Wednesday, May 18, 2016

Democracy - issues in political theory II

Fortsetter der jeg slapp, vedrørende Albert Weales syn på demokrati - og refleksjoner rundt dette, i etterdønningene av 17. mai. 

Ulike former for demokrati
Ved å ha flertallsvalg i enmannskrets frambringer man to-partisystemer, slik at løsninger kan være at man heller kan ha forholdstallsvalg i flermannskretser, for å forhindre at kun én konfliktlinje blir framtredende, og splittende. Weale sier man kan se på demokrati som ”et sett av institusjonelle ordninger,” altså (Weale 1999:24). Den grunnleggende hovedforskjell går da mellom direkte og indirekte demokrati (Weale 1999:24). Representativ styreform refererer til alle former for indirekte demokrati, dvs. indirekte demokrati innebærer representasjon. Weale skiller mellom fem former for demokrati (Weale 1999: 24-35), og det vil gjennomgås under:
1     
        Demokrati uten korrigerende agenter (dvs. representanter)  
Dette er en type demokrati som ble forfektet av Rousseau. Sentralt i dette synet er idéen om et legitimt styre vil bare eksistere dersom borgerne selv definerer hva som er regler og lover, og som som skal følges. Borgerne samler seg, uten representanter for å vedta lovene.  I hvert enkelt sak formulerer de hva som er det felles gode, eller den generelle vilje.  Jeg er ikke enig i Rousseaus generelle utsagn om forskjellen mellom den generelle vilje og alles vilje. Alles vilje er de aggregerte viljer, altså summen av de viljer som oppstår dersom alt slenges i en pott. Den generelle vilje er alles vilje, tatt den offentlige interesse tatt i betraktning. Det første kan altså gi resultat som følge av den umiddelbare egeninteresse, det andre tas på bakgrunn av det vi kan kalle den langsiktige egeninteresse. Tror ikke det går an å skille skarpt mellom egeninteresse og offentlig interesse, da jeg tror at det oftest er slik at det som er i det offentliges interesse og er ens egeninteresse – så lenge man ikke er forkrøplet, riktignok. Rousseau trekker fram eksempelet dødsstraff – det er greit, bare det ikke gjelder meg. Man kan jo spørre seg om årsaken til at man ikke har dødsstraff er fordi man frykter at man selv skal være offer for dette, eller mer allmenne humanistiske argumenter. Jeg velger å tro det sistnevnte, derfor kan man ikke skille skarpt mellom egen - og offentlig interesse, ei da heller mellom generell og allmenn vilje. Rousseau hevdet at det engelske folk i hans levetid, bare var frie hvert fjerde år – da det var valg. Uten at folket selv formulerer den generelle vilje, vil det ikke være fritt. Det mener jeg ikke er en riktig påstand, av mange grunner. Man stemmer på partiprogrammer som skal være veiviser når offentlige beslutninger tas, slik at det er ikke uforutsigbart hva politikere gjør i enkeltsaker – derfor kan ikke friheten avgrenses til valgdagen. Dessuten finnes det asymmetrisk informasjon i sakskomplekset, mellom borgere og politikere, som gjør at politikere ofte kan være mer informert i hva som er sine velgeres beste. Det finnes flere andre argumenter innenfor prinsipal-agent teori, som kunne blitt brukt til å argumentere mot Rousseaus syn. Rousseau hevder det utvikles en moralisering av individene idet de får ta del i et fellesskap. Man kan jo også innvende at politikere (agenter) moraliseres gjennom det ansvaret de har ved å stå ansvarlig overfor velgerne, så det er spørs om ikke disse er mest moralsk skikket til å frambringe den generelle vilje? Flere hevder at Rousseaus teorier har totalitære implikasjoner, og til det vil jeg si at slik er det med flertallsviljen uansett – dersom det ikke finnes liberale begrensninger, eller institusjonelle ordninger som tilsier at ikke det blir samme flertall fra sak til sak. Men det er grunn til å innvende mot disse totalitære farer (som det selvsagt kan være hold i) at Rousseau så for seg at (som sagt) at individer sosialiseres gjennom demokrati til å bli moralske beslutningstakere. Men den reneste form for direkte demokrati – som Rousseau så for seg – var vel bare historisk gjeldende i Aten, med unntak av dagens Sveits, som har sterke innslag av direkte demokrati, foruten de seks folkeavstemningene vi har hatt i blant annet Norge.

2. Partikorrigerende folkelig styre
I stedet for Rousseaus direkte demokrati, er det mulig å forestille seg en form for direkte demokrati som innslag i representative demokratier (Weale 1999:27). Informasjonsteknologien har muliggjort dette. På hvilken måte skiller denne formen for demokrati seg, fra Rousseaus variant? Man har jo fortsatt de tradisjonelle partiene, som setter agenda og fatter beslutninger, men man kan ha et innslag av elektronisk stemmegiving. Men problemet oppstår jo dersom man skal ha en regjering som administrerer andre beslutninger enn hva de selv mener, i følge meg. Dessuten er det ikke slik, kan man hevde, at den generelle vilje alltid har rett (Weale 1999:28). Siden mange av problemstillingene er drøftet over, går jeg videre til neste demokrati-form.

3. Representativt styre
Hovedpoenget med representativt styre er at beslutninger skal tas av politikere som møtes i en lovgivende forsamling, og som består av ulike syn og erfaringer (Weale 1999:31). Folket styrer ikke direkte, men partienes syn representerer meninger som er representative for en stor del av folket. Det er dette systemet vi er best kjent med fra Vestlige demokratier.

4. Ansvarlig regjering
Til forskjell fra systemer som vektlegger representasjon, har vi systemer som representerer såkalt ansvarlighet. I systemer med representativ styre, er det representanter – ikke folket – som tar de store, viktige beslutninger.  I et representativt styre ser man på representantene som representative for et bredt spekter av folkelige meninger, mens man innenfor det ansvarlige styret ser på det som et team som skal fatte beslutninger for en begrenset periode – ofte fire år. Ved slutten av mandatperioden må de altså stå til ansvar for beslutninger de har tatt, og kan eventuelt bli gjenvalgt.  Det er vanlig å betrakte denne formen for styre som mest gjeldende innenfor Westminister-systemet (to-partisystemer). Så kommer Weale med en tåpelig betraktning, for å kalle en spade for en spade. Han sier det er feil å kalle slike Westminister-systemer for majoritetsdemokratier, som Lijphart gjør, fordi partiene utgjør aldri folk første preferanse, men de kan stemme på to alternativer blant uendelig mange tenkelige løsninger (Weale 1999:33). Til det vil jeg si at dette er tøvete, fordi det aldri vil finnes noe parti som reflekterer velgernes referanser fullt ut. Dessuten henspeiler modellen på at det alltid vil være et parti som har flertall, og derav navnet majoritetsdemokrati. Lijpphart har således en prosessuell tilnærming, ikke at det skal karakterisere hvilke førstehåndspreferanser som er gjeldende i befolkningen – fordi dette vil selvsagt aldri være majoriteten, folk er rett og slett ulike. Lijphart, gjengir Weale (1999:33), påpeker at det er manglende ”checks and balances” i et majoritetssystem. For eksempel har ikke Storbritannia en grunnlov, og andrekammeret er relativt svakt – hvilket for så vidt ikke er tilfellet for USA. Men jeg vil innvende at det selvsagt ikke er noe hinder for minoritetsbeskyttelse i et majoritetssystem, dersom man ønsker å lage lover for dette, men det er som tidligere skrevet problematisk at et stort mindretall kan være ensartet i sak til sak. 
   
5. Liberal konstitusjonalisme
Liberal-konstitusjonalisme er kanskje mest forenelig med den engelske whig-tradisjonen (Weale 1999:34), dvs klassisk liberalisme. Det er et system som vektlegger det andre demokrati-teoretikere kaller ex-post stemmegiving, kontra ex-anta stemmegiving: Dette vil si at man stemmer folk ut av kontorene på bakgrunn av hva dem har gjort, framfor at man skal innsette noen i kontorene – for man vet ikke nøyaktig hva de står for før enkeltsakene dukker opp. Synes Weale kunne forklart mer hva som er kjernen i liberal-konstitusjonalisme, før han viser til den overforenklede teorien i forkant av denne setningen. Det er selvsagt ikke slik at man ikke vet hva representanter står for overhodet, slik at det vil alltid foregå ex ante-stemmegiving. Kjennetegnet ved dette demokrati-perspektivet er at den folkelige deltakelsen er liten, mens eliten er sentral i beslutningene som fattes. Typisk for liberal konstitusjonalisme er at det oppstår institusjonelle ordninger av ”Checks and balances,” for å forhindre at representanter bruker makten til egen fordel (Weale 1999:35).

Hvilke former for styre?
Det er her gitt distinkte kjennetegn for hver form av styringsperspektiver. Det er ikke meningen å skulle si at disse formene for styret eksisterer i sin rene form. I Norge har vi innslag av alle perspektivene, ifølge meg. Noen har sagt at deliberativt demokrati burde vært innlemmet som eget perspketiv (Weale 1999:37), men Weale hevder dette inngår i alle modellene – men der vil jeg hevde at det er med høyst ulikt innslag.

Rettferdigjørelse av demokratiet
I kapittel tre har Weale valgt ovennevnte overskrift. Weale gjennomgår i kapittelet argumenter for hvorfor demokratiet er overlegent all annen styreform. Mange mener, i følge Weale, at dette er unødvendig – fordi det er opplest og vedtatt at demokrati er den beste styreformen. Jeg mener det ikke er opplagt, for hvorfor er ikke demokrati innført i alle sammenhenger i samfunnslivet – eksempelvis bedriftsdemokrati? Man har berørt mange verdier og prinsipper for å rettferdiggjøre demokratiet – blant annet peker Pennock (1979 130 – 160) på menneskeverd, autonomi, frihet, distributiv retterdiggjørelse, likhet, forkastingen av tyranni, som noen grunner innenfor demokratisk teori (Weale 1999:41).

Demokrati som beskyttende element
Det som er felles for de fem demokrati-teoriene som tidligere er utledet, er at beslutninger i en eller annen forstand må hvile på folkemeningen. Noen mener det begrenser seg til å kaste politikere, mens andre peker på demokratiets moraliserende effekt på borgerne (Weale 1999:43). Teoretikere som forfekter den beskyttende effekt som demokratiet har, støtter seg gjerne til Hobbes som mener at styre er nødvendig for å forhindre borgerkrig eller totalt kaos (Weale 1999:44). Demokrati er ikke noe selvsagt alternativ likevel, man kan tenke seg ulike former for totalitære regimer for opprettholdelse av borgerfred. Men hvis styre er såpass sterkt at det klarer å forhindre borgerkrig eller sosial oppstandelse, er styret også sterkt nok til å utnytte sine borgere (Weale 1999:44). Det som ofte kan innvendes mot teorien om demokrati som beskyttende element, er at mennesket ikke grunnleggende sett er godt (Weale 1999:45), men at demokratiet godt kan fungere selv-utviklende (Weale 1999:46).

Demokrati og politisk likhet
I et demokrati gis folk like politiske rettigheter, én mann én stemme (selv om noen framholder at det samme vil være tilfellet hvis ingen har stemmerett). Enkeltmennesket anses for å være den beste aktør til å treffe beslutninger som angår ens eget liv, der er det ikke noen forskjell på folk – ifølge dette syn (Weale 1999:55). Man kan selvsagt innvende at det ikke er sikkert man er tilstrekkelig opplyst til at man treffer riktige valg. Så kan man innvende mot dette, som Weale sier, at ingen andre er mer opplyst enn en selv, om egne valg (Weale 1999:55). Det kan være riktig, men ikke nødvendigvis: Kanskje man ikke ser muligheter som valg kan gi en.  Weale framsetter et poeng: Hvorfor skal politisk likhet være gjeldende, når man i alle andre livets sfærer godtar at det ikke er likhet mellom personer? Man kan støtte seg til Platons allusjon om at alle ikke kan styre et skip. Til det, svarer Weale, at det ikke handler om å styre skipet (ikke alle er skikket til det), men det handler om medbestemmelse til hvilken retning skipet skal ta (Weale 1999:56). Så kan man innvende om ikke dette innebefatter noen aspekter ved styring? Tanken om politisk likhet bygger også på antakelsen om at ingen er bedre kvalifisert til å ta avgørelser for en selv, enn hva en selv er – men da kan man jo spørre hvorfor man har en styrende elite overhodet (selv om dette ikke er en del av modellen, er det vel det eneste praktiske gjennomførbare?)

Deltakelse og representasjon
Ifølge Rousseau er folkelig deltakelse sentralt i enhver avgrensning av demokratiet, siden deltakelse moraliserer individet (Weale 1999:84). Det bidrar til å utforme en felles interesse (Weale 1999:84). Dette i motsetning til liberal konstitsujonalisme der borgerne ikke er med i utformingen av politikk, men bidrar ved at man kaster et eventuelt styre man misliker (Weale 1999:84). Det kan innvendes at dette selvsagt også er en form for deltakelse, der man ikke kommer unna demokratiets synonym i alle tilfeller: Folkestyre. Men debatten om deltakelses-komponenten er viktig, når man snakker om demokrati. Parry, Moyser og Day (1992:16) definerer deltakelse på følgende vis: ”Delta i prosessen med formulering og implementering av offentlig politikk.” Spørsmålet som blant annet reiser seg, er hvilken rolle borgerne skal ha i implementeringsfasen.”

Deltakelse
I de gjengitte fem demokrati-perspektivene, er et avgjørende skillet mellom indirekte og direkte form for deltakelse (Weale 1999:85). I alle indirekte former for demokrati er det agenter/ beslutningstakere som tar de endelige beslutningene (Weale 1999:85). I John Stuart Mills definisjon av demokrati mente han at deltakelse hvilte på noe noen nødvendige politiske kvalifikasjoner (Weale 1999:85). Hva gjelder institusjonelle ordninger er det ikke gitt hvordan deltakelse skal finne sted, det finnes mange løsninger (Weale 1999:87): Stemmegivning, kampanjedeltakelse, medlemsskap, delta i protesttog, osv. De institusjonelle mulighetene for deltakelse varierer mellom demokratier (Weale 1999:88).

Deltakelse versus representasjon
Et argument som framholder deltakelse som en viktig komponent, er Rousseaus teorier: Hvis mennesket er fritt fra naturens side, og det ikke finnes noen legitim måte å begrense deres frihet, så bør retten til selvstyre være gjeldende (Weale 1999:90). Med dette som utgangspunkt kan man jo argumentere for at det ikke skal finnes noe demokrati i allmenn betydning, men at hver og en skal være overlatt til seg selv  - uten noe felles beslutningsorgan? Men det mest nærliggende er kanskje å tenke seg et liberal-demokrati, et begrenset demokrati?  Representasjon har et fortrinn overfor direkte demokrati, ved at demokratisk autoritet kan best opprettholdes i komplekse spørsmål av representanter som kan utfordre de ikke-valgte tjenestemennene (Weale 1999:95). Dette er et særdeles godt poeng, for å forhindre eksempelvis det som kan betegnes som rådmannsvelde. Hvis vi tar poenget om politisk likhet, vil ikke det bety at man skal ha vidtfavnende demokratisk deltakelse? Og siden ingen er bedre enn andre til å styre, skal noen tillate seg å styre over andre? (Weale 1999:95). Adam Smith ville framholdt at det ikke er noen forskjell fra naturens side, men noen er eksempelvis bedre utdannet (Smith 1776: 28-29). Men dette er uansett ikke forenelig med den rendyrkede tanken om politisk likhet?

Fra representasjon til konstitusjonelt demokrati?
Joseph Schumpeter (begreps-far til uttrykket konkurransedemokrati) mener at demokrati først og fremst er en metode, framfor en politisk kultur, som skal sikre at enkelte individer – framfor andre – tar på seg ansvaret med å fatte politiske avgjørelser (Weale 1999:98). Hans klassiske teorier har av enkelte blitt kritisert som ”ignorant.”  Det er særlig tre argumenter som Schumpeter framholder, mot folkelig deltakelse: Tendensen til irrasjonalitet blant vanlige borgere, inkompetansen til vanlige borgere, samt tilbøyeligheten til å la særinteressene råde (Weale 1999:99). Schumpeter har åpenbart gode poenger, men jeg vil framholde at det er svært usikkert om ikke disse tendensene hadde vært større uten demokrati?  Schumpeter mener at man faller ned til et lavere nivå når man deltar i demokratiske diskusjoner, enn det man gjør i den alminnelige private sfære – og utgjør således en motvekt til John Stuart Mill som mener demokratisk deltakelse virker moraliserende. I utgangspunktet er jeg helt klart mest enig med Mill, men at Schumpeter også har riktige perspektiver hvis det politiske diskusjonsklimaet er platt og drevet fram av kunnskapsløshet. Dette henger selvsagt sammen med at politiske debatter i tilfeller kan være overforenklede. Men selv om deltakerne kan falle ned på et lavere nivå enn de fortjener, kan det på sin side være stimulerende og folkeopplysende for tilhørere – som ikke er så politisk engasjert. Frykten for at særinteressene skal ta overhånd i den demokratiske prosessen, er imidlertid noe som har en lang historie (Weale 1999:101). Downs (1957:254) har her en spissformulert innsikt, som kan være tankevekkende: Man tjener pengene sine i bare én sektor, men forbruker dem i mange. Med dette som utgangspunkt kan det være at borgere verner om sin sektor, til fordel for andre sektorer.

Former for representasjon
Hvis vi aksepterer at det er arbeidsdeling i politikken, og begrensninger på offentlig deltakelse, så trenger vi en teori om politisk representasjon (Weale 1999:106). Hvilket design skal det ha? Innenfor Westminister-modellen har det vært vektlagt de folkevalgtes ansvarlighet overfor elektoratet. Dette innebærer fåtalls partier – og vi kan kalle dette ”ansvarlig styre” med tanke på representasjon (Weale 1999:106). Men representative systemer har relativt mange partier som er representert, der man vektlegger kompromiss som en dyd (Weale 1999:106). Hvis vi har enmannskretser, er det overveiende sannsynlig at man får en underrepresentasjon av små partier (Weale 1999:107) – med mindre disse for eksempel er geografiske folkepartier, i følge meg. Den konstitusjonelle demokratimodellen har det til felles med Westminister-systemet, at man skal holdes ansvarlig overfor elektoratet. Men til forskjelle fra Westminister-modellen, er det konstitusjonelle system begrenset til ex ante-stemmegiving.

Representere interesser, meninger og karakteristika
Det vil være nyttig å se på begrepet representasjon. Det sentrale i representasjon er et prinsipal-agentforhold, der prinsipalen (folket) avstår myndighet til agenten (folkevalgte). Men spørsmålet er hva man egentlig representerer, og til det kan jeg komme med et innspill om det klassiske delingen ved ansvarlig eller representativt styre. Lettfattelig kan man si at ansvarlig styre innebærer meningslikhet, mens representativt styre innebærer felles sosiale karakteristika. Weale bruker begrepene ”standing for,” ”standing out for” og ”standing in for” om de omtrentlig samme fenomenene (Weale 1999:109). Det er grunn for å anta, mener jeg, at makt delegeres mer til representantene i et proporsjonalt system (som for øvrig John Stuart Mill forfektet), enn et Westminister-system. Dette fordi man i et Westminister-system har makt hvis man tilhører flertallspartiet, og at man står fritt til å gjennomføre politikk – men må da stå til ansvar overfor velgerne i hva man har lovet. I et proporsjonalt system, der representantene i større grad kompromisser seg fram til enighet med andre partier, så trenger de folkevalgte (agenten) større spillerom og tillitt til å forvalte folkemeningen.

Enstemmighet, konsensus og majoritetsstyre
Demokratisk politisk handling er en kollektiv handling (Weale 1999:124). Forskjeller i interesser og verdisett vil føre til ulike meninger om hvordan demokratiet skal utøves (Weale 1999:124). Hvilke felles interesser skal skjermes eller fremmes? I standardanalyser om dette fenomen brukes ofte begrepet ”preferanser.” Problemet med aggregering oppstår ved ulike syn. Den vanligste regelen på aggregering er flertallsviljen, der man støtter seg til det majoriteten ønsker. Noen teorier om det konstitusjonelle styret har veldig sterke begrensninger på majoritetsprinsippet. Frykten er at majoriteten representerer egeninteresser som ikke nødvendigvis er gagnlig for samfunnet som helhet (Weale 126-127). Overtalling flertall er et alternativ som skal forsøke å begrense dette, men det er langt i fra opplagt hvis viktig minoritetsvern står på spill. Man kan tenke seg en løsning er å etterstrebe enstemmighet. Innsigelsen er at dette fremmer politikk for status quo, som kanskje ingen vil ha – i tillegg til at det vil være svært ressurskrevende å finne et utfall som alle er enige i (Weale 1999:127).

Inkludering
Hvordan skal vi definere hvem som er relevante deltakere i demokratiet. På statlig nivå er dette løst gjennom en aldersgrense, på 18 år. Verre er det dersom det skal tas demokratiske avgjørelser i andre fora, der spørsmålet melder seg om ”hvem som er berørte parter?” Inkludering er derfor et svært viktig spørsmål i tilknytning til begrepet demokrati. John Stuart Mill har et elitistisk syn på dette, der han mener at borgerne burde gjennomgå tester for å bli sertifisert som demokratisk skikket. To komponenter skulle disse testene test: Interesser og kompetanse. Dessuten mente han at stemmegivingen skulle ilegges større vekt jo mer utdannelse man hadde. Det er et syn som jeg mener er på villspor, og det er ikke kontroversielt å hevde dette i et moderne demokrati. Men tanken er likevel ikke så fjern; I Sørstatene i USA hadde man tester for å få lov til å stemme, i etterkrigstiden.  Og i Norge holder det ikke at man bor i landet for å kunne stemme, men at man har norsk statsborgerskap – der unntaket er lokalvalg. Dette er vel noe som har med rettigheter som statsborger generelt, og at man tenker at statsborgerskapet bidrar til å moralisere individet ved stemmegiving: Hva er nasjonens beste. Og til foregående poeng fra Mill er det grunn til å tro at dette også henger sammen med interesser og kvalifikasjoner. Jeg synes det er mer interessant å drøfte videre det foregående: Tenk deg at det skal bygges en fire-felts vei gjennom en bydel, for å bedre trafikkflyten. Hvem skal eventuelt innkalles til det som bokstavelig talt er demokratiske veivalg? Skal naboene eller tilstøtende hus si sin mening? Skal bydelen som helhet si sin mening? Eller er det bygrensen som avgrenser hvem som er berørt?

Demokrati og konstitusjonalisme
”Demokratiet sier at folket er suverent. Konstitusjonalisme sikrer at suvereniteten ikke er absolutt og fri for begrensninger. ”
                                                                       Neil MacCormick

Demokratiet, slik vi kjenner det, innbefatter aller oftest at konstitusjonelle begrensninger; Maktfordeling, ”checks and balances” og generelle begrensninger på majoritetsstyret. I dag er USA det beste eksemplet på et demokrati som ligger nært det konstitusjonelle styret, med vekt på maktfordelingsprinsippet og grunnlov. I Norge og Norden er ikke maktfodelingsprinsippet like strengt, der har man i større grad vektlagt makt til parlamentarikerne. Opplagt er det motstridende hensyn mellom konstitusjonalisme på den ene siden, og folkelig styre på den andre siden. Noe av årsaken til å støtte seg til konstitusjon, er at den skal sikre individer rettigheter der demokratiske stemninger kan være oppskjørtede. Konstitusjonelle prinsipper begrenser styresmaktenes handlingsrom.
                                                                   
                                                                         ”Det står i grunnloven”
                                                                          Fleksnes, i en opphetet rygge-tvist.
Konklusjon

Dette er det grøvste av det som står i Albert Weales bok ”Democracy – issues in political theory. Vi har sett at Weale tar for seg fem ulike demokrati-perspektiver, der alle er gjeldende i Norge – med ulik grad av implementering. De fem demokrati-perspektivene er: Demokrati uten korrigerende agenter; Partikorrigerende folkelig styre; Representativt styre; Ansvarlig styre; Liberal-konstitusjonalisme. Jeg er utpreget demokrat under forutsetning av at alle perspektivene tas hensyn til, men jeg er ikke utpreget demokrat i betydningen flertallsviljen eller majoritetstyranni, som demokrati kan tolkes som i sin mest forenklede versjon. Denne artikkelen har begrenset seg til det som Weale tar opp som problemstillinger i sin bok, i spedd noen betraktninger fra andre kilder. Årsaken til at ikke flere perspektiver er brakt inn, skyldes at da hadde blogginnlegget vært i overmåte langt, og mer et hefte. Av sentrale temaer som Weale tar opp, kan nevnes: Legitimiteten til demokratiet (hvorfor har vi demokrati?), Tanken om politisk likhet (skal alle alltid være med i alle beslutninger?), problemstillinger knyttet til representasjon og inkludering (Hva skal representantene representere, og hvem skal få lov å si sin mening om sak eller representantskap?) og generelle betraktninger om konstitusjonelle begrensninger. Norge har avveininger innenfor alt som er blitt skrevet, men det får bli ved en annen anledning det henvises mer til konkrete utslag av dette. 

No comments: