Saturday, April 16, 2016

Trond Kirkvaag – den absurde satiriker, skarpe parodiker og eventyrlige figurmaker

Trond Kirkvaag revolusjonerte TV-humoren. 

En av mine store idoler, og som en – av sikkert mange, som har forsøkt i imitere Kirkvaags kroppsspråk, intonasjon, rytmikk og eleganse. Det var han som sådde et ønske som barn å bli komiker. Han viste oss barn og unge at humor kan brukes til å se sammenhenger i tilværelsen, utenfor den akademiske løpevei. Det liker barn! Denne gjennomgangen er såkalt ”fritt etter eget hode” – og håper jeg derfor husker riktig. Dette fordi jeg ønsker at min gjengivelse av Trond Kirkvaag skal være så ærlig og personlig som mulig – og blant annet ikke bindes opp i, eller påvirkes av, det andre måtte mene om han. Det er lenge siden jeg har sett på Kirkvaags sketsjer, så dette blir på en måte et slags ”husker du?” for meg også.  Gjennomgangen tar for seg Trond Kirkvaags komikergjerning, der vekten legges på hans innfallsvinkel til komediekunsten – slik jeg forstår den. Ikke kommer jeg til å vektlegge så mye konkrete sketsjer, siden de ligger allerede ute for tolkning og fornøyelse på youtube – og vi som har levd en stund har sett mange sketsjer mange ganger. Utelater også en del biografisk informasjon, siden dette allerede er kjent gjennom Store norske leksikon og andre nettsteder.

Hjertelag
Han var en varm komiker, men han var også fandenivoldsk – særlig mot autoriteter og jåleri. Hans parodier var eksakte, særlig kroppsspråket, men også stemmen. Og – ikke minst – han visste at gode parodier også innebærer å parodiere andres tankegang. Samme hvem man parodierer, så må tankesettet være på plass. Han fikk selvfølgelig god hjelp av NRK sin sminkeavdeling, men man kommer ikke langt med mustasjer alene. Hans pionervirksomhet innenfor TV-humorfaget er ubestridt. Og, hvis det er noe mål: Hadde han snakket engelsk hadde hele verden vært for hans føtter.

Omfattende produksjon
Trond Kirkvaags produksjon er svært omfattende. Det første han gjorde foran kamera var skjult kamera. Dette var sammen med Harald Tusberg. Det var fornøyelig å se at folk måtte sitte på ergometersykkel under intervjuer, for å holde kamera i gang – et kjent klipp, fra TV sin barndom, som han kunne forlede meningmann på gaten til å tro. Det siste han gjorde var ”luftens helter” (sammen med blant andre sin mangeårige komiker-kollega, Knut Lystad) – der han dessverre hadde mistet en del av livskraften. Hele livet var han lojal mot NRK – under den begrunnelse, tror jeg, at der fikk han de arbeidsforholdene han trengte, blant annet tryggheten og troen på sprellene. Han kunne boltre seg med det som for han var viktigst: Humorkunsten.  Penger var altså ingen drivkraft, og han fikk sikkert tilbud fra TV2 vil jeg anta, og også andre reklamebyråer og produksjonsselskaper, men hans virke innenfor andre felt enn NRK er minimalt. Desto mer klarte han kanskje å produsere mer, innenfor de trygge rammene han hadde?

Unik
Han satte forbilledlig grenser for sitt privatliv, men levde ordinært med kone og barn – og det som hører med. Alt det som er en humorkonge verdig. Han hadde en stor rytmikk i alt han foretok seg, taimingen satt i kroppen. Hadde han hatt tilbøyelighet mot såkalt finkultur hadde han sikkert blitt en ganske god danser, men en stor sangstemme hadde han ikke – et paradoks, med tanke på den musikalitet som lå i kroppen hans. Han ble selvfølgelig mer idétom med årene, oppi alt det elleville han etter hvert hadde laget. Noen stor tekstforfatter er han ikke, men han kunne gripe essensen i både sak og person. Han hadde intonasjon som få – og fikk alt som kunne tenkes kunne utav poengene. Han visste hvordan ting ble morsomme. Og – han fikk ellers sikkert god tekstlig bistand fra både KLM-kollegene og Otto Jespersen, to av flere vellykkede samarbeidspartnere. Kanskje særlig mot slutten av sin karriere synes jeg ikke alltid han hadde de beste medspillerne, så vel tekstlig og på skuespillersiden – uvisst av hvilken grunn, selv om det også her finnes unntak. Men da han herjet som verst – på 80- og 90-tallet, er det framragende materiale som ble etterlatt Trond Kirkvaag. Han forsøkte å legge om karrieren noe gjennom bokskriving, blant annet utgivelsene ”Kongen” (en kriminalroman) og ”Kom ikke nærmere” (en slags selvbiografi/ oppvekstskildring). Sammen med at dette kanskje ikke var hans sterkeste side, og presse tanker ned mellom to permer, ville nok flere ha han tilbake på TV-skjermen, hvilket gjorde at bokutgivelsene ble få. Har ikke lest ”Kongen,” men jeg har lest boka ”Kom ikke nærmere,” som er en veldig sår og urovekkende bok om en sønn som ikke kom særlig nært sin far – som var en kjent TV-personlighet han også, berømt gjennom blant annet frasen og programmet ”Kom nærmere.” Selv om hans far – Rolf Kirkvaag – stod støtt i det norske folk, var forholdet til sønnen heller vaklende – et forhold som Trond Kirkvaag selvsagt ønsket skulle være bedre, og som han på slutten av livet var åpen om, gjennom bokutgivelsen.

Satirikeren
Tidligere hadde man gjerne produsert såkalt humor i NRK der de fleste kjennemerker innenfor humorsjangeren uteble, som gjenkjennelse og overraskende (ganske fascinerende å se hvor langt ned i støpeskjeen de første humor-innslagene i NRK var.) Det er ganske pussig at man ikke visste mer om hva folk lo av. Trond Kirkvaag tilhører ikke denne tradisjonen, han tilhørte en humortradisjon som tilhørte mer Monty Python, og kanskje av de fremste engelske og amerikanske generasjonen av komikere før dette – selv om han også selvsagt fornyet seg iløpet av karrieren. I et opptak jeg har fra han var hans mening at humoren framover kom til å bli råere – men jeg er sannelig ikke sikker om Trond Kirkvaags trolig fryktdrevede påstand er riktig. Som satiriker (som betyr i sin enkelthet å latterliggjøre) tok han for seg rikinger (”Heisann Montebello”), prester (uttallige stunts med KLM, men også sin egen programserie ”Showtalk.”) og ellers koketteri som er en del av menneskets dårskap. Han klarte på en fin måte å raljere over menneskets karakterbrister.  

Parodikeren
Parodiobjektene var mange: Sølve Grotmol, Jan P. Syse, Yngve Hågensen, Tor Erling Staff, Toralv Maurstad, Willy Hauglie, Torbjørn Mork, Einar Førde, Kåre Vallbrokk – med flere, mens han generelt styrte unna underholdningsartister fra sitt eget fag – hvilket nok kan tenkes kollegialitet. Hans parodier var snill, der foruten det som tidligere er skrevet, hadde en tendens til å plassere parodiobjektene i uvante og rare situasjoner, som ble morsomme.

Figurmakeren
Etter hvert som samarbeidet med sminkeavdelingen i NRK ble bare mer og mer varmhjertet ble nok øyenbrynene fjongere, mustasjene bredere og parykkerne galnere. Dette tiltok med årene. Men det var jo morsomt. Han laget uttallige figurer, og gikk til yttergrensene i sine persontypetegninger. Mest kjent er kanskje den vellykede ”skremmer’n” fra hans senere år, der han fikk til å lage en gjennomgangsfrase som ble felleseie i Norge. Av mer sjeldne skikkelser kan nevnes Caruso, i Robinson Caruso-episoden i ”Brødrene Dal og spektralsteinene” – den er jeg svak for. Er også svak for ”dansken” i den første Trotto Libre-serien, vanvittig morsomt. Det er i det hele tatt drøssevis av gode figurtegninger.

Konklusjon
Trond Kirkvaag produksjon er rett og slett mesterlig. Selv om han hadde én svakhet – å spille og lage for mange humorsketsjer der fort-film var det bærende humorelement, går han inn i historien som en som omkalfatret norsk TV-humor. Det får bli ved en annen anledning jeg skriver om KLM, der Trond Kirkvaags innsats – sammen med de glitrende medspillerne – nesten ikke kan overvurderes. Var så heldig å ”treffe” Trond Kirkvaag ved to anledninger, den ene som barn i Siddishallen (Stavanger), der Kirkvaag var en ihuga hockey-enusiast på bortebane-besøk. Han skar noen morsomme og vennligsinnede grimaser til meg, som da var en ungfole, og satte selvfølgelig pris på at ”Brummund Dal” gjorde dette. Den andre gangen var mellom Marienlyst og Blindern i 2005, da han hilste pent på en forbipasserende i solskinnet. Trond Kirkvaag var alt i alt et hederlig menneske. 

No comments: