeg håper ikke at partiet Pensjonistpartiet kommer på vippen i dette partipolitiske landskapet, fordi jeg da tror at én person kan få uforholdsmessig stor makt – overfor sentrum-høyre. Rokkeringer innad på borgerlig side alene er altså det som jeg tror mest på for å sikre et flertall av Høyre, Venstre og KrF. Godt valg!

No comments: