Tuesday, May 24, 2016

Bruke Burke?

Konservatismens jordfar er Edmund Burke. 

I enhver oversettelse av klassikere vil det være mangler og misforståelser – men også viktig kunnskap om som nok er ment slik opphavsmannen ønsket det skulle forstås. Dette eksemplifiseres ved at forfatteren, med flere, sier at eksempelvis Edmund Burke (1729 – 1797) enkelte ganger kunne vært mer presis i språket – for å forstå hva han mener (Thyness 1967: 33). Et annet sted hevder Thyness at Burke i hvert fall tidvis har en strålende orddrakt (Thyness 1967: 98). Skal her ta for meg den konservative tenkeren Edmund Burke, rettere sagt den (norske) konservative tenkningens far, ut i fra boka av Paul Thynnes; Edmund Burkes politiske filosofi – de konservative grunnidéer. I tillegg har jeg tatt med bidrag fra andre, men det er i hovedsak nevnte bok jeg følger kronologisk. I løpet av livet utformet Edmund Burke mange prinsipp-betraktninger, før han mot slutten av livet forsøkte å fortelle om sitt tankesett i sin fulle bredde (Thyness 1967:7).  Paul Thyness skriver at dersom en politisk filosofi skal ha betydning må den ha forankret utenfor den tid den er skrevet i. Dette er selvsagt, i og med at en politisk filosofi skal vise vei utover samfunnsstrukturen. Like fullt må den ha forankring også i tidsånden, slik at den kan betraktes som relevant. Det kan være naturlig å starte med samfunnets minste bestanddel, for å forklare hvordan Burke så for seg samfunnsinnretningen; Individet.

Enkeltmennesket
Burke ønsket aldri å gi en sammenfattelse av hva som var menneskets natur. Generelt er Burkes tenkning pragmatisk (Berg Eriksen 1998:384)  Kanskje så han på menneskene som forskjellige, slik at dette ikke kunne gjøres? Han stod med ett bein i erfaringen, hvilket gjorde at han hadde en induktiv og erfaringsbasert holdning til de ulike mennesker han møte – og slik at fellesnevnere visstnok vanskelig kunne utledes. Den andre foten hadde han plantet i kristen tro. Han forente altså rasjonalistiske og opplysningstidens idealer, med trosoverbevisninger. Hva gjelder mennesker er det kanskje grunn til å tro at han trodde at mennesker gjennom livet gjorde en del feilgrep (erfaringsmessig), men at frelse kunne finnes (tro). Burke støtter seg til både arv og miljø – for å forklare enkeltmenneskers atferd (Thyness 1967:30).  Han mente menneskenaturen var satt sammen av både godt og ondt, der mennesket har hver sin egenart (Thyness 1967: 30-31). Læring og pedagogikk kan således gjøre en hel del i rettledningen av mennesket? Hvordan vi behandler hverandre, bidrar til utviklingen av mennesket? Ved hans vektlegging av erfaringen, er det grunn for å tro at historikk i store grad skaper mennesket. Man trenger ikke være enig i dette, men dette er altså trolig Burkes tanke. Det er mange paradokser som reiser seg ved Burkes vekt på erfaring. Blant de mest enkle problemstillinger er; hvilket erfaringer er relevante i hvert enkelttilfelle, fra sak til sak? Og: hvordan dannes erfaringer hos et menneske ut i fra situasjonen de er oppi – er det ikke slik at eksempelvis samme hendelse kan skape ulike erfaringer, fra person til person? Derav uttrykket; Det er mulig du oppfattet det slik? Men alt i alt er altså Bruke ganske relativ når det kommer til beskrivelse av mennesket – og så får det da være opp til oss andre å eventuelt gjøre generaliseringer for å å motbevise Burkes utgangspunkt. For Burke mener at mennesker er forskjellige (Thyness 1967:33). Men foruten at han mente at mennesket er komplisert, mente han at mennesket er et religiøst vesen – skapt av Gud. Og samfunnet trengs for å seire over synden (Thyness 1967: 41). Det er det vel grunn å håpe at mennesket er grunnleggende godt? Og erfaringer kan endre menneskets væremåte, men fortsatt i sin natur være grunnleggende godt? Burke er imidlertid ganske kategorisk på et annet felt, da han konstaterer at mennesket er grunnleggende fornuftig. Der vil jeg understreke at Burke mener at mennesket ikke skiller seg på dette området, hvilken er oppsiktsvekkende tanker. Burke er på den måten lik sine samtidige tenkere (Thyness 1967: 34) – barn av sin tid. Kanskje er ville jeg snu opp ned på dette, ved å si at mennesket er grunnleggende godt, men ikke alltid fornuftstyrt? Riktignok er jeg enig i at mennesket forsøker å ordne tilværelsen til et fornuftig mønster (Thyness 1967:32) – men dette er ikke bevis for at mennesket grunnleggende sett er fornuftig, men at dette kan tilta gjennom sosialisering, læring blant annet – og er flere ganger forsøksvis. Mitt ankepunkt mot Burke er hvorfor legge så vesentlig vekt på erfaring, hvis det neste tilfellet skiller seg vesentlig fra det foregående? Omgivelsene skaper mennesket – og det faller utenfor denne artikkelen en videre drøftelse av hvilke omgivelser som preger et menneske mest, der det i samme åndedrag kan bemerkes mot Burke og den foregående statement fra meg, at det selvsagt også vil finnes relativ like tilfeller - men like fullt opprettholdes den tidligere innsigelse mot Burke. For å igjen ta Bruke i forsvar har han en ganske vid forståelse av hva som er fornuft (Thyness 1967:35), og man kan spørre seg om ikke rasjonaliteten er litt for vid hos Burke? Blant annet hevder Burke at fornuften er blitt tilkommet gjennom generasjoner, og nedarvet i hvert menneskets natur og fornuft. Han fjerner seg altså fra – apropos individuelle forskjeller – noe objektivt og dannet svar på hva som er fornuft. Ganske selvmotsigende til en konservativ tenker å være. Men kanskje likefullt sant?   

Samfunnsinnretning
Burke erkjenner at en forutsetning for den gode samfunnsinnretning er å forstå mennesket (Thyness 1967:31). Dette må nok ses i sammenheng med hans syn på lokal tilpassing – enten det være seg nasjonale fellesskap, regionale enheter eller organisasjoner; Lokal tilpassing er nødvendig for å hanskes med ulike individer og kulturer. Han legger til at statsutforming er nødvendig for å temme de negative sider i menneskets natur (Thyness 1967:32). Han mener samfunnet er det eneste tilblivelsesessted for mennesket, og som sine samtidige i det 18. århundre hevder han at samfunnet er blitt til gjennom en overenskomst og samfunnskontrakt (Thyness 1967: 37). Jeg synes Thyness er noe på villspor på side 38 at sin kritikk av Burke, men det er grunn til å hevde at den mest grunnleggende samfunnskontrakt er den som er nedfelt i konstitusjonen. Hvorvidt alskens institusjoner skal inkluderes i dette, med sine ordninger og kulturer, er derimot usikkert – hvilket jeg på dette punkt nok er mer kritisk til enn Burke. Institusjonalismen som skoleretning sier blant annet at institusjoner utgjøres av kulturer og verdier (i hvert fall mener enkelte innenfor institusjonalismen dette), men fra et liberalt ståsted skal man være kritisk til de systemer man forvalter – om det også være seg kulturer og verdier. Bevarelse av konstitusjonen tilsier at Burke er på kollisjonskurs med revolusjonære. Man kan imidlertid stille spørsmål til om konstitusjonen alltid er blitt til på legitimt grunnlag, og at omveltning i enkelte tilfeller kan bli sett på som nødvendig – uten nødvendigvis revolusjon?  Men – selvfølgelig – Bruke forsvarer denne status quo ved å si at det er umulig å utforme en konstitusjon som er lik overalt, enhver konstitusjon må tilpasses det avgrensede folk (Thyness 1967: 39) – og er derfor på sin sikre side i forsvar av hver enkeltstats grunnlov.  Videre er han en varm forsvarer av nasjonalstaten (Thyness 1967:41) og er ingen kosmopolitt. Statssamfunnet var Guds vilje (Thyness 1967:41), og kan ses på hans fullbyrdelse av sin sterke kristentro. Han så på den franske revolusjonen som vandalisme; nedbrytning av friheter – sikkert fordi man ved slike omveltninger kastet alt for mye på historiens skraphaug (De Ruggerio 1967:82; Wolff 2006:182).

Fordommenes verdi
Velkjent er Burkes betraktning om viktigheten av fordommer. Hvordan fordommer dannes kan man lese ved å lese Midgard og Malnes, og Burkes noe sausete oppfatning om dette (Midgaard og Malnes 2000: 206). Fordommer dengang har nok en annen betydning enn hva vi forbinder med ordet i dag – det kan betraktes som en slags før-forståelse av fenomen. Dette kan ses i sammenheng med hans syn på erfaring, der det er erfaring som skaper fordommer. Men hvorfor ha fordommer mot mennesker, hvis det er slik Burke skriver at intet menneskelig tilfelle er likt? Det er kanskje et tankekors? Det er derfor noe tvetydig altså, ved Burkes syn på fordommer. I sammenheng med dette hevdet han ikke at historien gjentar seg ikke, enhver situasjon har sin særegne form (Berg Eriksen 1998:384). Hvilke fordommer skal man da eventuelt bruke, for å hanskes med situasjonen? Men uten å ha en fornemmelse av fenomener, vet vi heller ikke hvordan vi skal gripe situasjoner an overhodet – slik at det er vanskelig å ofte skille mellom kunnskap og fordommer, fordommer kan være av et gode, i hvert fall ifølge Burke. Her vil jeg skynde meg å legge til at Bruke hevdet ikke at fordommer bare behøvde å være negative, de kunne likefullt være positive – der tillit på bakgrunn av før-forståelse er helt nødvendig for at ethvert samfunn skal henge sammen. Jeg avskyr fordommer slik det forstås i moderne variant.

Samfunn og kristendom
Burke mener at det han kaller for samfunnets sosiale rangstige er gudsbestemt, det er rett og slett guds vilje. Men det er ikke, i følge Thyness (1967:43), så statisk som det i første instans kan virke som.  Burke ser på samfunnet som en organisme, mens det er delte meninger om hva Bruke legger i dette (Thyness 1967:43).  I sammenheng med at han ikke ser på samfunnet som noe statisk, handler dette om at enhver må finne sin posisjon (Thyness 1967:43).  I dette organisme-begrepet inngår solidaritet mellom  generasjonene. Bruke må imidlertid ikke tas til inntekt for det ekstreme organisme-begrepet som ble forfektet av blant annet andre romantiske, konservative tenkere i det 19. århundret (Thyness 1967:43-44). Derfor er trolig organisme-begrepet hos Burke ikke like statisk som hos andre - og godt er i tilfellet det. 
              
  ”Den ekstreme organismeteorien grenser opp imot likegyldighet til menneskets velferd”.
                                                                                                             (Thynnes 1967: 44)

Burke framholder kanskje overraskende at samfunn ikke alltid er et gode. Når et samfunn kan forbedre menneskene, kan det ikke også forverre dem? (Thyness 1967:44). Det er derfor noe rart at Burke sier at samfunnet er det beste tilblivelsessted for mennesket. Hos Thomas Paine – Burkes ledende kritiker – var denne tanken høyst levende (ibid). Burke behandler aldri denne problemstilling, og dette er både unnvikende og mangelfullt av Burke. Til det vil jeg svare – uavhengig liberalismen – at dette spørsmålet er åpenbart ja. Til det vil jeg trekke inn Burkes menneskesyn, der samfunn også kan skapes av  mennesker som er fordervet, og dermed ikke godt. Dette motvirkes gjerne av offentlig debatt og transparens på nasjonalstatlig nivå, hvilket ikke alltid er gjeldende i mindre sammenhenger.

Om staten
Staten vil si det maktapparat som etablerer og håndhever lover – og ivaretar fellesskapets øvrig interesser (Thyness 1967:45), i følge Burke. Hva er så statens hensikt? Staten skal blant annet gi folket materielle goder, hvilket skiller Burke fra mer moderne konservative som kan forfekte minimalstat, og gjerne særdeles lave skatter for å finansiere enkelte nattvektere. Striden mellom disse fløyer er åpenbar i vestlige konservative partier, men eksemplifiseres gjerne godt ved å henvise til etterkrigstidens Storbritannia, der kampen har stått mellom nasjonalstats-konservative (Edward Heath-fløyen) og økonomisk liberale (Margareth Thatcher-fløyen). Størrelsen på offentlig sektor vil være en konfliktlinje i vestlige konservative partier. Burke framholder at staten ikke er et godt verktøy for å bygge et menneske moralsk (Thyness 1967:47). Til det vil jeg hevde at staten i hvert fall er utilstrekkelig - det trengs noe mer.

Eiendom
Burke er kanskje det framste forsvarer av eiendomsretten, og at dette  - er forhold som staten ikke skal legge seg opp i (Thyness 1967:47). Burke brukes derfor til et forsvar for begrenset intervensjon og omfordeling i økonomien.  Videre sier Burke at det er statens oppgave å sørge for borgernes behov, hvilket kanskje peker fram mot både MPM-reformer, så vel som velferdsstat. Problemet for Burke oppstår likevel i forbindelse med omfordeling av eiendom – hvilket går som en konfliktlinje innad i den konservative bevegelse, og dermed ulik grad av begrenset velferdsstat. Burke mener menneskets viktigste behov, som staten skal tilrettelegge for, er frihetsutfoldelse (Thyness 1967:49) – så lenge det ikke truer individet som moralske vesener. Dette står i kontrast til noe Thyness senere skriver, at staten først å fremst skal verne om folks eiendom (Thyness 1967:89). Velger å tro det siste, siden vi senere skal se på den uenighet som eksisterer mellom Bruke og Locke på dette felt.  Burke er ikke en utpreget frihetsvenn. Men, hvorvidt noe skader en selv, er nok mer framtredende hos Bruke enn liberale. Men mange liberale er like tydelig på at det ikke skal skade andre, kanskje vel så tydelig? Så kan man selvsagt innvende at det ofte er slik at det som skader en selv, også skader andre – uten at jeg trenger å nevne eksempler.
                                                                                                                    
                                                                                              ”Hva er frihet uten visdom og dyd?”
                                                                                                                             Edmund Burke 

Burke skisserer lite om statens størrelse; En viktig avveining er å forene fred og frihet. Og – som hans filosofi ellers: De høyeste dyder er måtehold og moderasjon (Malnes og Midgaard 2000:202).

Om loven
”Naturens lov” var utformet i Burkes samtid av John Locke; Det var fornuften – og den var ikke utformet av noen statsmakt. Det er viktig å bemerke at denne ”naturens lov” ble til i en tid, da lovverket var langt mer i utakt med folkemeningen, enn det den er i dag. Burke gav aldri noen uttalelser om naturens lov, bare ett sted - og sa aldri hvorvidt hans tanker bygget på dette eller ikke (Thyness 1967: 54), men sannsynligvis ikke. Burke bruker ordet lov flittig (Thyness 1967:55), men hvorvidt det er naturens lov, statlig lovgiving eller andre prinsipper er gjerne flertydig og ullent. Burke hadde godtok ikke uten videre at det fantes menneskerettigheter (Berg Eriksen 1998:384). Videre har Bruke noen antikvariske oppfatninger om at representasjon krever eiendomskriterier, så vel å være representert, som å stemme (Thyness 1967:64), hvilket er en lite fruktbar tankebane og her utlede - der dette neppe er frihet for dem uten eiendom, eksempelvis.

Statsforfatningen
Er det, slik Burke hevder, overenskomst mellom medlemmer i ethvert statssamfunn (Thyness 1967:97)? For han hevder dette, men forkaster samtidig en kontraktteoretisk innfallsvinkel (Thyness 1967:132) – hvilket kan være tøvete hvis det er snakk om en overenskomst, og en rent teoretisk debatt. Burke mente mennesket hadde behov for tradisjon og institusjon (Thyness 1967:66).  Burke kunne ikke peke på noen gode konstitusjoner i sin samtid, fordi han visste ikke hvilke forhold til hva de var tilpasset til (Thyness 1967:66) – foruten den engelske, som han kjente vel.  Han forfekter derfor sterk forening mellom konstitusjon og det vi kan kalle den altomfattende betegnelsen kultur, hvilket kan være særdeles lite nybrottsarbeid dersom kulturen er undertrykkende. Å ta for mye hensyn til lokale forhold kan tilsidesette viktige prinsipper og universelle rettigheter et menneske har, noe som ikke er forenelig med mer liberale perspektiver. Man trenger ikke etterlyse revolusjon for å reformere de systemer og tradisjoner man ønsker å forandre på, for ikke all nedarvet skikk og bruk er av et gode. På dette punkt skiller altså Burke seg fra liberal tradisjon, og på dette området synes jeg ikke Burke er særlig lysende. Locke eksempelvis forsvarer den frihetsutfoldelse der staten er en tilrettelegger (Thyness 1967:92). Det var den gyldne middelvei som tiltrakk Bruke; han etterlyste blanding mellom frihet og tvang (Thyness 1967:67) Han pekte likevel på den engelske forfatning som den beste (ibid), kanskje fordi han kjente denne best, og var mest forenelig med de samfunnsforhold han mente en forfatning måtte utmeisles fra?  Frihet i staten er lett å gi, sa Burke – det er bare å slippe opp tøylene (Thyness 1967:67) . Å etablere en stat som er fri er langt vanskeligere, dette er avveininger mellom frihet og ansvar, frihet og tvang. (Thyness 1967:67).  For de av dere so har fulgt meg vet at jeg her er helt enig med Bruke.
                                                                          
                                                                  ”Staten er et resultat av mange sinn, i mange tidsaldre”
                                                                                                                                Edmund Burke. 

”Et monarki styrt ved lov, balansert og kontrollert av nasjonens store, arvelige rikdommer og arvelige verdigheter, og begge igjen kontrollert av en vel avveiet bremse, av det alminnelige folks fornuft og følelser, utøvet gjennom et passende og permanent organ.” Dette er Burkes oppfattelse av styret og konstitusjon i Storbritannia – som han betraktet som samtidens beste styre. Han advarte mot valgbare statsoverhoder (jf. dagens spredte monarki-debatt), fordi valg av dette ville føre til uro, ufred og splid (Thyness 1967:70).  Vektleggingen av sosial harmoni er altså en bærebjelke hos Burke. I for stor grad, ifølge meg, til hinder for utvikling, dynamikk og frihet fra undertrykkelse. Edmund Burke er ikke overraskende forsvarer av status quo.

Ikke-demokrat
Burke var ikke en demokrat, da han ikke godtok den selvfølge det i dag er at vanlige mennesker deltar i statstyret – gjennom blant annet stemmeseddelen. Å hevde at demokrati var den ene lovlige statsform, var for Burke den rene meningsløshet (Thyness 1967:71). Han åpnet opp for at demokrati kunne være både passende, men han hadde ennå ikke sett stater hvor dette var tilfellet (Thyness 1967:71). Hans ankepunkt var flertallets undertrykkelse av mindretallet, hvilket gjør at Burke nok etterspurte sterke konstitusjonelle begrensninger ve eventuelt demokrati, proporsjonale valg og andre tilpasninger – selv om dette nok ikke kunne bøte på demokratiets mange skadeverk, ifølge Burke. Minoritetsvern er altså noe Bruke deler med liberale – og påkeker at flertallet kan ta meget feil (Thyness 1967:143).  Mer om Burkes antidemokratiske holdning kan du lese om i Malnes og Midgaard Politisk tenkning fra antikken til vår tid (2000:204-206).

Makt og illusjoner
Fantasi og følelser var for Bruke viktig (Thyness 1967:72-73).  Han mente at samfunnet ville gjennomgå ulykkelige hendelser, uten illusjoner (Thyness 1967:73).  Dette kan være riktig. Men det er grunn til å peke på de like mange skadeverk som gjøres ved at vi har illusjoner, forestillinger om hvordan ting er. Dette er en unnfallenhet som neppe er godt i et rettferdighetsperspektiv.

Reform og forandring
Thyness (1967: 74) skriver at det er flere ting ved Burkes tenkning som peker mot et statisk samfunn. Han peker blant annet på at samfunnet var skapt av Gud, og derfor vanskelig for endring (ibid) – hvilket ilegger Burke å mene at Gud er virkelig allmektig. Det menneskelige spillerom er lite innenfor rammen av guddommelig taktikk (Thyness 1967:74). Det mener jeg ikke er riktig. Hvis vi først skal snakke om en eventuell gudseksistens, kan det være Gud berømmer de som gir en hederlig innsats, slik at alt eksempelvis innsats og etikk blir belønnet av han der oppe. Og – det er grunn til å betvile at Burke mente at Gud var så allmektig som Thyness vil ha det til; For mye skjevheter eksisterer til at Gud inntar en slik allmektig rolle. Burke framholdt at samfunn som ikke kunne endres, var et samfunn som ikke var bærekraftig (Thyness 1967:75), derfor er det noe underlig at Thyness peker på betegnelsen ”statisk samfunn” hos Burke. Om reform gjengir Thyness noe klokt av Burke, et annet sted i boken (1967:159) – som betyr at man skal være kritisk til overlevninger:
                                                              
                                                              ”Man forsvarer ikke fedrenes arv ved å forsvare deres feil.”
                                                                                                                                 Edmund Burke

Samfunnet måtte innskrenkes til de deler som hadde reformbehov, siden alt ikke kan forandres – og forandringer må dypest sett ha til hensikt å bevare. Jeg synes Bruke i denne sammenheng har blitt tolket altfor reaksjonært. Velger man dype, grunnleggende verdier som skal bevares – la oss si ”rettferdighet” – så kan nok alle politiske fløyer si seg enig i et slikt utsagn, at dette må eventuelt ”bevares”. Men bevare meg vel, dette kan like godt ligge der fremme et sted, selv om kimen til rettferdighets-tankegangen er historisk. Dersom det dreier seg om å bevare alskens konservative sedvaner, kan han gjerne avgrenses til en politisk, reaksjonær konservatisme. Poenget i denne sammenheng er at Burkes syn på dette felt, ikke trenger å tolkes så statisk som det for enkelte fortoner seg som. Det er ikke overraskende når Thyness skriver at Burke ikke så for seg noen storstilt utskifting av samfunnsinstitusjoner (Thyness 1967:75) – men til gjengjeld synes jeg at Thyness blir vel enkel når han skriver at ”jo mer vidtfavnende utskiftningene ble, jo mindre likte han dem.” Det kommer helt an på hva man reformerer, det kan gjøres en hel del i å forandre rutiner og systemer, hvis konfliktnivået rundt disse felt er lave, ifølge meg. Dette finner jeg også støtte i ved å lese Thyness gjengivelse; ”Der det finnes store klagemål,” er det lett å forandre. Burke ønsket i hvert fall å forhindre rasering og vandalisme, hvilket er de aller flestes ønskemål – ikke bare konservatives – eller så er de fleste av oss også konservative av et visst slag.

”Menneskene blir ulykkelige ved brå forandring,
 fordi de ikke klarer å tilpasse seg den nye situasjonen.”
                                                     Edmund Burke.

Jeg synes overstående sitat er for dystert formulert, omstilling er alltid fullt mulig. Men Burke har også utsagn som Thyness overser virkningene av. For eksempel hevder Burke at ethvert inngrep vil redusere harmoni, ifølge Thyness (1967:77). Dette er et ganske utrolig utsagn, da det neppe er i reformens vesen å så splid. Mang en reform er blitt til for å rett opp i skjevheter, hvilket skaper harmoni. Her er Bruke reaksjonær i sitt utsagn.  

Menneskerettigheter
Hva bestod menneskets ukrenkelige rettigheter eventuelt i? Dette stod sentralt i samfunnsdebatten i det 18. århundre (Thyness 1967:78).  Overfor menneskerettigheter er også Burke reaksjonær; mennesket kan ikke nyte de samme rettigheter i naturtilstanden, som i samfunnet (1967:78). Dette er et argument jeg mener er tilblitt på feil premisser, men det er kanskje lett å være etterpåklok: Naturtilstanden frambringer ikke alle menneskerettigheter overfor alle, det er nettopp dette frihetsvern som staten er ment å forsvare. Og – hvorfor ikke imøtegå at menneskets ukrenkelighet finnes, når Burke tidligere har ment at samfunnet er til for å tilfredsstille menneskets behov. Ordet behov er Burke/ Thyness sitt ordvalg, men hva er vel mer viktig enn menneskets grunnvilkår? Burke mener man må oppgi noen goder som følge av å bli samfunnsmedlem (Thyness 1967: 79). Det mener jeg er riktig, at mennesket oppgir noe ved å bli samfunnsmedlem – men det kan ikke være av grunnleggende menneskerettigheter – her skiller den konservative tenker seg fra liberale. Det er vel kanskje nettopp menneskerettigheter staten er satt til å virkeliggjøre? Det kan sies at de goder som Burke nevner samfunnet frambringer for individet, er nettopp av menneskerettighetskarakter, som frukter av sitt arbeide (vern om eiendom, som det tidligere er redegjort Burke satte høyt). Vi får unnskylde Burke noe ved å si at hva menneskerettigheter innebar ikke var utmeislet i det 18. århundret. Derfor er kanskje Bruke heller ikke her så reaksjonær som det kan virke sånn – for ingen har vel ei heller hevdet at vi har fullstendig ytringsfrihet heller, for å ta ett eksempel?

Burke og samtiden
Thyness kommer med en fullstendig tøvete uttalelse om Locke, ved å si at han egentlig ikke var en nyskapende filosof (1967:89) – men antyder at han kun samlet andres tanker. Det er for meg nytt, og en slik påstand krever begrunnelse ved å i hvert fall vise til én tenker Locke hentet inspirasjon fra, fordi denne uttalelsen tror jeg Thyness er ganske alene om.  Dette er ufint om Locke, som jeg vil påstå var en av verdenshistorienes banebrytende filosofer, ved hans lansering av den sosiale kontrakt. Men at Lockes tanker selvsagt kan romme paradokser er nok riktig, men det gjelder også andre tankekanoner. Tilbake til Burke. Burke tok ofte stilling til fordel for de undertrykte, skriver Thyness (1967:86), men det er her viktig å bemerke den undertrykkende kraft som ligger i for mye normer, mellom enkeltmennesker eksempelvis (både horisontalt og vertikalt), samtidig som man selvsagt i de aller fleste tilfeller skal opprettholde respekt. Vernet om enkeltmennesket er eksemplifiseres sterkere hos Locke, enn Bruke. Her er jeg nok mer liberal enn Burke, nok mer på linje med Locke som forsvarte i tilfeller større omveltninger – også i tilfeller av veern om individet. Men det betviles ikke at Burke hadde de beste intensjoner, man skal som kjent ikke ilegge andre uhildede motiver. Likefullt synes ikke den konservative tenkningens far nødvendigvis har svar på disse problemstillinger.

Impulser fra Hume
Både Hume og Burke forenes i deres vekt på erfaringen (ellers hadde de sikkert svært lite godt å si om hverandre red. anm.) Men med den notoriske erfaringsorienteringen til Hume er det kanskje ikke overraskende at han ikke var religiøs, siden Hume aldri påviste, erfarte eller sanset gudseksistensen. (Hume sier for øvrig at 3000 års erfaring ikke er nok til å slå fast at noe er sant, hvilket blåser liv i uttrykket verifisere red anm). Jf. foregående parentes kan man derfor stille Hume til veggs med hvorfor da erfaring er så viktig, hvis erfaringen aldri klarer å påvise at noe er fakta? Hume skiller seg fra Burke ved at han ikke tror på menneskets medfødte idéer, som er nedarvet gjennom generasjoner (Berg Eriksen 1998:382).

Impulser fra Montesquieu  
Noen hevder at Bruke hadde fordypet seg i Montesquieu (Thyness 1967:100). Montesquieu hevder den bestående institusjon ikke kan fjernes uten videre (Thyness 1967:103), og deler med Burke et sterkt institusjonelt og tradisjonsbundet perspektiv. Staten må gi spillerom til menneskets instinkter (og derfor er heller ikke staten fullgod), hvilket forener både Burke og Montesquieu, ifølge Thyness (1967:103). Synes ellers at Thyness ikke er så god på side 104, der jeg eksempelvis ikke klarer å skille mellom begrepene representanter og delegater, i hans sammenlikning mellom Burke og Montesqiueu. Ei heller menneskerettighetsdistinksjonen på side 105, der Thyness følger Burkes ulne og merkelige oppdelinger. Og – generelt synes jeg ikke Thyness helt klarer å forklare hva som skulle være så likt mellom Montesqiuu og Burke.

Impulser fra Rousseau
Viser til at jeg tidligere har kortfattet og fragmentarisk har blogget om Rousseau. Thyness hevder at det var ingen som lå nærmere Bruke enn Rousseau, men det var likevel mang en ordkrig (Thyness 1967: 106) – der gjengivelsen fra Thynes, Burkes angrep på Rousseaus tanker, er svært krasse. Morsomt er det at Burke kritiserer Rousseau for å være moralist, som om ikke Burke er det? Samtidig raljerer Bruke over den dekadanse som råder i Frankrike, samtidig som han tilskriver (moralisten) Rousseau ansvar for dette (?). Hvis slektskapet er nært, gir vel dette liv til uttrykket ”det er av sine egne man skal ha det?” Thyness skriver at Rousseau tilskrives revolusjonen som kom i Frankrike med sine skriveriet, men viser samtidig til at dette var slagord, løsrevet fra sin sammenheng. Revolusjonære farer var i hvert fall ikke det som forente Rousseau og Burke – der Burke er talsmann for status quo (Thyness 1967: 108). Rousseau kan imidlertid ses på som nærmere Burke enn Locke, som Rousseau hentet inspirasjon fra, gjennom hans sosiale kontrakt. Dette eksemplifiseres ved Rousseaus tanker om det såkalte ”ordnede kosmos” som han så på samfunnet som – hvilket er mer nærliggende med Burkes sosiale harmoni, enn Lockes individualistiske innfallsvinkel. Rousseau er i likhet med Burke en organisme-teoretiker.

Burke i idéhistorien
Den dominerende tidsånden i det 18. århundret var Opplysningstiden. Locke stod for filosofien, Newton for vitenskapen (Thyness 1967:113) – med hans naturvitenskapelige tilnærming. Alt gåtefullt kunne løses av fornuft (Burke 1967:114).  Han skiller seg fra Thomas Paine. Paine var en kosmopolitt (Thyness 1967:115). Det var langt i fra Burke, Burke var den ivrigste forkjemper for nasjonalstaten. Burke var en opplysningsfilosof og og forsvarer av den pragmatiske fornuft, hvilket kan tolkes dit hen fordi han ikke ville tilbake til naturtilstandens villskap – det var altså grenser for hvor langt tilbake Burke ville stille klokkene. Thyness hevder at Burke tilhører enda mer den romantiske retning, kontra opplysningstiden – hvilket ligger utenfor oppgaven å her diskutere, på grunn av min begrensede kjennskaper til romantikken. Men Burke har åpenbart romantiske trekk - nettopp ved organismeorienteringen. Han forsøkte å løse forholdet mellom individ og stat, hvilket selvsagt er et kjerneanliggende innenfor politisk tenkning. Bruke er best dersom konfliktnivået er lavt og man har på plass sosial harmoni, ifølge meg – men jeg synes det er lite å hente hos Burke for de som vil røske tak i styret, gjøre noe med urettferdighet – som kan være undertrykkende. Der synes jeg liberale er mer enn et hestehode foran. Konservative henter nok sin støtte fra Bruke da de ofte ikke vil foreta lovendringer, siden nye lover kan stride mot ”vanlige folks rettsoppfattelse,” i følge Burke.

Avsluttende refleksjoner rundt Thyness bidrag
Enig med med Bruke at det er to perspektiver som bør sette grenser for friheten, og det er ”orden” og ”dyd.” (Thyness 1967:137), hvilket gjør at man i begrepet ”fri” legger inn ansvarsbegrepet. Samtidig synes jeg, med disse begrensninger, at det er merkelig at Thyness konkluderer med at Bruke er en varm frihetsvenn (1967: 138) – fordi den er ikke absolutt og uinnskrenket.         
                                          
                        ”Nasjoner styres med innsikt i deres mentalitet, og dyktig behandling av den”
                                                                                                                 Edmund Burke

Det overstående utsagn må selvsagt gjøres i tråd med lover, regler og anstendighet. Har Burke menneskerettighets-persepktivet i tankene når han formulerer dette?  

Kilder:
-        Berg Eriksen, Trond (1998): Undringens labyrinter . 
        Oslo: Universitetsforlaget
-        De Ruggerio, Guido (1967): The History of European Liberalism. 
       Oxford: Oxford University  Press.
-        Malnes, Raino og Midgaard, Knut (2000): Politisk tenkning fra antikken til vår tid.
       Oslo:  Universitetsforlaget.
-        Thyness, Paul (1967): Edmund Burkes politiske filosofi; De konservative grunnidéer. 
       Oslo: Tanum.
-        Wolff, Jonathan (2006); An introduction to Political philosophy. 
        Oxford: Oxford Univerity Press. 

No comments: