Thursday, October 18, 2012

Jubelkveld for Eplekjekkasene

Det var stort å stå på Stavangerens scene på premieredagen, med et fantastisk entusiastisk publikum.

Vi presterte denne kvelden veldig bra. Stemmen min var av en eller annen grunn litt sliten, men det skal jeg ikke skylde på, for jeg syntes at både jeg og de andre presterte meget bra. Det ble ikke sene kvelden, på grunn av at vi var slitne, og hadde jobber å gå til dagen derpå. Men vi fikk med oss mange, mange, svært gode tilbakemeldinger etterpå – som er verd å ta med seg videre.

Stavanger Aftenblad
Leif Tore Lindø skriver i overskriften: ”Fire opplagte menn,” og fortsetter i ingressen med ”Denne bør du se.” Han trekker spesielt fram kombinasjonsparodiene (der to parodiobjekter figurerer på scenen samtidig). Videre trekker han fram nest siste nummer fra 2. akten, der vi også parodierer, da ulike debattinnlegg som kjentfolk har om klimaproblematikken. Egil Bjørøen får også skryt for å treffe blink med sin Kristoffer Joner-parodi. Videre skriver Lindø at det største plusset i boka er parodien på kommentarfeltet i avisene, i vårt tilfelle faktisk med Stavanger Aftenblad som eksempel – selv om den institusjonen aldeles ikke er blant de verste.  Det var hyggelig at Lindø trakk fram den. Den er det jeg så har skrevet. Jeg blir trukket fram i også andre henseender, men jeg får også medfart i to numre: Madagaskar-pakker og Pål Hjelm, som ikke falt i smak hos Lindø. Kanskje jeg syntes jeg fikk i uforholdsmessig mye spalteplass i Stavanger Aftenblad. Hvis jeg skal kommentere hans personlige kritikk, så vil jeg understreke at Pål Hjlem-nummeret er en hyllest, vi har hatt en grundig diskusjon der vi har konkludert med at dette er en hyllest. Noe annet har heller ikke vært min intensjon, som tekstforfatter og utøver. Madagaskar-pakker er et forsøk på å ha én tradisjonell revyvise i showet, for å bevare nettopp tradisjonen, men det falt visst ikke helt i smak hos Lindø. Hans hovedinnsigelse mot oppsetningen er at vi ikke har latt darlinger ryke, det blir etter journalistens vurdering noen for mange halvkvedede numre. Jeg undrer med for øvrig over at han ikke var mer entusiastisk over nummeret ”Tilbake til framtiden,” for at vi blant annet tørr å ta opp temaer med sprengkraft.

Rogalands Avis
Stein Roger Fossmo har overskriften ”Velsmakende cider.” I Ingressen skriver han at showet er variert, det bys på god stand-up, stødige parodier og imitasjoner, ville revyscener og mye sang. Han mener vi har knallgode ideer, der Harald Eide Ellingsen (gruppas Stand-up-konge), trekkes fram med gode parodier. Videre trekkes det Egil Bjørøens Sevland parodi fram, og der samme Bjørøens Abel-parodi omtales som et stort høydepunkt. Egil Bjørøen kommer med andre ord meget godt utav det i RA. Kommentarfeltet trekkes også her fram som et av de store høydepunktene. Undertegnede trekkes fram som en frisk og ellevill som både Petter Stordalen og Pål Hjelm. Andreas Lagesen omtales som gullgod og strålende, i rollen som henholdsvis Kari Bremnes og Tønes. Fossmo etterlyser bedre tekstforfattere, men understreker like fullt at publikum storkoser seg.   

NRK Rogaland
Vi fikk kritikker fra Nord-Jæren toneangivende tre mediehus, Stavanger Aftenblad, NRK Rogaland og Rogalands Avis. Samtlige gav oss terningkast fire, slik at det for en gangs skyld var et samstemt pressekorps som gav samme terningkast til én og samme forestilling. Ståle Frafjord i NRK Rogaland virket grunnleggende positiv til oss, der han snakket i mogenlokalen like over klokken 08.00. Jeg erindrer ikke så mye, selv om jeg hørte det ”live,” men han ville ikke trekke fram negativiteter hos enkeltpersononer. Phuuu.  

No comments: