Saturday, September 01, 2018

Dansk språk og litteratur


I sommer tok jeg kurs i Danmark, ved Aarhus universitet. Dansk språk og litteratur, 10 studiepoeng.

I år som i i fjor, da jeg var på et tilsvarende 3-ukers kurs i Uppsala, ble fagdagene arrangert, av Aarhus universitet, i samarbeid med Nordisk Råd. Den overordnede hensikten er vel å øke forståelsen av det Nordisk fellesskap, utover faget Nordisk.

Etter det jeg tidligere har lest skjøt jo samarbeidstanker mellom våre nordiske land fart i etterkrigstiden. På ett stadie var det jo planer om felles forsvarssamarbeid, som strandet. Man klarte imidlertid å etablere et felles skandinavisk flyselskap, SAS - kanskje den største bragden. Særlig på det kulturelle feltet har det nordiske samarbeidet vist seg vellykket, blant annet gjennom TV-samarbeidet i Norden – men også andre kunstneriske områder. Og innenfor akademia har man altså utvekslingskurser mellom landene, som jeg nå hadde glede av å delta i - i andre året på rad.

Til forskjell fra kurset i Uppsala var det også flere kvelder forelesinger om (dansk) samfunnsliv, med særlig henblikk på å skulle forklare det som én av foreleserne kalte den nasjonal-liberale hegemoniske kultur, med dertil ulike forklaringer og problemstillinger. Idéen bak å også skulle presentere facts om det danske samfunn, i tillegg til det rent faglige, synes jeg er en veldig god idé.

Kurset var intensivt, men ble drevet framover – både faglig, men og sosialt, av den dyktige kursleder/ universitetslektor Kim Lilholt Ruggård.

Etter tre trivelige og givende uker, føyer jeg til kurset, i sammen med svensk språk og litteratur i Uppsala, som et anbefalelsesverdig kurs for den vitebegjærlige student i nordisk språk og litteratur.
Jeg kan jo koste på meg et interessant moro-klipp, som jeg også gjorde i artikkelen om Nordisk språk og litteratur i Uppsala. Klippet er ikke noe spesielt «nordisk,» men det inneholder den kjente akademikeren Zizek, som forklarer forskjellen mellom toalett-teknikk i europeiske land, som utslag av en underliggende folkekultur. For oppfinnelser og samfunnsutforming sier vel mye om folkeslag?  


No comments: