Saturday, June 16, 2012

Fornøyelig Flor og fjære



På fredag var jeg med jobben på Flor og Fjære. Et tropisk planterike på Sør-Hidle, midt i Rogaland, like utenfor Stavanger, som jeg aldri tidligere har besøkt – tross ønsket om det.

Må medgi at jeg ikke har særlig peiling på flora. Likevel var det fantastisk opplevelsesrikt å ta innover seg de mange plantevekstene som familien Bryn har fått til å vokse på den en gang så golde øya, da det betegnende nok var 8 grader midt i juni. Beskjedne tall på gradestokken til tross, solen skinte, og kolleget var i feststemning. Her har de palmer, her har de Aloe-planter, kaktuser og japanske Bonzai-tre. Parken er inndelt i ulike avdelinger, som klosterområdet, Asia og Mexico – med tilhørende passende plantevekster.  Båtturen fra Skagenkaien tar kun 20 minutter, så er du praktisk talt i andre verdenshjørner. Her er så vakkert, her er så fredfullt. Stedet har møysommelig blitt beplantet, utvidet og ivaretatt siden familien Bryns patriark, Åsmund Bryn, kjøpte tomten som landsted i 1965. Siden har en av sønnene overtatt, og senere blitt utvidet. Faktisk så hadde jeg trodd stedet var større en det er, det er ikke veldig stort (veldig relativt uttrykk dette, altså). Men planteelivet er rikere enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Etter en times omvisning, ble besøket avsluttet med en 5-retters middag av en dyktig nederlandsk kokk som selvfølgelig bærer navnet André.   

No comments: