Wednesday, February 07, 2018

Jan P. Syse – den verdikonservative samfunnsforvalter, med de utallige læresetninger

Han var en svært klok mann, som kunne utrettet meget mer som statsminister, hadde det ikke vært for EF-saken, og et siden den gang kvistet forhold mellom Høyre og Senterpartiet. 

I over 10 år har jeg hatt boka om Syse stående
i bokhylla, etter at jeg kjøpte den med noen
oppsparte midler. Vil du ha mer om Jan P. Syse kan
du høre utdrag fra Nyttårstalen hans fra 1990, her!  

Først litt «Syse for dummies.» Han (H) var statsminister i Norge 1989 – 1990, et drøyt år. Syse måtte kaste inn håndkledet fordi Høyre og Senterpartiet røk i tottene på hverandre, på grunn av EF-saken.

Denne gjennomgangen tar utgangspunkt i biografien «Ta nå ikke den ironiske tonen der – tanker og taler av Jan P. Syse.» Den er skrevet av Henrik Syse (sønn) og en kollega. Så lenge ikke annet er angitt, og det åpenbart ikke er refleksjoner fra min side, er teksten hentet herifra. Henrik Syse er en av Norges mest fremragende akademikere, og blir brukt i en rekke noble sammenhenger, også utenfor universitetet. Biografien synes jeg er veldig god, og skiller seg fra biografier flest ved at det er tankene som er i førersetet. Det er ikke alltid konteksten er like interessant, og spesielt ikke i de tilfeller der man ikke alltid har hatt historiske omstendigheter med seg i ryggen. Trivialiteter og oppvekstkår er også redusert, for det var vel ingen andre enn Jan P. Syse som kunne fortalt om det, hadde han fått anledning til det. Denne artikkelen har kokt ned 300 sider til omtrent 8 – inklusiv bidrag fra andre, i andre bøker. Hvis du vil ha mer om personen jeg også kaller JPS i fortsettelsen, vil jeg anbefale den glitrende boken for politisk interesserte og andre samfunnsengasjerte. 8 sider skulle være nokså passelig format for å gi et viss omriss av personer og saker – som du på annet vis kan stifte nærmere bekjentskap med.  

Barndom og foreldre
Jan P. Syse (1930 – 1997) vokste opp på Nøtterøy, ved Tønsberg. Nøtterøy var en ganske velstående landsbrukskommune, men øynene rettet ut i verden på grunn av sjøfart og hvalfangst. Hans far, Peter Syse, var mangeårig Høyre-ordfører både før og etter krigen, før han ble rådmann fram til pensjonisttilværelsen i 1958. Av utdannelse var han tannlege. Jan P. Syses mor, Magnhild Bjønness hadde slekt som i generasjoner hadde bodd på Nøtterøy. På sommeren underholdt bestefaren den unge Syse med hva man burde ha gjort med dem som hadde forsømt vårt forsvar, og hva han mente om nazister og andre totalitære. På Tjøme var det mange personligheter som gjorde inntrykk, blant annet dikteren Alf Larsen – som den eldre Syse satte høyt. Han ble tidlig begeistret for musikk, og hans senere smak var vid.

Studietid
JPS flyttet til Oslo i 1949, for å studere juss. Han kom tidlig med i politikken, gjennom Det norske studentersamfund. Studentpolitikk var et nasjonalt anliggende, debattene ble blant annet gjengitt i avisene (Syse 2003:14). Han ble formann i Den konservative studentforening i 1952 og i Studentersamfundet i 1953. Av forbilder stod Ludwig Erhard sterkt, den vesttyske økonomiminister og senere forbundskansler, og arkitekt bak «den sosiale markedsøkonomien.» Han regnes gjerne som en vesentlig bakmann for «det vesttyske økonomiske underverk.» I 1953, som 23-åring gav han ut boken Foreningsledelse og taleteknikk, som kom i ny utgave 20 år senere.

Tidlig yrkesliv
Etter embetseksamen i 1957 startet han hos rederiet Wilh. Wilhelmsen i Oslo. Forvalteransvar var viktig for JPS, hvor rederiet var i virke i tredje generasjon. Men politikken var kjernen, og han blir medlem av landsstyret i 1957 og Sentralstyret i 1959. Den gang het partiet fortsatt Høire. Selveierskapstanken stod sentralt og det som ledd i å gjennomføre «en konservativ demokratisering av kapitalismen,» hvor han blant annet red tospann med Kåre Willoch. Tanken ble særlig utviklet i Unge Høire, under JPS ledelse. Kjernen i denne tanken er blant annet at arbeiderne kan kjøpe aksjer i bedriften de selv jobber i (Kjølås 1999:304). I 1959 gifter han seg med Else Walstad. Fra kommunevalget i 1963 følger åtte år i kommunestyret i Oslo (Syse 2003: 16). JPS ble underdirektør i Handelsdepartement under Kåre Willoch, etter han ble statsråd der i 1967, og var på direkte oppfordring fra Willoch. Fra 1970 til 1971 var han statssekretær i justisdepartementet. «Lov og orden»-Syse ble raskt et kallenavn.

Stortingsrepresentant fra 1973
I 1973 ble han valgt som representant fra Oslo til Stortinget, og det var svært mange sterke navn fra Høyre på 1973-benken (Syse 2004:16). Han var stolt av å være parlamentariker og det var en meningsfylt tilværelse. Syse satt i årene 1975 – 1979 som medlem av Finanskomiteen. Her bygget han bro mellom de borgerlige partiene ved å komme med felles merknader, etter en splittende EF-strid i 1972. Egenskaper som tålmodighet og pragmatikk gjorde ingen bedre i stand til dette enn JPS (Kjølås 1999:302). Dessuten var han omgjengelig og svært godt likt (ibid). Han ledet Stortingets justiskomité 1979 – 1980. Bydelspoliti ble på 70-tallet en av hans kjernesaker. JPS overtok ledelsen av Finanskomiteen i 1981. Like viktig som en statsrådstaburett var de å lose budsjettet i havn sammen med sentrumspartiene i Stortinget, Willoch ville ikke tappe Stortinget for dyktige Høyrefolk (Kjølås 1999:302).

Industriminister, og parlamentarisk leder etter regjeringsutvidelse
Da Regjeringen Willoch innlemmet KrF og Senterpartiet i 1983, og ble en flertallsregjering, overtok JPS Industridepartementet. Det var statsrådsposten Syse helst ville ha (Kjølås 1999:302). Her gjaldt det å lage et rammeverk for verdikonservativ politikk, blant annet først og fremst avvikling av subsidiepolitikk, men også nedsalg i statseierskap. Syse forstod seg på industripolitikk, han hadde erfaring fra næringslivet (Kjølås 1999:303). Da 1985 kom, og Willoch-regjeringen ikke lenger hadde flertall etter valget, var det Willochs ønske å ha Jan P. Syse tilbake som parlamentarisk leder (Syse 2003:18). «Han ble ført i lenker tilbake til Stortinget,» som det het seg. Parlamentarisk leder er en krevende posisjon; Dels politikkansvarlig, dels prinsippfast leder, dels kompromissmaker, dels personalsjef (Syse 2004: 18). Carl I Hagen og hans tomannsgruppe hadde sagt de ville bøye seg for et eventuelt kabinettspørsmål fra en borgerlig regjering, men det gjorde de altså ikke – viste det seg. Da regjeringen gikk av i 1986, etter at FrP hadde stemt imot bensinavgiftsøkning, håpet Høyre-folk på rask tilbakekomst i regjeringskontorene – fordi det var borgerlig flertall på Stortinget.

Årene 1986 -1989 i opposisjonsrollen
 I 1986 ble Rolf Presthus utnevnt til partiformann og den regelrette etterfølger av Kåre Willoch. Han hadde vært en populær finansminister. I 1987 kom det blant annet et mistillitsforslag fra de borgerlige til Brundtland-regjeringen, men SP støttet ikke forslaget. Kommunevalget var for Høyre en liten nedtur (1987), og Rolf Presthus sa han ikke ville la seg gjenvelge i 1988. 1 Nyttårsdag 1988 dør Rolf Presthus, etter langvarig politisk motgang – hvor stress regnes som dødsårsaken. Bare noen uker etter ble det avholdt landsmøte, og JPS ble valgt til formann. JPS satt som formann i årene 1988 – 1991 – og Kaci Kullmann Five overtar. Nedturen fortsatt tross en begeistrende tiltredelsestale fra JPS, men kursen var likevel klar: Samarbeid med KrF og Senterpartiet, der Høyre skulle være moderat og verdikonservativt, i møtet med sentrum. JPS motstod press fra flere Høyrefolks krav om tettere samarbeid med Fremskrittspartiet (Kjølås 1999:305).

Valget 1989
De tre borgerlige partiene utformet en 22 punkts-erklæring foran valget i 1989, selv om flere Høyrefolk var usikre på om man kunne stole på SP. Initiativet til 22-punktserklæringen kom fra KrFs leder Kjell Magne Bondevik, og første reaksjon i Høyre-kretser var at forlaget kom ubeleilig (Bondevik 2006:234) Velgerne ble med dette gitt lovnader om borgerlig treparti-regjering - hvis ikke-sosialistisk side fikk flertall. Syse gikk med på en slik erklæring, under forutsetning at den i tilstrekkelig grad avvek fra Arbeiderpartiets politikk, slik at de kunne framstå som et alternativ (Bondevik 2006:234) Valgresultatet gav 22,2 prosent for Høyre, åtte prosentpoeng lavere enn fire år tidligere. Arbeiderpartiet gikk også markert tilbake. Vinnerne var fløypartiene, SV og FrP, med henholdsvis 10 og 13 prosentpoeng. Venstre klarte ikke å kravle seg over sperregrensen. Det ble ikke-sosialistisk flertall, og de tre gamle borgerlige partiene hadde 62 av 165 mandater – ett ikke for sterkt parlamentarisk grunnlag. Men med FrPs støtte hadde de 84 mandater, mot de resterende 81. Høyre ville snu politikken i vekst-stimulerende retning, etter tre år med AP-styre, og satset på utdanning og velferd (Syse 2003: 20). KrF ville fremme familie- og sosialpolitikk, som det lå vel til rette for under JPS ledelse. Da ble det forhandlinger, og de framforhandlet Lysebu-erklæringen. 

Lysebu-erklæringen 
Forhandlingene var ingen lett match, for noen av partene (Syse 2003: 21). Alle parter kom med gjentatte trusler om å bryte samtalene. Kjell Magne Bondevik satte først veto om at kontantstøtte skulle innføres, men JPS mente det ble for kostbart. Johan J. Jakobsen skriver at det som heller ble vedtatt var at Kontantstøtten skulle innføres 1.1. 1991 – med 10.000 kroner årlig til barn opp til tre år, som ikke gikk i barnehage (Jakobsen 2000: 217). Da var som kjent regjeringen falt, og Arbeiderpartiet gjennomførte ikke dette etter deres overtakelse. Distriktspolitikk, skattepolitikk og EF-spørsmålet var den store bøygen (Syse 2003:21). Johan J. Jakobsen skriver at ønske om regjeringssamarbeidet var størst hos Høyre, som ønsket seg tilbake til Willochs glansdager (Jakobsen 2000:213). Kjell Magne Bondevik skriver på sin side at det var KrFs klare ønske om å inngå i regjeringsforhandlinger, som alternativ til Arbeiderparti-styre (2006:238). Senterpartiet vegret seg altså mest. Senterpartiet ville ha en hånd på rattet i tilpasningspolitikken overfor EF, og gikk slett ikke av banen for å bryte samarbeidet dersom samarbeidet med EF ble for nært (Jakobsen 2000: 213). Norge hadde nemlig allerede en frihandelsavtale med EF, forhandlet fram av regjeringen Korvald. Men ifølge Bondevik gjorde Senterpartiet det klart at de ikke kunne godta de fire friheter eller tanken om overnasjonalitet (Bondevik 2006:239)  Da forhandlingene startet stod de vanskeligste sakene øverst på lista: EF, dernest skatte- og avgiftspolitikken (Jakobsen 2000: 213). Sp ønsket finansminister eller handelsminister, men fikk ikke noe av dette. Av statsrådposter fikk Høyre åtte, KrF og Senterpartiet fem hver (Syse 2003:22). JPS og medier mente det var en sterk regjering som ble stablet på beina. Det ideologiske prosjektet var vekst, som skulle gi flere arbeidsplasser - skattereform, strukturpolitikk, opphevelse av reguleringer og monopoler, og reduksjon av statens rolle i økonomien (Syse 2003:22). I EF-saken het det seg: «Det er regjeringens mål å bidra til et utvidet samarbeid i Europa, både når det gjelder samarbeid mellom øst og vest og i forbindelse med EFTA/ EF-prosessen og tilpasningen til EFs indre marked.» Ifølge Johan J. Jakobsen var Syses humoristiske sans gull verdt, når forhandlingene holdt på å låse seg fast (Jakobsen 2000: 215).

Syse-regjeringens dagligliv
Tross regjeringens kortvarige liv, fikk den gjort mye. Finansminister Arne Skauges budsjettpolitikk var stram. En ny energilov ble fremmet. Modernisering av offentlig sektor og arbeidsmarkedspolitikken opplevde reformer, drevet fram av den da unge Kristin Clemet. Hun ledet et nyopprettet Arbeids- og administrasjonsdepartement. Arbeidet med ny konkurranselov og det senere Konkurransetilsynet var politikkområdet fra Syses regjeringstid. Videre solgte regjeringen ut statlig eierskap i flere industribedrifter (Syse 2003:22). Høsten 1990 ble ventelistegarantien innført – ingen skulle vente mere enn seks måneder, ved alvorlig sykdom. Private sykehus ble godkjent som supplement til offentlig sektor. Det ble foreslått to uker fødselspermisjon før fødselstermin. Finnmark og Nord-Troms fikk en særegen skattelovgivning, de fikk lavere skatter og avgifter (Syse 2003: 22). (Det står for øvrig et annet sted i boken at Finnmark var et fylke som lå Syse hjerte nært.) TV2 ble foreslått opprettet. Henrik Syse skriver i boken at det er lett å glemme hvor mage statlige reguleringer det på denne tiden var, noe som gjør det lett å glemme partiet Høyre som garanti for det motsatte (Syse 2003:23). I budsjettforslaget 1991 reduserte man den offentliges andel av BNP, der ambisjonen var langsiktig vekst og dermed velferd (Syse 2003:23).

«La oss dele hverandres saker»
Regjeringen eksiterte på samme tidspunkt som Berlinmurens fall i 1989 – og de var altså vitne til en enorm omkalfatring i Europa. Russernes dystre ivaretakelse av Kola-halvøya nært norskegrensen ble avdekket – og norske tiltak ble iverksatt for å bedre skadene. JPS likte seg best i regjeringskollegiet når sakene også ble belyst ut i fra ideologiske ståsteder. Samarbeidspolitikeren Syses uovertruffelighet kan nok øynes i en tale som ble holdt til sine tre regjeringspartier:

«Vi bør unngå å bli stengt inne i hver bås når man snakker om budsjettet. La oss stjele hverandres saker! Småbarnsforeldre som stemmer Høyre eller Senterpartiet, har ikke noe mindre grunn til å glede seg over kontantstøtten enn KrF. Privatøkonomien blir også bedre i KRF- og Senterparti-hjem når skattene blir senket, ikke bare hos Høyre-folk. Familiebudsjettene blir romsligere også hos øHøHødddhfsfdgsfgsHøyre og KrF, når matmomsen blir lavere. Lov og orden er like viktig for SP-velgere, distriktsutbygging like viktig for Høyre-folk, økonomisk vekst og sysselsetting like viktig for KrF-sympatisører. De er alle sammen mennesker som trenger at hele Norge fungerer.
                                                 
                                                                                                                                    Jan P. Syse.

Johan J. Jakobsen beskriver Syse som en smidig møteleder, hvor sentrumspartiene ikke opplevde han favoriserte statsråder fra eget parti (Jakobsen 2000: 228).  

Regjeringen faller
Det var ikke bare EF-saken som skapte hodebry i regjeringen. Etter budsjettforhandlinger om 1991-budsjettet truet Finansminister Arne Sauge med å gå, fordi flere i Sp og KrF motsatte seg å kutte i budsjettet med 400 millioner kroner (Bondevik 2006:276). Konsesjonslovene krevde den gang at utlendinger måtte søke om oppkjøp, hvis de skulle eie mer enn 1/3 av selskapets aksjer. Dette ble sett på som diskriminering, av EF. For SP var dette en stor symbolsak, og de sa nei til endring av loven. Senterpartiet ville ikke gjøre loven ikke-diskriminerende av hensyn til nasjonalitet (Kjølås 1999:307). Dette var den umiddelbare foranledning til regjeringens avgang 3. november 1990. Men når det gjaldt samarbeidsavtale med EF var det flere saker hvor Sp og Høyre stod fjernt fra Hverandre (Syse 2003: 24), og «Nei til EF»-bevegelsen hadde sommeren i forkant av Syse-regjeringens kollaps bruset med fjørene (Kjølås 1999:307). Johan J. Jakobsen, daværende Senterparti-formann, sa i ettertid at Konsesjonslovene var en gunstig sak for Sp å gå på (2004: 24). Da regjeringen fratrådte november 1990 var arbeidsledigheten på vei ned og prisstigningen var på 4 prosent – laveste på 20 år. Konkurranseevnen var forbedret, rentenivået var på gått ned gjennom året og investeringer i landbasert industri var på vei opp. «Alt» pekte i riktig retning. Høyre og Sp har siden den gang ikke sittet i regjering sammen, og det er nå gått over 25 år for disse såkalte borgerlige partiene. For øvrig kan det nevnes at Jan P. Syse, norsk politikks gentleman, fikk vite om sin egen regjerings fall og Senterpartiets utnevnelse av Gro Harlem Brundtland som statsminister, via Dagsrevyen. Det var for de fleste en litt uvant kanal.

JPS som ideologisk politiker
Mer enn andre politikere i samtiden var han en ideologisk politiker (Kjølås 1999: 304). JPS ble kjent som samarbeidsmannen i norsk politikk. Han var særlig begeistret for aksen Høyre – Kristelig Folkeparti. Han så på seg selv som en viderefører av John Lyngs visjon om borgerlig samling, der man snakker pent om sine venner, og respekterer hverandres egenart (Syse 2004:30). Ideologisk forstod han Høyre og KrF som en kristeligdemokratisk fraksjon, etter mønster fra kontinentet.  

«Når de samarbeider husker Høyre at politikken består av mer enn kroner og ører, og KrF blir minnet om at politikken er avhengig av kroner og ører»
                                                       
                                                       Jan P. Syse.

Han likte blandingen mellom en næringsorientert liberalisme og en religiøst forankret konservatisme. Kristne budskap som ansvarlig individ, gleden over ærlig arbeid og rettferdig fordeling av eiendom (selveierdemokratietI). Selv om han ikke ville være bitter på Senterpartiet og deres personer (ifølge Henrik Syse), så han med frustrasjon mot deres venstredreining mot kollektivisme, anti-urbanisme og motstanden mot et mer samarbeidende Europa (Syse 2004: 31). Hva gjelder klassisk liberalisme var ikke JPS noen tilhenger av dette, i den forstand at staten bare skulle sikre helt grunnleggende samfunnsfunksjoner: Forsvar, politi og markedsfrihet – ikke noe mer enn grunnleggende beskyttelse. JPS mente at staten også hadde ansvar for å fylle samfunnet med verdier og kultur (Syse 2004: 31) – som ville virke som et kompass for samfunn i forandring. Dette kan eksempelvis skille liberale og konservative, men noen ganger er det også motsatt JPS standpunkt. JPS engasjerte seg derfor som en følge av dette sterkt i skole- og kulturpolitikk. Viktige stikkord var dannelse, tradisjon og kunnskap. I den økonomiske politikken var JPS tilhenger av Adam Smiths liberalisme. Han så farene ved Høyre som ensidig næringsparti, uten annen bredere, folkelig appell (Syse 2004: 33). Han likte ikke vedtaket om åpne høringer i Stortinget fra 1995, fordi han mente det innbød til mer underholdning i politikken – som ville skjemme ærligheten og fortroligheten han mente man heller ville oppnå i lukkede fora (Syse 2004:33). I de senere årene ble han opptatt av begrepet «Den tilfredse majoritet» som enkelt fortalt går ut på at flertallet har det godt, hvilket forhindrer nødvendig omstillinger for å møte framtiden.

JPS som retoriker
Han gikk inn for å krydre et politisk poeng med gode formuleringer (Syse 2004:34). Hvis språket kunne løfte et standpunkt var det flott. Han var kanskje derfor den fødte parlamentariker? Hans tanke var at umotiverte vitser måtte unngås, humoren skulle brukes til å få fram et poeng. Enig i at vitser bør stå i stil til egne meninger og personlighet.  Under følger noen sitater som er hentet fra spredte steder i boken og andre bker, i håp om å understreke JPS uomtvistelige retoriske egenskaper:
            
             «Vi må henge sammen, hvis ikke blir vi hengt hver for oss.» (Jakobsen 2000: 229)

  «De stjal våre klær mens vi badet» (Syse 2004:93)
   Om Arbeiderpartiets stjeling av Høyresaker og Høyres ideologiske hvileskjær.

   «Vi må kunne snakke med Carl I. Hagen» (Bondevik 2006:239).

 «Vi har ikke dans på våre møter. Til gjengjeld har vi hyppige foredrag av Sjur Lindebrække»     (Syse 2004:102-103)

Under følger et par utdrag fra taler og artikler som JPS har skrevet. Har tatt tak i noen utdrag i boken, den inneholder langt flere på de snaut 300 sidene som jeg ikke kan berøre her. Kriteriet for at det blir med er relevans. Det kan bety så mye. Det er vel en salig blanding av å kaste lys på Syses personlighet, hvorvidt det angår oss i dag og til dagens samfunnsutfordring, og at jeg selv synes det har noe for seg.

En arv fra hjem og jord: «All kultur er fellesskap,» sier JPS. «All samfunnsutvikling må bygge på den enkeltes menneskeverd.»

Ingen industripolitikk? Vi har ikke den forrige regjeringens industripolitikk: Vi har satset på å få staten ut av private bedrifter, og private inn i statsbedrifter. Vi ser mer trygghet i lønnsomhet, enn i subsidier. Vi tror ikke at staten kjenner industriens fremtid, mer enn industrien gjør. Det betyr ikke at man skal utnytte mennesker grovt, men å utnytte ressurser effektivt.

De stjeler våre klær mens vi bader: I Høyre er vi mer opptatt av frihet som mulighet, enn frihet som fare. Vi ser personlig frihet og sosialt ansvar i sammenheng. Den enkelte har en moralsk forpliktelse overfor samfunnet, overfor sine nærmeste og overfor egen livsførsel. Vi tror på individets frihet til å være seg seg selv, men ikke seg selv nok. Det er vanskelig å få Arbeiderpartiets interesse for frihetsbegrepet til å virke like troverdig. Intet parti har etablert flere monopoler, innført flere reguleringer, satt opp flere forbud, enn Arbeiderpartiet. Sosialismens tanke om frihet er ikke frihet til.

Verdikonservative prinsipper: Ethvert samfunn går i stykker dersom vi ikke har ansvaret for hverandre. Konservatisme betoner individets plass i fellesskapet. Vi trenger en verdikonservativ forankring. Her ligger 1990-tallets utfordring. Vi i Høyre ser ikke frihet og trygghet som motsetning til hverandre. For oss er det to sider av samme sak. Reell frihet forutsetter trygghet. Men virkelig trygghet kan ikke oppnås uten frihet. Et ufritt samfunn er ikke et trygt samfunn.

Refleksjoner rundt biografien og Syse
Et arsenal av gode historier og sitater, kombinert med en intellektuell begavelse, gjorde Syse til en av Norges mest fremragende talere gjennom tidene (Kjølås 1999:303). Foruten de nevnte verv satt han som leder av Oslo Høyre og var i flere perioder president i Nordisk råd. Han var Lagtingspresident på slutten av Stortingskarrieren. Og hans organisatoriske engasjement var i tillegg langt lengre. Hans gjennomføringskraft skyldes også hans pragmatisme overfor andre partier. Men - dessverre, "norsk politikks gentleman gikk bort så altfor tidlig. 

Jan P. Syse dør 17. september 1997, dagen etter Stortingsvalget og valgvake, av hjerneblødning.

For det første er det en god biografi, men blir kjent med mennesket Syse, gjennom tanker og sitater – først og fremst. For det andre tror jeg Syse kunne utrettet langt mer, hadde Senterpartiet og Høyre blitt enige om Europapolitikken, eller sagt på en annen måtte: Hadde spørsmålet om EF-medlemskap ikke kommet opp. Og -en statsminister som kunne styrt Norge, hvis det parlamentariske grunnlaget hadde vært annerledes. I vår tid mener det er mangel på verdikonservativ tenkning. Kontinuitet var et ord Syse likte, men verdikonservatisme betyr noe langt mer. Det sier noe om kultur, tanketradisjoner og verdier som er nyttige kompass i vår frihetsforvaltning og hvordan vi best utnytter vår frihet.

Kilder:
-          Syse, Henrik og Else, Christian (red) (2004): Ta nå ikke den ironiske tonen der – tanker og taler    av Jan P. Syse. Oslo: Press.
-          Bondevik, Kjell Magne (2006): Et liv i spenning. Oslo: Aschehoug.
-      Kjølås, Harald (1999): Norske statsministrar. Oslo: Samlaget. 
-          Jakobsen, Johan J (2000): Mot Strømmen. Oslo: Gyldendal.
-          Stortinget. No
-          Regjeringen. no

No comments: