Wednesday, March 30, 2016

Å lytte

Synes denne sangen sier noe viktig om  å ta vare på hverandre, høre på mennesker. Alkoholkonsumet i denne sangen kunne vært borte, fordi det er ikke det som er det sentrale. Og så synes jeg den relativt enkle, slentrende melodien er fin.

Balladen om Gustava



Ta[A]nte Gustava

får sli[D]ta och slava

och bry[A]gga sitt äppelvi[E]n.

Jag dri[A]cker det gärna,

du de[D]jliga tärna,

för sma[A]ken är ru[E]nd och fi[A]n!

Din ma[D]ke försvann, han!

Han flö[A]g som en man, han!

Och se[B7]n sågs han inte ti[E]ll.

Och det fi[A]nns en hel massa sa[D]ker, Gustava

va[A]rom jag frå[E]ga vi[A]ll.



Husbondens vanor

och husbondens anor

angår mig inte alls.

Dem låter ni vara,

nu dricker vi bara

och skrattar för fullen hals.

Livet är gott, du

Men har du förstått, du

vad det skall tjäna till?

Och det finns en hel massa saker, Gustava

varom jag fråga vill.



Du vet vad du vet, du

i all avskildhet, du

och jag lovar att du har rätt.

Du tiger som muren,

envis som tjuren

om detta som du sett.

Jag kan inte förmå dig.

Om jag kunde förstå dig?

Varför du tiger still?

När det finns en hel massa saker, Gustava

varom jag fråga vill.



Men så får det vara,

hjärnspöken bara.

Ge mig ditt vin. Och gråt!

För du vill inte tala

så vi famlar i dvala,

inget att göra åt.

Felicia försvann, hon.

Hon dog som en man, hon.

Men en sak är ganska klar

Att det finns en hel massa frågor, Gustava

som aldrig får nåt svar.



Gustava, Gustava

får sli[D]ta och slava

med dö[B7]den i sin pupi[E]l.

Och det fi[A]nns en hel massa frå[D]gor, Gustava

so[A]m jag dig frå[E]ga vi[A]ll.



No comments: