Friday, October 26, 2012

Investeringsråd og framtidsutsikter

Hva bringer framtiden oss? Hva er den beste investeringen?

                                                                       - Hvilke aksjeposter på jeg satse på?
-  I framtiden vil folk være mye mer ”opptatt,” sier framtidsforvalter Turid B. Schøn, i TBS marketing operaton solvent, på Mysen, men med forretningsadresse i Waldermann Thranes gate, og besøksadreasse i Klingenberggaten 17. ”Opptatthet” mener jeg bestemt, understreker Schøn. Hun er veldig overbevist nå.  - Jeg tror også et viktig stikkord for framtide investeringer er ”gjennomgåenhet,” det tror jeg vi ser både her og der, og rundt omkring oss – ”gjennomgåenhet” blir viktig. Hun titter ettertenksomt ut av vinduet sitt, og er nesten i ferd med å forsvinne, idet hun selv oppsummerer, innledende med et kremt: Jeg tror vi for framtiden kan konsentrere oss om:  Gjennomgående opptatthet.” Hun sløser bort et par sekunder på å rette på brilleglassene, hvor pupillene nærmest har blitt maltraktert av gjennomlesingen av forelagte aksjekalkyler. - Kan De si meg hvor vi finner slike investeringsobjekter, hvor gjennomgående opptatthet er viktige kjennetegn? Åhh, nå spørr du vanskelig, svarer Schøn, og blikket bærer på ny virilitet, under oppseiling. Hun bøyer seg framover, skyver haken nedover, titter seg litt rundt i rommet – og det er kun oss to her: Nå, må ikke du feste absolutt all lit til meg, du må huske å tenke selv, svarer Schøn. – Det er vanskelig å være treffsikker, sier Schøn. Vi nikker bekjennende til hverandre. - men jeg tror, fortsetter Schøn, og senker stemmen ytterligere et par hakk – dette er bare noe jeg tror, at det kan være lurt å satse på  …. Det blir altså så dørgende stille. Børsutskriftene ligger mellom oss. Det er like før avfyringen av gullrekka i Lotto vil treffe øregangene mine. Schøn visker, enda litt lavere: Jeg tror det kan være lurt å satse på (kunstpause) næringslivet. Det blir blikkstille. Hun retter seg opp i ryggen, med rikkende, triumferende bevegelser bakover, før hun setter et punktum med et ganske konsist, lyst, malene, småstønn:  - mhyi….

No comments: