Thursday, December 13, 2012

Framtiden for britiske Liberaldemokratene?


Den britiske koalisjonsregjeringen av De konservative og juniorpartner Liberal-Democrats sliter på meningsmålingene. Det går nemlig trått i britisk økonomi, selv om det lysner litt. Undertegnede har tro på snuoperasjonen av britisk økonomi. Er det likevel på tide at Liberal-Demokratene trekker seg fra koalisjonen, og heller søker samarbeid med Labour? Eller skal de fortsette til neste nyvalg, for å deretter søke samarbeid med Labour? Eller skal de gå inn i en ny valgomgang med de konservative? Hestekuren i britisk økonomi bør bare godtas dersom det på sikt kan bringe økonomien på fote igjen, for å deretter bruke veksten til å utlikne forskjeller
 i landet som for mange fortoner seg som et brutalt klassesamfunn. Da kan samarbeid med Labour på lengre sikt være det riktige, samtidig som dagens samarbeid med de konservative er høyst nødvendig.   

Meningsmålinger viser at Liberaldemocrats i november og desember i all hovedsak ligger an til å få mellom 8 og 10 representanter i Westminister. Omtrent 50 taburetter forsvinner for Liberaldemocrats, i forhold til kanonvalget i 2010. Dette er ganske stabil, om enn lav oppslutning om Liberaldemocrats, i henhold til hva partiet fikk i september. En meningsmåling som ble presentert i tabloidavisen Sun 27. september viser en oppslutning på 41 prosent for Labour, 32 prosent for The Conservatives – og 9 prosent for Liberal-democrats. En meningsmåling som ble presentert i The Guardian 24. september viser også en oppslutning på 41 prosent til Labour, 31 prosent til The Conservatives og 14 prosent til Liberal-democratene. Og i en meningsmåling i The Telegraph 18. september viser at 45 prosent støttet Labour, The Conservatives støttes av 30 prosent, og Liberal-democrats støttes av 10 prosent. Liberal-demokratenes gjennomsnitt på disse målingene er altså: 9 + 14 + 10 / 3 = 11 prosent. Dette er langt under valgresultatet i 2010, som gav de britiske liberale ufattelig høye 23,0 prosent av stemmene, og 62 av 650 seter i nasjonalforsamlingen. At et parti som får om lag 25 prosent av stemmene, bare forsynes med under 10 prosent av setene i nasjonalforsamlingen, skyldes jo den britiske valgordningen som ivaretar representasjonen til de to største partiene. Dette skal ikke diskuteres direkte i denne artikkelen. Det som imidlertid skal ses nærmere på er følgende; Er det på tide at Liberal-Demokratene trekker seg fra koalisjonen, og heller søker samarbeid med Labour? Selv foretrekker jeg liberale partier som søker samarbeid til høyre (konservative og kristeligdemokratiske partier), dernest til venstre: sosialdemokratiske partier. Partiet utfordres nå av et fjerde parti, viser den siste meningsmålingen fra 7. desember. Der får Labour 43 prosent, De konservative 32 prosent, Liberaldemocrats 10 prosent – og UKIP 9 prosent. UKIP (UK independence party) er et EU-skeptisk høyrepopulistisk liberalistisk parti, som nok stjeler mye av Liberaldemokratenes velgergrunnlag: Skotske og walisiske valgdistrikt. Dette på tross av at politikken de fører er noe ganske annet enn pro-EU partiet Liberaldemocrats, som ellers er et sentrumsorienter liberalt parti. Men Liberaldemocrats henter i stor grad sin tilslutning fra protestvelgere, samt velgere som ønsker et løsere forhold mellom England og de omkringliggende landene i samveldet. Dette gjør at Liberaldemocrats i øyeblikket er i ferd med å forvitre. 

Statsbudsjettet 2012

Den britiske regjeringen gjennomførte omfattende sparereformer, som innebar kraftige kutt i offentlig velferd, da statsbudsjettet for 2012 ble lagt fram. Dette for å bane veien for skattereduksjoner, som har til hensikt å stimulere britisk økonomi. Det er altså en dynamisk skattepolitikk man er ute etter, som på lang sikt kan brukes til å øke offentlig velferd – eller ytterligere skattereduksjoner. Det er dette veivalget Liberaldemocrats står overfor. De fleste økonomisk liberale er vel enige om at britene trengte denne innstrammingen, for å få landets haltende økonomi på fote igjen. Fra april 2013 skal toppskatten reduseres fra 50 prosent, til 45 prosent. Bunnfradraget skal fra januar 2013 økes med omtrent 1000 pund, til 9205 pund, for å lette skattetrykket for de med lave inntekter. 24 millioner briter vil derfor på årsbasis få rundt 2500 kroner mer å rutte med. Fra april 2013 vil det ikke lenger være mulig for pensjonister å ha en skattefri inntekt på omtrent 10000 pund i året, før de blir skattlagt. De må betale skatt fra første penny. 300.000 briter som tjener høyere middelinntekter får en høyere skattesats fra april 2013: Innslagspunktet på 40 prosent skatt reduseres fra 42475 pund til 41450 pund. Størrelsen på pensjonsutbetalinger holdes på dagens nominelle nivå, en politikk som ble knesatt ved statsbudsjettet i 2012. I praksis betyr dette en realnedgang i pensjonene, på grunn av inflasjon. Dette har kanskje vært en hard sak å svelge for konservative representanter og velgere, som tradisjonelt har vernet om honnørene. Barnebidraget forsvinner helt for husholdninger som tjener over 60.000 pund årlig. Folk får full utbetaling hvis du tjener opp til 50.000. Deretter vil barnebidraget falle for en prosent for hvert 100 pund opp til 60.000. Regjeringen forsøker å kutte i offentlig byråkrati, men forutsatt lite hensiktsmessige innrettede datasystemer for dette systemet, stiller jeg meg meget skeptisk til om ikke innsparingene forsvinner i mer byråkrati. Da synes jeg heller det hadde vært hensiktsmessig å innføre en generell reduksjon. For som Kåre Willoch sier: - Barnetrygden skal utlikne forskjeller mellom dem som har barn og dem som ikke har barn. Underforstått, barnetrygden skal ikke benyttes til å omfordele inntekter mellom såkalte samfunnslag. Selv om klassedelingen er markant i Storbritannia, synes jeg omfordeling kan gjøres på mer hensiktsmessig måte. Når det gjelder de økonomiske utsiktene så regner uavhengige byråer med at veksten vil være på 2 prosent i 2013, og 2,7 prosent i 2014. I 2015 og 2016 vil veksten trolig være 3 prosent. I eurosonen som helhet er veksten anslått til å være mellom 0,5 prosent til minus 0,3 prosent. Den britiske inflasjonen vil gå ned med 1 prosentpoeng, til 1,9 prosent. De langsiktige virkningene av budsjettet spås derfor til å være positive, selv om et statsbudsjett langt derifra alene kan ta æren for dette. Når det gjelder arbeidsledigheten er den i dag på 8,7 prosent, men forventes å falle til 6,3 prosent i 2016 – 2017. bedriftsbeskatningen blir lettere, i håp om å skape nye bedrifter. Skattesatsen ble senket fra 24 til 22 prosent. De rike slipper imidlertid ikke unna uten skatteskjerpelser; Det blir blant annet høyere beskatning av de dyreste boligene. Dette er bare noen nøkkelpunkter fra statsbudsjettet.

Liberal-demokratenes statsråder

Det britiske systemet er slik at det utelukkende er representanter i parlamentet som kan rekrutteres til statsrådsposter: Er du ikke representert i parlamentet, så er du også utelukket til en ministerpost. Partiet har 5 av 23 ministre. Øverst troner visestatsminister Nick Clegg, som ikke har andre oppgaver i regjeringen enn å være visestatsminister. Vi kan jo starte med Nick Clegg.

Nick Clegg

Lederen for liberaldemokratene ( fra 2007-) er for øyeblikket «desputy minister of Great Britain and Northern Ireland,» som på norsk best kan karakteriseres som «minister for samveldet.» Ministerposten krever at vedkommende jobber svært tett med statsministeren. De har fine titler i Storbritannia, han er blant annet «Lord-president for rådet,» som har som oppgave å jobbe med politiske og konstitusjonelle reformer i koalisjonsregjeringen. Han har representert Sheffield Hallam siden 2005, der de tok en dundrende seier med over 50 prosent av stemmene, i det historisk konservative valgdistriktet. Tidligere var han medlem av Europaparlamentet, og han er en prisbelønt journalist for «Financial Times.» I tillegg til parlamentariske roller, har han vært en bidragsyter til mange pamfletter og bøker om politiske saker. Han har også hatt en rekke jobber, inkludert ski-instruktør og vært bankfunksjonær i Helsinki. Han har studert ved Universitetet i Camebridge, Universitetet i Minnesota – samt ved skole i Belgia. Han snakker flytende engelsk, fransk, nederlandsk, tysk og spansk (!). Vi kan jo spørre oss hvorfor han ikke ble utenriksminister? Det var derfor kanskje litt parodisk at han ble valgt som talsperson for hjemlige spørsmål, før han entret regjeringssamarbeidet. Han er ellers en beslått mann, hans formue estimeres til å være rundt 20 millioner NOK. Han beklaget i september 2012 at han brøt valgløftet fra 2010, om ikke å høyne studieavgiften. Clegg (1967-) er født i Buckinghamshire, som tredje av totalt fire barn.

Tidlige år og familie
Familien Clegg er på sin fars side av adelig herkomst, fra Øst-Europa. Han mor er nederlandsk. Og hans engelske bestefar Hugh Anthony Clegg var redaktør i British Medical Journal i 35 år. Hans mor lærte han til å være skeptisk mot den tradisjonelle klassedelingen av det britiske samfunnet.

Utdannelse
Clegg var utdannet ved to uavhengige skoler; ved Caldicott Skolen i Farnham Royal i sørlige Buckinghamshire, og senere ved Westminister skolen i sentrale-London. Som 16-åring var han utvekslingsstudent i Munchen. Han hadde et friår som ski-instruktør i Østerrike, før han begynte på universitetet i Camebridge i 1986, hvor han studerte arkeologi og antropologi. Han var aktiv i studentteatret. Han var også kaptein på sitt college tennislag, og medvirket i menneskerettighetsorganisasjonen Survival International. Sommeren 1989 var han bankfunksjonær i en finsk bank i Helsinki. Etter universitetet ble han tildelt et stipend for å skrive en oppgave innenfor politisk filosofi om den grønne bevegelsen, ved universitetet i Minnesota. Så flyttet han til New York, for å jobbe i det progressive liberale magasinet «The Nation.» Så arbeidet han i Brussel en periode, der han jobbet med bistand til tidligere Sovjetland. Han tok sin andre mastergrad ved College of Europe i Bruges, et universitet for europeiske studier i Belgia, hvor han for øvrig møtte sin kone, Miriam Gonzalez Durantez. En rettsviter og datter av spansk senator.

Publikasjoner
Clegg har skrevet et stort antall pamfletter og bøker. Sammen med Dr. Richard Grayson skrev han en bok i 2002 om viktigheten av devolusjon i utdanningssystemet, basert på komparativ forskning i Europa. Han skrev en kontroversiell pamflett for «Center for European Reform,» der han forfektet devolusjon og evolusjon i den europeiske union. Han var også bidragsyter til «Orange Book,» hvor han forfektet markedsliberale løsninger for å reformere den europeiske union.  

Medlem av Europaparlamentet (1999 – 2004)
Clegg ble valgt til den ledende liberaldemokratiske kandidaten for East Midlands I 1998. Da han ble valgt i 1999 var han den første liberale parlamentarikeren som ble valgt fra dette distriktet, siden 1931. Som medlem av Europaparlamentet jobbet han med kampanjen for parlamentarisk reform, som vektla reformer vedrørende utgifter, transparens og ansvarlighet i Europaparlamentet. Han ble talsmann som handel og industri for den europeiske liberale demokratiske reformgruppe (ELDR). I 2002 forlot han Brussel, der han i et innlegg i The Guardian argumenterte for at han ville få utrettet mer på hjemmebane.  I løpet av hans periode i Europaparlamentet arbeidet han for at pensjonister skulle få en mer meningsfull og aktiv pensjonisttilværelse. Etter han forlot Europaparlamanetet bedrev Clegg noe lobbyvirksomhet, før han ble valgt inn til parlamentet i Westminister i 2005.

Parlamentsrepresentant fra 2005
Clegg vant parlamentsvalget i 2005 med over 50 prosent av stemmene. Cleggs valgkampsaker var lokal trafikkavvikling, gjenvinning, boligbygging og helse. Han bekjempet nedleggelsen av lokale tjenester som brannstasjoner og postkontor.  Da han ble valgt inn i parlamentet, ble han valgt til partiets talsperson om Europa. Hans evne til å forankre praktiske spørsmål i liberale verdier gjorde at man raskt spekulerte om han ikke var en framtidig leder for liberaldemokratene? I etterkant av liberaldemokratenes leder Charles Kennedys avgang 7. januar 2006, var han utpekt som en verdig arvtaker. Clegg pekte imidlertid på representanten Sir Menzies campbell, og dermed var hans lederkandidatur inntil videre avblåst. 

Liberaldemokratenes talsperson for hjemlige spørsmål
Etter lederskiftet i 2006 ble Clegg forfremmet til talsperson for hjemlige spørsmål, og erstattet Mark Oaten. I denne jobben forfektetet Clegg liberaldemokratenes forsvar av sivile rettigheter, der han blant mye annet kjempet mot identitetskort og registrering av uskyldige personers DNA, selv om det så skulle forhindre terrorisme. Han arbeidet for fengselsreform, et liberalt perspektiv på immigrasjon, og forsvarte menneskerettigheter mot angrep fra nesten enhver politisk fløy. I januar 2007 lanserte Dlegg kampanjen «We Can Cut Crime!» Dette var en handlingsplan for å få bukt med kriminaliteten der hvor Liberaldemokratene hadde det politiske lokalansvaret.

Sir Menzies Campbell sin resignasjon
Clegg skapte furore da han vekjente seg lederskapsambisjoner på Liberaldemokratenes partikonferanse i 2007. Dette etterfulgte økende mediaspekulasjon vedrørende Sir Menzies Campbell lederskap. 15. oktober 2007 trådte Campbell til siden, og sa at: - Lederskapsspørsmålet forhindret videre framgang for partiet.

Leder for Liberaldemokratene fra 2008
Etter at Campbell sluttet ble Clegg ansett av media som hovedkandidat til ledervervet. BBC sin politiske redaktør, Nick Robinson uttalte at valget ville bli et jevnt løp mellom Clegg og Chris Huhne, som stod i mot campbell i 2006-valget. Fredag 19. oktober  2007 lanserte Clegg sitt kandidatur til ledervervet. Kandidatene braket sammen, selv om de var enige på en rekke saksfelt. Men det var Clegg som stakk av med seieren, 30. januar 2008. I det man kan kalle sin tiltredelsestale, erklærte Clegg at han innehadde «et liberalt temperament, og at han trodde på Storbritannia som et tolerant og pluralt samfunn.» Han erklærte at målene var å forsvare «sivile rettigheter og beskyttelse av miljøet.»  I et intervju med «BBC radio 5,» morgenen etter valget, sa Clegg at han «ikke trodde på Gud, men hadde den dypeste respekt for alle troende.»  Clegg innrømmet for magasinet GQ  i mars 2008 at han hadde ligger med over 30 kvinner. Den eldre Liberaldemokratiske parlamentsrepresentanten Lembit Opik forsvarte Clegg, ved uttalesen: Du kan være et menneske, selv om du er partileder.»   

A winning team
Da Clegg ble valgt som partileder, utpekte Clegg sin tidligere rival Chris Huhne til å etterfølge han i posten som talsperson for hjemlige spørsmål. Vince Cable fortsatte som finanspolitisk talsmann. Mediakommentatorer noterte seg at Clegg-Huhne-Cable trioen var et effektivt politisk team for de kommende årene. Av hans mange uttaleser er det noen som blir stående: «Jeg tror at hver enkelt person er ekstraordinær. Tragedien er at vi har innredet et samfunn der altfor mange mennesker ikke får oppleve sitt ekstraordinære potensiale. Mitt syn – det liberale syn – er at regjeringens jobb er å sørge for at de får det. Ikke fortelle folk hvordan de skal leve livene sine. Men å gjøre valgene mulig, til å realisere potensialet, uavhengig hva målene er. Vi må utfordre særinteresser, bryte ned privilegier.»

Holdningen til andre partier
I Underhuset konsentrerte Clegg seg om å angripe Labour og statsminister Gordon Brown, men høsten 2009 begynte han å konsentrere seg om David Cameron, og dets konservative leder. Clegg avvise et forsøk fra Cameron, at de to partiene skulle arbeide sammen. Clegg argumenterte for at De konservative var vidt forskjellig fra Liberaldemokratene, og at Liberaldemokratene var de sanne progressive i britisk politikk.

Politikkens innhold
Cleggs plattform for Liberaldemokratene har vært å modernisere partiet, på samme tid som han har ønsket å opprettholde partiets politiske og filosofiske liberale tradisjon. Siden han har blitt leder har han forfektet flere valg for ventelistepasienter, blant annet å gi dem mulighet for å bli behandlet i det private markedet, underr statlig finansiering.  Han har gått inn for «substansiell skattekutt, for å beholde pengene i folks lommebøker,» bedre miljøpolitikk, faste parlamentsvalg og overføre mer makt til lokale styringsorganer. Clegg har gått inn for kutt i forsvarsprojekter som for eksempel utviklingsprosjekter av Eurofighter.

 Minister for samveldet fra 2010
Clegg ble minister for Samveldet 11. mai 2010 i kraft av koalisjonsinngåelse med det britiske konservative partiet, under statsminister David Cameron.  Han har også vært minister for «konstitusjonelle og politiske reformer,» som var et nøkkelområde som liberaldemokratene forhandlet om, og Clegg har i sin nye post beholdt denne porteføljen.

Koalisjonsenigheten
Dagen etter valget i 2010 hadde ikke Storbritannia ett parti med flertall lengre. I lys av denne realiteten gikk David Cameron ut offentlig og gav et tilbud om å forhandle med Liberaldemokratene om landets første koalisjonsregjering, siden 2. verdenskrig. Clegg svarte på dette at det var etter hans syn det største partiet i Underhuset som hadde førsterett på å styre.  Hvilke politiske saker har vært kontroversielle? Først og fremst har kanskje den forhøyede studentavgiften vært en stor kamel for Liberaldemokratene å svelge. 12. oktober 2010. Et annet nederlag for Liberaldemokratene har vært å forkaste reformen av «House og lords,» noe de måtte gjøre i august 2012.

Danny Alexander
Danny Alexander (f. 1972) er vise-finansminister. Porteføljen innebærer finans og økonomi. I Storbritannia har de en særegen ordning, der de opererer både med en finansminister (”Chancellor of the Exchequer”)  og en visefinansminister (”Chief Secretary of the Treasury”). Stillingen som visefinansminister ble opprettet i 1961, og har til hensikt å avlaste byrden og arbeidsmengden til finansministeren. Stillingen innebærer å forhandle med departementene om budsjettet, fastsette størrelsen på offentlig sektor og velferdsreformer. Alexander har vært valgt inn fra valgkretsen ”Inverness, Naim, Badenoch og Strathspey,” fra 2005. Valgkretsen ligger sørøst i Skottland, der Liberaldemokratene har vunnet overlegent foran Labour ved de to siste valgene. I sin første parlamentsperiode var han en av partiets ledende opposisjonspolitikere, hvor han i parlamentet arbeidet med arbeid og pensjon. Han var i tillegg stabsjef for Nick Cleggs medarbeidere i parlamentet, og leder og hovedbidragsyter i utvalget som jobbet fra partiets partiprogram, 2007 – 2010. Alexander var blant de fire liberaldemokratene som forhandlet fram regjeringsplattformen sammen med De konservative.Han ble først utnevnt som statsråd for Skottland, men i slutten av mai 2010 ble han visefinansminister etter at David Laws (LibDem) trakk seg. Alexander ble født i Edinburgh, og er oppvokst i Skottland. Han har sin utdannelse innenfor ”Filosofi, politikk og økonomi” ved St. Anne’s College, Oxford. 

Parlamentsrepresentant fra 2005
I 2005 ble Alexander for første gang valgt til å sitte i parlamentet, der ble han en partitalsmann innenfor saker som dreide seg om arbeid og pensjon. Han har også hatt en rekke andre verv i partiet, perioden 2005 – 2010. I etterfølgelsen av valget i 2010 ble Alexander tilsluttet forhandlingsteamet som forhandlet med De konservative, sammen med sine partifeller Chris Huhne, David Laws og Andrew Stunell. Han ble først utnevnt til minister for Skottland, siden inntok  han posten som visefinansminister – etter at David Laws trakks seg 29. mai 2010.

Mer selvstyre for Skottland
Da De konservative og Liberaldemokratene dannet regjering, sa Skottland-minister Alexander at ”at han ville forsikre om at den britiske regjeringen kunne jobbe sammen med den skotske regjeringen og det skotske parlament” og tilføyde: ”Vi har et program for styring som vi vil ha satt ut, og som vil være til enorm fortjeneste for den skotske befolkning.” Alexander ble i kraft av å være Skottland-minister gitt myndighet til å impelementere anbefalinger til Calman Kommisjonen, hvilket var å overføre økonomisk/ fiskal makt til det skotske parlamentet” Dette var en del av avtalen mellom De konservative og Liberaldemokratene, den såkalte Scotland Bill 2011. I sine første offisielle besøk til Skottland, og møter med førsteminister Alex Salmond, ble Alexander ledsaget av statsminister David Cameron. Cameron formante om en ny begynnelse i relasjonene mellom de to parlamentene, engelske Westminister og skotske Holyrood. Han lovet å ankomme det skotske parlamentet årlig for å ta imot spørsmål. Også Cameron understreket den nye regjeringens vilje til å overlate mer fiskal uavhengighet til Skottland.

Vince Cable
Så har du Dr. Vince Cable (f. 1943), minister for forretningsliv, innovasjon og ferdigheter. Det har alltid vært god liberal politikk å skaffe seg en form for handels- og næringsminister, siden det her er muligheter for å realisere liberaleres tro på å ta i bruk markedet som løsninger på utfordringer. På individnivå er det et politikkområde som fremmer det private initiativ, skapertrang og spontanitet. Dette er for øvrig også et politikkområde hvor kunnskap sorterer under statsråden, i form av begrepet ferdigheter, og liberaleres tro på fornuft og framskritt (jf. opplysningstidens idealer), er også et område hvor man kan fremme liberal politikk. Vince Cable har vært medlem av parlamentet siden 1997. Universitetsøkonomen ble rådgiver for den kenyanske regjeringen i 1966. 69-åringen har også bak seg en framgangsrik periode i forretningslivet. Han var sjefsøkonom for Shell perioden 1995 – 1997. Hans politiske bakgrunn er ikke ensartet: På 1970-tallet var han aktiv i partiet Labour (Arbeiderpartiet). I 1982 ble han tilsluttet det nyopprettede sosialdemokratiske partiet, som i 1988 – sammen med The liberal Party – dannet Liberal Democrats. Han klarte ikke å vinne parlamentsplass i 1983, 1987, 1992, inntil han vant mandatet i Twickeham i 1997 – en sterkt borgerlig valgkrets, der det desidert nest største partiet er De konservative.  Cable var blant annet partiets økonomiske talsmann i perioden 2003 til 2010.Cable startet sin universitetskarriere med naturvitenskap på Camebridge University, før han endret studieretning til økonomi. Han ble president i «The Camebridge Union i 1965» - en organisasjon som kan betegnes som en debattklubb/ studentersamfunn. Han fikk sin PhD-grad i 1973 fra Universitetet i Glasgow, og studerte videre ved Camebridge. Han underviste i et tidsrom ved Universitet i Glasgow, samtidig som han var tilknyttet London School of Eceonomics. I perioden 1966 til 1968 var han minister i den kenyanskeregjeringen. På 1970-tallet var han spesialrådgiver for industriminister John Smith. Han har hatt en rekke politiske verv hos Liberaldemokratene.

Edward Davey

Davey (f. 1965) er minister for energi og klimaforandring. Det har vært god liberal politikk å sørge for miljøvern, fordi det handler om eksternaliteter: folk tar ikke den reelle kostnaden av varen, men lemper kostnadene over på andre – fellesskapet. Davey har vært parlamentsmedlem for Kingston og Surbiton siden 1997 – en valgkrets i Londons forstad, hvor også De konservative er det desidert nest største partiet. Statsrådsposten har han hatt siden 2012.  Han ble uteksaminert med en bachelorgrad I «Filosofi, politikk og økonomi»  som 23-åring. Som tenåring jobbet han på en svinefarm, og hos apotek-kjeden Boots.  I 1989 ble han ansatt av liberaldemokratene som økonomisk forsker, mens han tok sin mastergrad i økonomi ved Birkbeck College, London. Under denne perioden foreslo han å gjøre nasjonalbanken uavhengig, en politikk som ble implementert av Labour I etterkant av valget I 1997. I 1993 ble han ledelseskonsulent ved Omega Partners, inntil han ble valgt inn i parlamentet i 1997. Han representerer den tidligere valgkretsen Surbiton, der han slo ut den De konservatives kandidat. Han ble gjenvalgt med enda større margin ved valget i 2001. Liberaldemokratene har framholdt behovet for å investere i offentlig sektor, spesielt i utdanning, og nødvendigheten av å øke skattene for å klare dette – hvilket har blitt kjent under slagordet penny on income tax to pay for education. Liberaldemokratene ville øke støtten til utdanning med 3 milliarder pund (omtrent 36 milliarder NOK), ved å øke basisskatten fra 22 pence til 23 pence per pund – altså 1 prosentpoeng. Davey anses som hjernen bak denne politikken. Han var også en av bidragsyterne til «The Orange book» (2004) sammen med Vince Cable og Nick Clegg. Bokens ulike artikler vektleegger overordnet konkurranse og valgfrihet i flere av samfunnets utfordringer: Helsevesen, pensjoner, globalisering, miljøvern, sosial- og jordbrukspolitikk, lokalstyre, EU og fengselsvesenet. Boken anses for ettertiden å være mer økonomisk liberal enn hvilket syn Liberaldemokratene i etterkant har forfektet. Davey forfattet artikkelen om «liberalisme og lokalt styre.» Davey ble talsperson for finanssaker av Liberaldemokratenes mangeårige leder Paddy Ashdown (leder 1988 – 1999). Dette var en post han fortsatte i, mens Charles Kennedy ble Liberaldemokratenes leder. Han ble i 2005 partiets talsperson for utdanning og ferdigheter i 2005, før han ble talsmann for handel og industri i mars 2006. Han har også hatt en rekke formelle verv innad i partiet: I desember 2006 etterfulgte han Norman Lamb, og ble stabssjef for deværende partileder Menzies Campbell. Davey er i dag formann for kampanje og kommunikasjonskomiteen. Davey har også engasjert seg i kontroversielle kontroverser, for eksempel da han uttalte at det var «tid for te» med Taliban i 2009. Tidligere har han vært tilknyttet departementet før Forretning, innovasjon og ferdigheter, der han har hatt ansvaret for arbeidsrelasjoner, konsument og post-saker. 3 februar 2012 etterfulgte han Chris Huhne, og ble statsråd for energi og klimaforandring. 

Michael Kevin Moore
Michael Moore (f. 1965) er minister for Skottland. Det har alltid vært god liberal politikk å ta vare på selvstyre og minoriteter. Han representerer valgkretsen Berwickshire, Roxburgh og Selkirk, sør I Skottland, og har gjort dette i hvert fall siden 2005 – der partiet har ligget et stykke foran nummer 2-partiet De konservative. Statsrådposten har han hatt siden koallisjonsregjeringens tiltredelse, 29. mai 2010. Moore kom i partiets førersete fra og med 2005, der han har arbeidet med spørsmål rundt forsvar, utenrikssaker, utviklingsarbeid, og selsvagt Nord-Irland og Skottland. Et par måneder etter regjeringsdannelsen ble han minister for Skottland. Siden han inntok regjeringskontorene har han oversett implementeringen av økt skotsk selvstyre, den såkalte Skottland-akten 2012. Etter at han ble innvalgt i parlamentet har han vært partiets talsmann for skotsk økonomi, og vært medlem at parlamentets skotske komité, før han ble partiets transportpolitiske talsmann. Etter at Charles Kennedy overtok lederkapet i partiet i 2001, har han vært talsmann for utenrikspolitikken, senere forsvarspolitisk talsmann. Under Menzies Campbells lederskap ble ansvaret utenrikssaker, og under Nick Clegg ble han omplassert til internasjonal utvikling. Han er kåret av avisen The Telegraph som partiets 13. mest innflytelsesrike person i partiet, september 2010.

Liberal-demokratenes historie

Liberal Democrats (ofte forkortet Lib Dem) er et britisk liberalt parti i Storbritannia, dannet 1988. Partiet er en sammenslutning av Det sosialdemokratiske parti og Det liberale partiet, der det liberale partiet har røtter tilbake til 1700-tallet. Det sosialdemokratiske partiet brøt ut av Labour i 1981, der jeg vil anta årsaken var tidligere Labour-leder Neil Kinnocks radikale taktomskifte. Siden dannelsen har partiet vært det tredje største i Storbritannia. Fra og med parlamentsvalget i 2010 har partiet hatt 57 taburetter i nasjonalforsamlingen, House of Commons. Lederen har siden 2007 vært Nick Clegg. Partiet er med i de internasjonale foreningene Den liberale internasjonale og Det europiske Liberaldemokratiske- og reformpartiet. Søsterpartiet i Norge er Venstre. Siden mai 2010 har Liberaldemokratene sittet i koallisjonsregjering med De konservative. Det har ikke alltid vært like lett å plassere partiet langs en høyre/ venstre akse, der de har inntatt politiske standpunkt både til høyre og venstre for sentrum, men partiet har i etterkrigstiden markert seg som et venstreliberalt parti i europeisk internasjonal sammenheng. Cleggs lederskap og kompaniskapet med De konservative har nok ført til en høyredreining av partiet, sammenliknet med deres historiske ståsted. Ellers vil jeg understreke at jeg er en varm forsvarer av Nick Clegg.

No comments: