Thursday, February 01, 2018

Odvar Nordli (1927-2018) – den siste statsminister fra fagbevegelsens velmaktsdager

Et jovialt, varmt og ettertenksomt menneske, som aldri glemte sine røtter i eller utenfor statsministergjerningen.  

Denne artikkelens utgangspunkt er Odvar Nordlis selvbiografi «minner og meninger,» i sammenheng med Odvar Nordlis nylige bortgang. Det er begrenset hvor vide perspektiver en kan ha per blogginnlegg, i hverdagen, oppå andre oppgaver. Det vil være bidrag fra noen utenforstående overfor hans statsministerperiode, 1976 – 1981. Det kommer også egne refleksjoner over Odvar Nordlis selvbiografi og hans statsministerperiode.

Denne artikkelen vektlegger mennesket Oddvar Nordli og regjeringens politikkimplementering. Generelt synes jeg den politiske journalistikken og historieskriving i for stor grad vektlegger personer, maktkamper og intriger – der landets skjebne og hverdagsmennesker kår blir skjøvet mer i bakgrunnen. Det er verd å tenke over hva som er viktigst. I den sammenheng har det ikke alltid vært like lett å øyne hva som var Nordlis reformer ut i fra ting som blir skrevet – selv om han gav sine vesentlige bidrag til norsk samfunnsutforming.

«Odvar Nordli – minner og meninger»
Boka «Odvar Nordli – minner og meninger» åpner med en beskrivelse av noe av mystikken som omkranser Stortinget. Riktignok er ikke ritualene og tradisjonene så dyptgripende som det eksempelvis er i Westminister - men like fullt nok til å skape et visst alvor og verdighet over den samfunnsoppgaven, som de folkevalgte har. Ringelyd fra Stortingts voteringssentral, korridorene, spenningen og forventningene , «17- mai-kontorene» som vender mot ærverdige Karl Johan, møterommene dokumentmappene og skrivebordene, – alt dette vitner om historie og ikke minst politikernes  mulighet til å skape historie. Oddvar Nordli nådde lenger enn de fleste, helt til topps fra gølvet;  AUF - fagbevegelsen – lokalpartiet – lokalpolitikken - Stortinget – ministerpost og til slutt statsminister. Hva var det som gjorde dette mennesket skikket til å bli det de fleste omtaler som en klok og reformivrig statsminister?
«Det er hverdagsmenneskets behov, problemer og drømmer som en søker å finne, og hamre ut i praktiske tiltak – i dette politiske verkstedet som Stortinget er.»
                                                                       Odvar Nordli
Nordlies forfedre
Han ble født på Tangen, i en hvitmalt stue langs ved skogkanten. Han ble født hos mormor, hans foreldre hadde flyttet inn der (Nordli 1985:12). Mormor var som snytt ut av rollemodellen – Odvar fikk alltid trøst hos henne, da livet buttet imot (Nordli 1985:12). Farfaren hadde ikke hatt det lett i sin oppvekst, han ble overtatt av datidens sosialomsorg. Årsaken var at hans foreldre ikke klarte å skjøtte barnet, grunnet fattigdom (Nordli 1985:13). Farfaren kjøpte stedet på Nordli, og av en ungeflokk på åtte var det ikke alle som vokste opp – på grunn av tuberkulose. Farmoren døde etter en arbeidsulykke med øks (Nordli 1984: 14). Det var kanskje den sosiale elendigheten blant småfolk som motiverte Nordli til politisk arbeid, for de fleste på denne tiden var nettopp fattige. Odvar Nordli bruker begrepet «hverdagstragedier» om det som eksisterte, implisitt at ulykker og nød var dagligdags. Odvar Nordli ble blant annet oppbrakt av en lege som uttalte at: «Fattigfolk ringer i tid og utide, de må ikke ringe søndager» - som det stod i avisa. Nordli reflekterer over om de i det hele tatt tok hensyn til at dette småfolket bodde i elendige boliger, hadde mangelfullt kosthold – og strevde seg i gjennom arbeidsdagene?

Foreldrene og kamerater
Odvar Nordli karakteriserer moren som «nøysom, arbeidsom og flink.» Odvar la seg aldri sulten – og sier selv han kan takke to samvittighetsfulle foreldre for det. De var ikke blant de fattigste arbeiderne – men arbeidsledighetsspøkelse lå der alltid (Nordli 1985: 15),. Odvar Nordli fikk utdannelse – takket være velvilje og oppsparte midler fra foreldre (Nordli 1985: 17) –  og noe særlig penger til overs, ut over det basale, er det få grunner til å tro at de hadde. Det fantes ikke studiefinansiering den gangen.  Han hadde en god og lykkelig barndom – men hadde en livslang lengsel etter søsken (Nordli 1985: 17), men til gjengjeld nok av kamerater. «Fattigkassa» - i den tiden det ikke fantes alminnelige trygdeordninger, men heller matutdeling fra «Kommunen» - stod for Nordli som en skrekk, i ettertid. Men i samtid så han kanskje også fattigdommen fra et rystende perspektiv: Søskenflokk hvor alle ikke kunne gå på skolen samtidig, fordi de ikke hadde nok sko, i vinterkulda (Nordli 1985: 19). Nordli kan fortelle om en indre justis i kameratflokken – det var ikke populært hvis noen forvillet seg bort til «de fine» eller «borgerlige» (Nordli 1985:22). Heldigvis er dette i dag et tilbakelagt syndrom. Men kanskje finnes det andre delelinjer?

Det klassedelte samfunnet
Det er tydelig at den unge Odvar var vitne til sjelsettende inntrykk i sine nære omgivelser. Men også storsamfunnet var det mye elendighet å se. Odvar Nordli mente at fagbevegelsens framvekst og partikampene forandret blant annet Hedmark på 1930-tallet (1985:23). De visste hvor de kom fra og de ville fordrive fattigdommen ut av huset (1985: 23). Nordli erkjenner at også Venstre snakket om disse gruppene, men at de gjorde ifølge Nordli lite (Nordli 1985: 24). Nordli hadde ikke særlig mye til overs for høyttravende ideologier og tankesystemer i seg selv, men ville gjennomføre praktiske tiltak som lettet hverdagen til folk, ut i fra det som er å lese (Nordli 1985: 24) Og i denne sammenheng – etterlyser han også kirkens engasjement: Arbeiderne følte seg sviktet av kirkens menn (Nordli 1985: 27). Han har altså en viss fortvilelse over KrF og Venstres ansvarsfraskrivelse.  Han mente Arbeiderpartiregjeringen Nygaardsvold (fra tiltredelse 1935) startet en markant forbedringsperiode (Nordli 1985: 27), etter det borgerlige politiske hegemoni.  

Berikende ungdomsår i etterkrigstiden
Av plassbegrensninger hopper jeg over de fem okkupasjonsårene i Nordlis liv. Etter krigen avla han førstegangstjeneste, og starter som revisorassistent i Bærum Kommune – et arbeid han ikke syntes var spesielt utviklende (Nordli 1985: 41). På samfunnsnivå var det heftige debatter omkring NATO-medlemskapet (Nordli 1985: 42) – hvor han sier det er naturlig det er en del pasifister blant sosialdemokratisk ungdom. Hvorfor? Sannsynligvis fordi krig ikke hører naturlig med til arbeiderbevegelsens kampmidler – under parolen: «Arbeidere i alle land, forén eder» Han forteller at tilslutningen til vestmaktene, kontra Sovjetunionen, særlig var drevet fram at Stalins destruktive atferd (Nordli 1985: 43) – framfor amerikansk begeistring. I Arbeiderbevegelsen stod gjenreisning, sosiale reformer og utjevning sentralt – i etterkrigsårene, og de hadde regjeringsmakt til å gjennomføre det de trodde på. I etterkrigstiden var det også, ifølge Nordli, nødvendig med effektivisering og mekanisering av landbruket (Nordli 1985: 44) – en omstilling Arbeiderpartiet tok på alvor. Folk generelt opplevde dårlige forhold. Titusener i Nordlis egne hjemtrakter Hedmark var uten strøm (Nordli 1985: 44). Dette kompliserte en rekke arbeidsoppgaver til folk og forhindret levekårsvekst. Arbeiderpartiet hadde ifølge Nordli jordnær og framtidsrettet politikk før Stortingsvalget i 1951 (Nordli 1985:45). Et slags ungdomsopprør i Stange Arbeiderparti fører til at Nordli blir nominert som varaordfører (Nordli 1985: 46).

Offentlige tillitsverv  
Nordli ser tilbake på perioden i formannskap og kommunale ombud som stimulerende. Arbeiderpartiet fikk i Stange (Hedmark, «Det røde fylket») 69 prosent av stemmene. Marit Haraseth ble hans kone, og var aktiv i AUF – datter av småbrukere.  Omsider ble han valgt til AUF-leder i Hedmark, som førte han til automatisk deltakelse i fylkespartiets ledelse (Nordli 1985: 48). Særlig sentralt stod en poltikk for å sikre skogarbeiderne og deres krav om helårsansettelse (Nordli 1985: 48). Av AUF-saker som gjorde seg gjeldende var kravet om 9-årig fellesskole (Nordli 1985: 49). I 1957 ble det varaplass til Stortinget, for Arbeiderpartiet. Nordli sier selv at han jobbet for å havne på Stortinget – og fikk så plass i 1961.

 «Kamp innad, samhold utad»
Det var en ny generasjon som var i ferd med å ta over rundt 1961. De gamle var på vei ut, mens de unge var på frammarsj. Også de hadde visse komplekser for mangel på skolering – og hørte på 1920- og 1930-tallets læremestre innenfor arbeiderbevegelsen (Nordli 1985: 52).  Fred og gjenreisning var det som preget 1960- og 1970- tallets Arbeiderpartipolitikere, ifølge Nordli. Og de nye, fremadstormende representantene fikk et økenavn – «Sølvguttene.» Navnene var Odvar Nordli, Ragnar Christiansen, Arvid Johanson og Guttrom Hansen, som skulle ta velgerne og samfunnsutviklingen med storm.  Og de fleste trodde på drømmen om et samarbeidende Europa: Uavhengige nasjonalstater, men med felles mål (Bratteli 1985:53).

1960-årene
Arbeiderpartiet opplevde rivninger også på 1960-tallet. «De ser ikke problemene nord for Bjerkebanen,» var det mange som hevdet, da de uttalte seg om partiledelsen (Nordli 1985: 57). Kritikken var at ledelsen var for Oslo-dominert – en ikke ukjent kritikk. Begrepet «grasrot» var ikke oppfunnet enda, men det var fra grasrota kritikken kom. Fra 1961 måtte Gerhardsen gå over til «sak-til-sak»-samarbeid i Stortinget, en form som har vedvart så lenge vi har hatt mindretallsregjeringer i dette landet, etter at Arbeiderpartiet mistet sitt rene flertall. Arbeiderpartiet mistet nemlig sitt rene flertall i 1961 - og måtte fortrinnsvis hente støtte fra SF. Kings Bay ulykken i 1962, som førte til regjeringens avgang i 1963, er ifølge Nordli et eksempel på at en ulykkeshendelse blir utnyttet partipolitisk – det har egentlig ikke noe med politikerne å gjøre (Nordli 1985: 61:62). Etter at SF og Finn Gustvesens medrepresentant stemte sammen med de borgerlige om regjerings mistillit, åpnet dette opp for et borgerlig fellesprosjekt under ledelse av Statsminister John Lyng (H) - 1963. Den var imidlertid kortvarig, men Arbeiderpartiet kunne ikke lenger argumentere for borgerlig kaos og sprik. De borgerlige vant valget i 1965, og etterkrigstidens Arbeiderparti-hegemoni var over.

Ja eller nei til Europa?
I perioden 1965 – 1969 sitter Odvar Nordli i kommunalkomiteen, et verv han for så vidt hadde hatt siden 1961. I perioden 1969 – 1971 var han nestformann i sosialkomiteen. Han hadde dermed Stortingserfaring som var et godt utgangspunkt for en senere sosialminister- eller kommunalministerpost. Han sitter også i utenriks- og konstitusjonskomiteen i perioden 1969 – 1971. Flere var bekymret over EEC-medlemskap (dagens EU), blant annet at vi skulle måtte oppgi våre sosiale velferdsordninger som følge av medlemskap. Og – at fiskefeltene ville bli fratatt og jordbruket måtte legges brakk (Nordli 1985: 68). Selvstendighetstanken stod sterkt, i mange kretser. Mange av de samme medga at vi tilhørte Vest-Europa, men at det var problematisk å frasi seg suverenitet over politikkområder. Nordli reflekterer over at behovet for trygghet like lett kan føre til ønske om proteksjonisme og nasjonalisme, som åpenhet og samarbeid (Nordli 1985:69). Med andre ord – trygghetsbehovet kunne like gjerne føre til et EU-nei, som et EU-ja. Norge hadde kommet langt lengre hva gjaldt sosial utjevning, enn andre land (Nordli 1985: 70). Sosialdemokratiet stod nemlig sterkere her, enn andre steder i den vestlige verden. Skulle dette forspilles? Nordli mente at EEC-saken fikk en dårlig start fordi man diskuterte enkelte, ganske perifere enkeltsaker – framfor å diskutere det store ideologiske fredsprosjektet EEC var (Nordli 1985: 71). I Europa foregikk det maktkamp, der den franske presidenten De Gaulle satte en stopper for Storbritannias medlemskap i 1963 – og for Norge gjaldt det å ikke komme i diplomatisk klinsj med noe land. Den daværende regjeringen Borten var splittet i EEC-spørsmålet og slet med drakamper – noe også borgerlig leir har gjort siden. Men også Arbeiderpartiet var splittet. Stortinget og regjeringen inviterte folket gjennom folkeavstemming til å ta den viktigste avgjørelsen i etterkrigstiden, som skulle avholdes 1972. Nordli mener det er problematisk når politikerne selv ikke våger å innta klare standpunkt i partiene i svære saker,men overlate dette til velgerne – om enn ikke direkte feil (Nordli 1985: 76).

Fra opposisjon til posisjon
Borten-regjeringen falt i 1971, etter langvarig intern slitasje. Kommentariatet la skylden på statsminister Borten, men Nordli mener dette bare er delvis riktig – heller ikke en statsminister kan klare det umulige. Ifølge Nordli var det EF-saken, ikke statsministerens lederstil, som avgjorde fallet. Frontene var særlig sterke mellom Senterpartiet og Høyre.  Arbeiderpartiet tok over i 1971, med et vanskelig parlamentarisk grunnlag (Nordli 1985: 77-78). Trygve Bratteli sin første regjering satt i perioden 1971 – 1972. Påtroppende statsminister Bratteli var usikker på Nordli som minister, eksempelvis sosialminister (Nordli 1985: 80). Innsigelsen mot dette, som Bratteli hadde, var hvordan Nordli skulle møte et «sprenglærd» embetsverk med manglende formell utdannelse (Nordli 1985: 80). Han hadde riktignok 2-årig revisoreksamen. Ifølge Bratteli måtte det likevel bli som «bud eller statsråd.» Nordli ble heller kommunalminister, etter at Stortingsgruppa ytret ønske om dette (Kjølås 1999:268). Hvorfor Arbeiderpartiets Stortingsgruppe ville ha han som kommunalminister? Trolig henger det sammen med det Nordli selv oppgir som sine tre viktigste saker i stillingen: Bedriftsdemokrati, boligbygging og distriktspolitikk (Nordli 1985: 82). Nordli mente det førstnevnte ville styrke lederskapet i bedriftene (Nordli 1985: 84). Nordli beskrives av Kjølås som en politiker med solid gjennomføringskraft. Og ikke ideologisk svermeri (Kjølås 1999: 268). Rolig, sindig og humoristisk var egenskaper som skaffet han flertall i Stortinget, og var godt likt i alle leire – særlig i SV (Kjølås 1999:268). Han fikk gjennomført en god del demokratisk sosialisme, som han avslutningsvis også slår et slag for.

Nei fra folket
EF-saken skulle også avlive Bratteli-regjeringen, i 1972. Bratteli personlig hadde en tydelig ideologisk overbevisning om EF-prosjektet. Nordli skryter av regjeringens firkløver, som forhandlet fram EF-avtalen. Regjeringen ble imidlertid svekket av at fiskeriminister Hoem avtrådte, hvilket var et skudd for bauen for EF-tilhengerne. Ut i fra Nordlis refleksjoner, er det kanskje grunn til å stille spørsmål til om Bratteli var rett person til å stå i spissen for medlemskap som statsminister – som «avskydde alle former for teatrale innslag i politikken» (valgkamp, journ.anm.).

Kompromiss i 1975
EF-nei førte til at det var stort sprik mellom folkemening og representantenes holdning i Stortinget. Stortinget bestod av flest ja-folk, men folket sa altså nei.  Sentrumspartiene overtok regjerings-makten, fordi Arbeiderpartiet og Høyre hadde utspilt hverandre. Det var mer naturlig at Nei-partiene overtok (Sentrumspartiene) KrFs Lars Korvald måtte bli den selvskrevne statsministeren (Bratteli 1985:96). Handelsavtalen, og ikke et politisk samarbeid, ble innledet med EF (EFTA-avtalen) – og Nordli omtaler Korvald-regjeringens poltikk på dette området som «klok.» Bratteli og Arbeiderpartiet opplevde tilbakegang i 1973, men det var Brattelis tanke at man først og fremst måtte gyve løs på politikkens innhold, framfor personkabaler, for å bringe partiet tilbake.

Bratteli-regjeringen II (1973 – 1976)
Det blir ikke noen gjennomgang av denne regjeringstiden her, i betydelig grad. Det får bli ved en annen anledning. Men jeg kan fortelle litt om perioden, ut i fra Nordlis ståsted. Partiet fikk det hittil dårligste valgresultatet i etterkrigstiden, på 35,3 prosent. Men SF og Norges kommunistiske parti skaffet dem et flertall, som ikke var lett å håndtere grunnet store politiske sprik. Det hjalp heller ikke på at Bratteli hadde lidd egentlig to valgnederlag, EF-saken 1972 og Stortingsvalget 1973. Det som skjedde var at Einar Gerhrdsen kom med innspill om at formannskapsvervet og statsministervervet burde deles. Dette var ikke Brattelis tanke i utgangspunktet. Når det ble slik, fikk de i praksis en reserve-statsminister som satt og ventet på at Bratteli skulle gå av. Nordli ble valgt som statsministerkandidat og Reiulf Steen som partiformann. Nordli forteller at Bratteli hadde gitt signaler om at det ikke var han som kom til å lede Arbeiderpartiet ved valget i 1977, skriver Nordli (1985:99). Dette er en ganske annen historie enn Kjølås forteller om i boka «Norske statsministrar.» Der fortelles det at Bratteli var i sjokk over vedtaket, og isfront oppstod mellom Bratteli og Nordli, som aldri ble leget. Bratteli satt på oppsigelse, en feil som for så vidt ikke var Nordlis. Det samme perspektivet inntar Berge Furre: «Bratteli satt på oppsigelse» (2004:256). Nordli antyder at Bratteli stod sterkere i folket, enn han gjorde på Youngstorget. Men forøvrig – så stod nok også Nordli sterkere i distriktene, enn han gjorde i Oslo (Furre 2004:256) Nordli berømmer Bratteli for at han loset partiet gjennom en vanskelig periode. Bratteli ville ikke utpeke sin etterfølger, som så mange andre ledere, skriver Nordli. Flere ville ha en partiformann fra distriktet, og andre igjen advarte mot venstrefløyen representert ved Reiulf Steen (Nordli 1985: 101). Nordli lot seg stille som formann og ble en form for distriktsrepresentant, ifølge han selv (Nordli 1985: 101). Nordli sier at han ikke kan huske at de noen gang var uenige i de store politiske sakene siden 1975, mellom han og Steen (Nordli 1985:101) – derfor kan vel også Nordli kalles venstrefløyens representant? Men – her kan det være at Nordli underslår politiske forskjeller, mer enn virkeligheten tilsier. Nordli var nok nærmere sentrum enn Steen. Men personlighet og form skilte, ifølge Nordli (Nordli 985: 101). Berge Furre hevder på sin side at stilen til Nordli kan beskrives ganske lik Nygaardsvold, mens Steen var fargerik og ungdommelig (Furre 2004:256). Her kan jeg også legge til at Steen var en intelektuell ideolog, til forskjell fra den mer praktisk anlagte Nordli. Nordli var nok også mer politisk moderat, enn Steen, særlig i utenrikspolitiske anliggender. Nordli sier han ønsket en posisjon i partiet der han kunne få innflytelse og gjennomføre Arbeiderpartiets politikk – men var usikker på om formannskapsvervet var den rette stillingen. Kanskje var det administrasjonsrollen, og utformingen av politikkformuleringene, som bø han imot – ifølge det som kan leses på side 102. Han medgir selv at han nok var en større praktiker, enn teoretiker. Han ble valgt som statsministerkandidat, Reiulf Steen som partiformann. Uten kampvotering ifølge Nordli, mens Kjølås skriver at landsmøte gjorde sine respektive vedtak. I hvert fall -  Nordli sier at han ikke trodde Arbeiderpartiet ville vinne valget i 1977. De borgerlige var virkelig i siget under deres nye, folkelige ledelse. Nordli tok over i 1976, valget stod i 1977. Nordli underslår hvor stor valgseieren var, kanskje av sjenanse: 76 mandater og det beste resultat siden 1957.

Nordli-regjeringens hverdag (1976 – 1981)
Arbeiderparti-regjeringen fortsatte «sak-til-sak»-samarbeidet i Stortinget – og programmet deres avvek ikke mye fra mellompartienes programmer, ifølge Nordli (Nordli 1985:106). Enkelte statsråder fra Brattelis periode ønsket å fratre, og Nordli hadde sine kandidater han ville ha med i den nye regjeringen. Nordli mener ingenting er mer givende enn å sitte i regjering, for den politisk interesserte. Altfor ofte i politikk, mener Nordli, står avgjørelsen mellom to onder (Nordli 1985:108) – hvilket vel kan være ansvarstyngende?  I 1979 kom det som Nordli omtaler som et valgnederlag ved kommunevalget, men Nordli valgte å fortsette, med rokkeringer i regjeringen (Nordli 1985: 108). Han så særlig behovet for å styrke LO sin innflytelse i regjeringen (Nordli 1985: 111). Reiulf Steen gikk inn i regjeringen som handelsminister (Nordli 1985: 111). Samarbeidet mellom disse to var ifølge Nordli nært og ukomplisert. Nordli forteller at det ofte slo gnister mellom miljøvernminister Gro Harlem Brundtland og Olje- og energi minister Bjartmar Gjerde (Nordli 1985: 112) – på grunn av motpoler på vekst-vern-aksen. Finansminister var den sagnomsuste Per Kleppe, som var en klippe i regjeringskollegiet i kraft av sin posisjon og personlighet – helt siden Brattlis regjeringstid. De berømte Kleppe-pakkene skulle holde tempoet oppe i norsk økonomi i en periode der Per Kleppe, med flere, mente man opplevde nedkonjunktur, ikke strukturkrise.  For Arbeiderpartiet var «arbeid til alle» begrunnelsen for den motkonjunkturpolitikken som ble valgt (Nordli 1985: 177). Den innenlandske etterspørselen måtte holdes oppe, ifølge Nordli. Betydelige midler ble brukt for å hjelpe enkeltbedrifter og bransjer, mot det som fortonte seg av flere økonomer i inn- og utland som en konjunkturkrise – ikke fortrinnsvis en strukturkrise, sier Nordli. Norge unnslapp arbeidsledigheten, men prisen måte betales på andre områder – delvis gjennom sparetiltak. Etter hvert ble det klart at den internasjonale tilbakegangen skyldtes en strukturkrise, og ikke konjunkturkrise. Samtidig kom regningen – som ble betalt ved utenlandslån. Regjeringen så også nødt til å justere marginalskatten, siden inntektsøkning på 70-tallet hadde gitt langt flere høyskatteytere. Dette gav mindre statsinntekter, i hvert fall i første omgang. Årlig lønnsvekst lå eksempelvis i 1975 på 20 prosent, men nå ble det innført lønnsstopp (Furre 2004:256) Snart var statsgjelden oppe i 150 milliarder kroner (Kjølås 1999:269). I Norge ble altså omstilling utsatt, og norsk næringsliv fikk svekket konkurranseevne (Kjølås 1999:269). Omslaget kom i 1977/ 78 og økonomiske utfordringer fulgte hele hans statsministerperiode - den sosialdemokratiske orden vaklet.

«Arbeidsledighetens medfødte angst»
Veksten var kraftig i Norge og Vest-Europa på 1970-tallet – men så kom krakket og taktomskiftet i 1977/78. Galopperende oljepriser og Vestlig økonomi i ubalanse. Og – massearbeidsløsheten. Nordli fryktet 100.000 arbeidsledige, som enkelte eksperter anslo. Nordlis ekko fra barndommen var skremmende. Nå gjaldt det å bekjempe arbeidsledighet for alle kluter. Per Kleppe vakte oppmerksomhet også i utlandet, over det de kalte «Det norske eksperimentet.» Etter hvert trakk også flere tungvektere seg fra viktige statsrådsverv; Det gjaldt Bjartmar Gjerde, Inger Louise Valle og Andreas Cappelen. Oppå økonomisk krise ble Odvar Nordli beskyldt for å mangle lederegenskaper eller tilstrekkelig styringsdyktighet. Akkurat som Brattelis siste tid på statsministerens kontor, virket han sliten.

Reformer og politiske seire for Nordli-regjeringen
Odvar Nordli medga at han ikke i særlig grad hadde engasjert seg i utenrikspolitiske ordskifter, bortsett fra EF-saken, før han tiltrådte som statsminister (Nordli 1985:128.)  Hans engasjement beskriver han som «å finne løsninger på dagsaktuelle, nære ting.» Jens Evensen fikk imidlertid i perioden framforhandlet den gullgjeve 200 milssonen uti havet, som har gitt Norge omfattende inntektskilder. Under Nordli hadde vi den berømte Alta-aksjonen. Arbeidsmiljøloven (1977) ble innført, blant annet av medarkitekt Thorbjørn Berntsen, som sikret ansatte bedre arbeidskår. På dette området ble Norge verdensledende. Kriminalmeldingen (1977) var omfattende og sørget for mindre bruk av fengsel som straffereaksjon. Syklønnsordningen kom, med arbeidernes rett på full sykelønn fra dag én. Norge forsøkte å forhandle seg fram til eierinteresser i Volvo, men dette strandet, tross norsk-svensk iver. Videre kom loven om selvbestemt abort. Han var dessuten den siste talsmann for betydelig offentlig engasjement og hjelp til industrien. Med Nordlis avgang forsvant også den lange etterkrigsperiodens tro på sterk statlig styring.

Frustrasjoner og avgang
Nordli reflekterer sympatisk over om han hadde de riktige lederevner til å være statsminister, der han sier selv at det helt sikkert finnes delte meninger om dette. Frustrasjonen hans var at samtaler, som han trodde var fortrolige, lekket til pressen – selv fra små, relativt identifiserbare fora (1985:184-185). Dette førte til et til tider lite velsmurt regjeringskollegie, der saker ikke kunne framlegges i riktige instanser, til riktig tid, på grunn av mistenksomhet. Det gjaldt særlig i sentralstyret, noe som svekket deres innflytelse over regjeringens politikk (1985: 185). I tillegg tårnet det seg opp politiske vansker, blant annet var inntektspolitikken ikke særlig populær i folket. Nordli mente Alta-saken kostet politisk. Siste halvdel av 1980 var en personlig vond tid for Nordli, hovedsakelig på grunn av helseproblemer. Det var helsemessige årsaker som førte til Nordlis avgang. Gro Harlem Brundtland tok over statsministerens kontor, selv om Nordli pekte på Rolf Hansen.

Refleksjoner rundt biografien
På en av boksidene sier Nordli: «Jeg verken kan eller vil foreta noen omfattende analyse av regjeringspolitikken i årene 1976 – 1981 nå.» Man kan jo lure på hva som er årsaken. Nordli sier at en analyse bør gjøres av noen utenforstående (i tillegg til at boka er skrevet i for nær tid til at han ifølge selv har tilstrekkelig avstand fra begivenhetene). Derfor har jeg også brukt andre kilder. Kanskje skyldes det Nordlis vegring for å komme med kant med andre og hans naturlige sjenanse, som gjør at han ikke vil gjøre sine analyser? Noe av problemet med boken er at Nordli ikke ofte redegjør for de politiske sakene, men hopper rett på refleksjons- og drøftingsdelen. Det gjør det av å til vanskelig å forestille seg hva han snakker om – og man bør derfor ha en viss kjennskap til norsk politisk historie før man leser boken. Tror ikke Nordli har brukt veldig lang tid på boken, han kunne nok gått grundigere til verks – og blant annet også gjort den mer strukturert. Men så var Nordli heller ingen akademiker, noe som også var noen av hans styrker som politiker. Foruten sosialdemokrat kaller han seg for øvrig demokratisk sosialist. Han hadde et ektefølt engasjement, trygt plantet på venstresiden. Men det er litt dumt, for å bruke det uttrykket, at når han kommer opp i vanskelige saker – så svarer han gjerne med å dra en utenforliggende anekdote. Han er veldig opptatt av det organisatoriske og Arbeiderpartiet, at ting går riktig for seg – i kanaler og saksgang, noe han selv ikke alltid opplevde fra omgivelsene. Dette vitner om et samvittighetsfullt organisasjonsmenneske, med sikkert tilhørende skuffelser når det ikke har fungert. De siste 50 sidene inneholder kapitler om mennesker han har møtt, blant annet offentlige tjenestemenn og statsledere. Den anekdotiske formen er på en måte Nordlis kjennemerke, men jeg skulle ønske han prioriterte mer de politiske sakene. Dessuten er det litt i overkant mye om Arbeiderpartiets valgkampstrategier mot slutten, som ikke er like interessant for dem som er mer opptatt av politikkens innhold og samfunnsutvikling ikke taktikk,. Mot slutten har han et kapittel om Gudstro, der han angir en viss form for tro. Alt i alt vitner det om en mann som fikk gjennomført betydelige reformer i hans statsministerperiode, en varm person, som elsket medmennesker – og som kunne gjennomført enda mer hadde han hatt økonomisk medvind i seilene.

Hovedkilder:
-          Nordli, Odvar (1985) : «Minner og meninger»
-          Furre, Berge (2004): «Norsk historie – 1914 – 2000.» Oslo: Samlaget.
-          Kjølås, Harald (1999): «Norske statsministrar.» Oslo: Samlaget.
-          Diverse leksikalske nettkilder
-          Regjeringen.no

Stortinget.no

No comments: