Dette er en av David Beethams bøker.
Han stiller i boken med samme tittel spørsmål til "Hva er
demokrati?" Boken har ulike perspektiver på folkestyret. David Beetham
setter raskt opp perspektiver som kommer i konflikt med hverandre: Direkte
versus representativt demokrati; Elite vs. deltakende demokrati; Liberalt
versus ikke-liberalt (marxistisk, radikalt eller populistisk) demokrati;
Deliberativt vs. massedemokrati; politisk versus sosialt demokrati; majoritets-
versus konsensuelt demokrati; Demokrati som individuelle rettigheter eller kollektivt
gode - for å nevne noe. Alt i alt er begrepet demokrati utfordrende og kanskje
uoversiktelig?
Folkestyre
Siden 1945 har demokrati vært noe av det mest positive ladede ordet,
innenfor politikk. Hvor mye demokrati som er praktisk - og ikke minst ønskelig,
kaster nytt lys over definisjonen. Den kanskje fremste demokratiforsker i det
20. århundret, Joseph Schumpeter, definerte demokratiet på følgende vis: Det er
en institusjonell ordning som skal fatte beslutninger, hvor individer skal ta
beslutninger, og kjempe om velgernes stemmer for å fatte disse beslutninger
(Beetham 2003:2). Schumpeter mente at den enkelte borger ikke var i stand til å
ta rasjonelle valg når det gjaldt beslutninger i det offentlige styret, og man
kan da spørre hvorvidt de er kapable til å velge beslutningstakere? Schumpeter
konsentrerer seg i stor grad omkring institusjonelle ordninger, og en kritikk
av han kan være at han ikke argumenterer godt nok for hvorfor elitens
konkurranser om stemmene er den beste form for folkestyret? Dessuten kan det
være vanskelig å lage institusjonelle ordninger som universelt sett er best -
kanskje bør det finnes ulike løsninger som er best tilpasset lokale forhold.
Til dette kan man innvende at for mye individuell tilpassning, kan føre til
opprettholdelse av maktstrukturer som ikke er gagnlig i et
rettferdighetsperspektiv. Kanskje skal man derfor være påpasselig med å ikke
utforme vesentlig ulike demokrati-modeller? Beetham stiller spørsmålet: Et
samfunn hvor det er maksimalt rom for individuelle valg kan beskrives som et
fritt samfunn, men er det nødvendigvis demokratisk? Nei, selvsagt ikke - ved
ensidig vektlegging av første ord i begrepet "liberal-demokrati" er
farene sterke for utøylet personlig spillerom, der frihet fortrenger
fellesskapsløsninger.
Rettferdiggjørelse av demokratiets to prinsipper
Beetham foreslår så en demokratisk definisjon: Demokrati innebærer
like rettigheter til å delta i kollektive beslutninger, der man må forholde seg
til to distributivt ulike prinsipper: Likhet, og hvordan stemmene faktisk blir
fordelt (folkelig kontroll). Selv om altså demokrati innebærer formallikhet, er
det ikke gitt at alle stemmer blir likt vektlagt (resultatlikhet) - da man fint
kan tenke på det enkleste eksempelet, et to-partisystem, der det partiet som får
flest stemmer sikrer seg nøklene til departementskorridorene. Det som ligger bak tanken om likhet, er at
ethvert menneske har egenverdi, og man er ikke subjekt for noen andre. På denne
måten deler demokratiet og liberalismen samme grunnprinsipp, skriver Beetham,
men det gjør det jo vitterlig ikke: Det har aldri vært folkestyrets
grunnpremiss at alle enkeltmennesker skal få like stort gjennomslag? Ultra
individualister på ulike fløyer argumenterer gjerne for at utfallet av de
kollektive beslutninger gjerne ikke er vedtak som noen enkeltperson vil ha? Da
synes jeg man blir lite smidig, og det er gjerne en teoretisk debatt – siden
det ofte er ja eller nei til et sakskompleks. Hvis man er så pedant at til og
med ordlyden i spørsmålsstillingen er feil, kan man jo da eventuelt stemme nei?
Et annet perspektiv er at man ofte ikke gjerne vet hva som er ens standpunkt,
før man har gjennomgått en meningsbrytning med andre? Det som eksempelvis kan
fortone seg som tvil, trenger ikke være usikkerhet når man kommer til stemmegivning.
Kapasitet og tid
De klassiske elite-teoretikere framholdt at det var et problem med
kapasitet: Sammenliknet med den politiske elite var massene ikke i stand til
reflekterte avveininger i spørsmål vedrørende offentlige anliggender (Beetham 2003:8).
Dette er et udemokratisk synspunkt og ikke selvsagt, ifølge Beetham. Dessuten,
hevdet Schumpeter, at folk har manglende informasjon til å fatte viktige
beslutninger, hvilket ofte er gjeldende i de tilfeller man ikke har ansvaret
for beslutninger som fattes. Et tredje synspunkt fra Schumpeter er spørsmålet
om tid. Det tar tid å forstå og diskutere komplekse saker som involverer
offentlige beslutninger. Løsningen på dette er representanter, som har tid til
å sette seg inn i et begrenset antall saker (Beetham 2003: 8-9). Beetham sier
at framtredende i den demokratiske litteraturen ikke bare er at folk best er
skikket til å treffe egne valg som angår dem selv, men at de er de eneste til å
treffe slike valg (Beetham 2003:11). Det finnes ingen korrekte svar på hvordan
et begrenset sett av ressurser skal fordeles i folket, sier Beetham (2003:11).
Og politikk handler alltid om hvordan man skal fordele et begrenset sett av
ressurser. Men et av Beethams poenger er følgende: Hvordan kan politikere vite
hva som er det gode liv for folket, når det finnes forskjellige oppfatninger om
hva som er det gode liv? I de klassiske utilitaristers skriverier – Bentham,
James og John Stuart Mill – insisterte på at den offentlige interesse var ingen
ting annet enn summen av individuelle interesser, og at hver og en kunne finne
ut hva som en selv var best tjent med (2003:12). Et spørsmål som reiser seg er
hva som er relevante perspektiv, når man skal avgjøre hva som er ens
egeninteresse (Beetham 2003:12). Og hvem andre en en selv kan vite om
personlige forhold, som vil være avgjørende avveininger når man skal avgjøre
ens egeninteresse? I dette perspektivet er det inneforstått at folk selv er
beste dommere over ens egeninteresse (Beetham 2003:12). Betnham skrev i sitt
berømte verk Constitutional Code: Størst mulig lykke for flest mulig. Den klassiske demokratilitteraturen skiller
mellom to forhold: Autonomi og selv-determinering på den ene siden, og det som
baserer seg på offentlig gode og nytte-maksimering på den andre siden (Beetham
2003:13). Hvis vi imidlertid forutser at folket er den beste dommer over egne
avgjørelser, så vil distinksjonen mellom de to perspektiver utviskes (Beetham
2013:13). Dette sannsynligvis fordi hvis
man har selvråderett og vet hva ens egne ønsker er, så vil man oppnå det som er
best for seg selv i beslutninger som tas – og dersom alle følger sin
egeninteresse vil alle oppnå størst mulig lykke. Dette er et syn som jeg
imidlertid mener er en sannhet med modifikasjoner.
No comments:
Post a Comment