Tuesday, February 13, 2018

Gjeninnfør examen philosoficum i full bredde

Ved Kvalitetsreformen i 2004 ble examen philosoficum redusert fra 30 til 10 studiepoeng. Mener det er på tide å vurdere å gjeninnføre det gamle ex. phil, med 30 studiepoeng forberedende eksamener til universitetsstudiet.

Årsaken er flere. Først og fremst fordi jeg tror det vil bidra til dannelse, vi ikke alltid ser for mye av i samfunnet i dag. Ex. phil ble etablert som en dansk-norsk universitetsordning, men ble avskaffet i Danmark i 1971. Folk som Arne Næss har stått bak utviklingen av disse forberedende prøver til universitetsutdannelse, som jeg mener har hatt en gunstig effekt for menneskers evne til å se ut over seg selv. Ex. phil føyer seg inn i en tradisjon ved å også verdsette det som ikke er umiddelbart formålstjenelig, men et gode for samfunnet som helhet.

I en tid med stadig færre fellesarenaer og referanserammer, tror jeg dette kunne bidratt til det motsatte, for universitetsfolk. Det skal også være et viss kvaltitetsstempel å ta fag på universitet, og da tror jeg studie i filosofi kunne bidratt til å heve nivået, slik eksempelvis Bernt Hagtvet har ivret for. Den gammeldagse forståelsen av filosofi skjærer tvers igjennom alle fag, og er på sett og vis hele universitetssektorens utspring.

Jeg mener dette kunne blitt løst ved å bevare dagens bachelor- og masterordning, jeg er usikker på om det akkurat er gunstig å reversere dette – som sammenfaller med internasjonale inndelinger. Men jeg mener man sterkt burde vurdert en inngangsport til universitetssystemet, der du må i gjennom forberedende prøver for å ta fag. Vil derfor mene at ex. phil derfor kunne vrt et forkurs og tillegg til en bachelorgrad.

Norge har liten filosofiundervisning i videregående opplæring. Et argument for å tidligere beholde ex. phil har vært mangel på filosofiundervisning i skolen, et argument som fortsatt holder stand.

Ordningen jeg foreslår ville også frigitt de studiepoengene som idag inngår i bachelorgraden, som er avsatt til ex. phil. Dermed kunne disse studiepoengene blitt brukt til ytterligere faglig fordypning. 

Man kunne helt sikkert diskutert andre ankepunkter på Kvalitetsreformen. Men nå var det ex. phil som var anliggende, og som jeg håper vår nye forskningsminister kan se nærmere på. 

No comments: