Hvis du lurer på hvor jeg står politisk, så vil jeg
benytte anledningen til å henvise til det gamle liberale folkepartiet DLF, ikke det nåværende DLF.
Dagens DLF er et ultra-liberalistisk parti. Det
opprinnelige ”Det liberale folkepartiet,” som virket i overnevnte periode, var
et sentrum-høyreparti. Jeg vil samtidig understreke at politikk blir utformet i
sin samtid, der jeg erkjenner at jeg ikke sikkert hadde vært moderat
sentrum-høyre, borgerlig liberaler i et annet land, i en annen tid. Men for å
beskrive mitt ståsted de siste 15 årene – i Norge – er det formålstjenelig å
henvise til det gamle liberale folkepartiet.
Europeisk
posisjonering
Jeg befinner meg akkurat midt i sentrum av den
liberale tradisjonen på kontinentet, der det Luxembourgske liberale partiet
befinner seg – langs sentrale akser. Jeg er altså en gjennomsnittlig europeisk
liberaler, sett ut ifra foregående problemstilling om mitt norske utgangspunkt
anno 2012. I nordisk liberal sammenheng ligger mine synspunkter nærmest det
svenske Folkpartiet. I norsk sammenheng tilhører jeg nok høyrefløyen i Venstre,
men heller ikke dette er alltid entydig. Dessuten kan det være vanskelig å angi
høyre- og venstreskiller i politikken. Men i likhet med Det liberale
Folkpartiet er jeg blant annet ikke like ihuga miljøverner som Venstre er, og
klarer meg godt hvis du omtaler meg som tilhørende høyrefløyen i partiet av
denne grunn. Men; det er langt mer enn et mer vekstorientert utgangspunkt – som
Det liberale folkepartiet hadde til forskjell fra Venstre - som gjør at jeg nok tilhører en
gammel DLF-arv. Veldig forenklet sagt blir DLFs politikk ivaretatt av
henholdsvis Venstre og Høyre i Norge, der jeg befinner meg i en mellomposisjon.
Derfor er det kanskje ikke så rart at min drømmeregjering er flertall for
Venstre, KrF og Høyre – med noe annet forholdstall mellom partiene enn det er i
dag. Jeg anser meg som i alle hovedsak som liberaler, i spedd konservative og
sosialdemokratiske strømninger.
Partiets historie
Partiet ”Det liberale Folkepartiet” (som Venstre
selvsagt i dag burde hete) var opprettet etter splittingen på Venstre sitt
ekstraordinære landsmøte på Røros i 1972. Bakgrunnen for splittelsen var en
langvarig konflikt mellom ulike fløyer i Venstre. Enkelte grupper i Venstre,
blant annet store deler av Unge Venstre, hadde vært misfornøyde med at Venstre
deltok i den borgerlige koallisjonsregjeringen til Per Borten. En kan på den
tiden snakke om en høyre- og venstrefløy i Venstre. Da EF-striden kom ble denne
motsetningen forsterket, og Venstre ble omtrent delt på midten i EF-spørsmålet.
Etter EF-avstemningen i 1972 var EF-motstanderne i Venstre, med gunnar Garbo og
Hallvard Eika i spissen med i regjeringen Korvald, en ren nei-regjering med
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet. Ja-fløyen, som også kan kalles
høyrefløyen i partiet, reagerte sterkt på dette. Resultatet var det
ekstraordinære landsmøte på Røros. Etter at ja-folkene innså at de var i mindretall
i salen, forlot de lokalet, den 11. november 1972. Utbryterne kallet seg i
starten ”Folkpartiet Nye Venstre,” men måtte endre navn til ”Det nye
Folkepartiet” (DNF) etter at regjeringen Korvald ikke godkjente partinavnet. 8
av 13 av Venstre sine stortingsrepresentanter ble med i ”Det nye Folkepartiet,”
deriblant nestelederen Helge Seip og den tidligere lederen og Venstre-høvdingen
fra Vest-Agder, Bent Røiseland. Ved Stortingsvalget i 1973 fikk DNF valgt inn
ett direktemandat, Ole Myrvoll, fra Hordaland. I 1977 falt partiet ut av
Stortinget, og kom aldri inn igjen. I 1980 endret partiet navn til ”Det
Liberale Folkepartiet.”
Politisk
posisjonering
Det står noe
forunderlig i Wikipedia: ”Partiet hadde sterke likhetstrekk med Venstre, men
var klart mer sosialliberalistisk.” Sosial-liberalistisk er en misvisende
betegnelse. De var i tilfelle mer sosial-liberalt, eller liberalistisk, for å
henholdsvis beskrive partiet lenger til venstre eller lenger til høyre, for
Venstre. Hybriden sosial-liberalistisk er en kortslutning. Sosial-liberale
eller radikale beskriver de noe mer venstreorienterte liberale partiene, mens
liberalistisk beskriver de noe mer høyreorienterte liberale partiene. Faktum
var at partiet lå i en europeisk sentrumsarv, og kan derfor best beskrives som
liberalt, noe lenger til høyre enn det sosial-liberale Venstre. Det står også
noe annet misvisende i Wikipedia om Venstre, slik jeg er kjent med
partihistorien: Mens Venstre på 1970-tallet prøvde å ta avstand på den
borgerlige siden, og på 1980-tallet søkte samarbeid med Arbeiderpartiet, var
DLF alltid er klart borgerlig parti. Det er nok riktig at DLF var mer tydelige
borgerlige. Men at Venstre søkte samarbeid med Arbeiderpartiet er nok noe som
skyldes en misforstått og klønete valgplakat der Odd Einar Dørum blir viet med
Gro Harlem Brundtland. Dette ble tolket som at de søkte regjeringssamarbeid med
Arbeiderpartiet, mens teksten på plakaten lød noe slikt som ”et slikt samarbeid
bør vi ikke ha noe av.” Klønete, absolutt, men nettopp derfor kan det stilles
tvil til om Venstre i virekligheten søkte samarbeid med Arbeiderpartiet på
1980-tallet, slik Wikipedia beskriver.
DLFs sortie
Utover 1980-tallet
gikk opplsutningen om partiet stadig nedover. Ved kommune- og fylkestingsvalget
i 1987 stilte Venstre og DLF felleslister i mange kommuner og fylker. På en
samlingskongress 4. og 5. juni 1988 var partiet gjenforent med Venstre. Den
siste lederen Marit Bjorvatn ble nestleder i Venstre, og DLF-medlemmer ble
kvoterte inn i styre på alle plan i Venstre. Av store personligheter i Venstre
kan vi foruten de to nevnte ta med Ole Myrvoll, som var partiets eneste
stortingsrepresentantant noensinne, perioden 1973 – 1977. Det var Høyres
Willoch/ Norhus som red på høyrebølgen (og ALP/ FrP), der verken Venstre eller
DLF nøt godt av den borgerlige vinden som startet på 1970-tallet, og varte til
langt ut på 1980-tallet. Litt uforståelig, men mye kan nok skyldes at den
norske liberale bevegelsen den gang søkte støtte i Høyre, fordi både Venstre og
DLF lå med brukket rygg.
Kritikk av
Røros-vedtaket
En hovedkritikk mot Røros-vedtaket kan sies å ha et
borgerlig perspektiv. Hos andre borgerlige partier – som Høyre – er det nok
mindre tradisjon for at et landsmøte dikterer stortingsrepresentanters
stemmegiving. Venstre-vedtaket, som gjorde at stortingsflertallet i Venstre for
EF kom i mindretall, var et diktat fra landsmøtet som nok virket som en unødig
inngripen i det som kanskje burde være en liberal holdning, nemlig å overlate
til representatene selv å stemme ut i fra sin holdning. At flertallet av stortingsrepresentantene
meldte seg ut av Venstre, og opprettet et eget parti, er delvis forståelig i en
så stor og viktig sak, men det skapte kraftige sår som nok ikke tjente de som
ble igjen i Venstre heller, ved elektoratsmessig synkende oppslutning for Venstre
gjennom tre tiår etterpå. Ikke alt skyldtes Røros, men det gjorde likevel svært
stor skade på lang sikt. Jeg mener ønsket om et slagkraftig borgerlig
sentrumsliberalt parti, som burde holdes forent, burde veie mer enn hva
splittelsen på Røros kostet. En annen viktig kritikk mot å la landsmøte-vedtak
styre over den parlamentariske gruppens synspunkter, er at forskning viser at
landsmøtedelegater er mer ytterligående i sin standpunkt enn
parlamentsrepresentater, sammenliknet med velgerne. Siden Stortingsgruppens
synspunkter kanskje lå nærmere Venstre-velgeren, og kanskje spesielt
velgerpotensialet, burde Stortingsgruppens synspunkter veie tyngst.
No comments:
Post a Comment