I dag er de slik at
en samlet knippe av partier må stå bak hele budsjettet. Slik var det ikke
inntil Budsjettreformen (1997), da kunne man hente vekslende støtte for de
ulike budsjettposter. Har det så mange positive virkninger at vi burde gå
tilbake til tidligere modell?
I dag er de slik at regjeringen må hente støtte for
budsjettet, enten med KrF – eller man kunne for så vidt hentet støtte fra
budsjettsamarbeid med Arbeiderpartiet. Slik var det ikke før 1997. Da kunne man
hente vekslende støtte. I dagens situasjon ville det innebåret
budsjettsamarbeid med Arbeiderpartiet i noen saker, KrF i andre. Fra og med
Statsbudsjettet 1997 ble denne ordningen umuliggjort. Årsaken var vel stadig
flere krav fra opposisjonen om flere og flere utgifter, mens man ikke var like
opptatt av inndekningen. Dette kunne føre til stadig ekspanderende budsjetter,
der regjeringspartiene for så vidt måtte finne inndekning – særlig fra
sentrumspartier utgiftspåførsel, derav klengenavnet «utgiftspartiene» i enkelte
høyreorienterte kretser. Arbeiderpartiet nøt godt av denne ordningen på
90-tallet. Arbeiderpartiet satt alene med makten fra og med 1990 til 1997.
Partiet fikk en oppsluyning ved Stortingsvalget i 1989 på 34,3 prosent, mens
det ved valget i 1993 fikk en opplsutning på 36,9 prosent. Med rundt 1/ 3 av
stemmene, kunne de gjennom slalomkjøring i Stortinget vedta budsjetter – slik man
alltid har gjort i lovsaker. Hovedpoenget med å ikke tillate slalåmkjøring, er
selvsagt den ekspanderende pengebruk den kan ha – og derav inflasjonsdrivende
innvirkning på norsk økonomi. Koblet sammen med at man tidligere hadde en
politisk underlagt Sentralbank, kunne det føre til at man ikke satt opp renten –
for å inndra kjøpekraft – i perioder der dette var nødvendig.
Sentralbankens
uavhengighet
Flerpartisystemer operer oftere med uavhengige
sentralbanker, i motsetning til majoritetsdemokratier eller demokratier etter
Westminister-modellen. I Norge ble Sentralbanken uavhengig ved Sentralbankloven
av 1985, da Sentralbanken fra og med denne tid skulle fastsette renten.
Hovedhensikten med det er blant annet av Norges Bank kan bremse kjøpekraften
ved å heve rentenivået, dersom eksempelvis offentlige budsjetter er for
ekspansive eller det private forbruket er for ekspanderende – samt for så vidt begge
deler. Ekspansive statsbudsjetter – ved slalåmkjøring – kan derfor reduseres
uheldige virkninger av ved at Sentralbanken hever renten. For de som er for
større offentlig intervensjon i økonomien kan derfor slalåmmodellen virke
fristende? Men selvsagt – man trenger ikke benytte seg av denne muligheten. Da
man tidligere la rentenivået og andre av Sentralbankens virkemidler under
regjeringsapparatets kontroll, kunne derfor regjeringen i større grad gamble
med rentenivået, for å sette budsjettpolitikken i et mer fortreffelig lys? Og –
kanskje var dette noe av årsaken til det høye inflasjonsnivået i Norge og
Europa på 1970-tallet? Vi kan anta det. Men det ville ikke ha skjedd i dag ved
en uavhengig sentralbank, som kunne bremse inflasjonen ved å heve renten.
1990-tallet
parlamentariske situasjon
Gitt de nevnte oppslutning for Arbeiderpartiet, kan man si
at Arbeiderpartiet (etter Syses fall) i perioden 1990 – 1993, hadde flertall
sammen med Senterpartiet og KrF. Fra og med 1993 hadde Arbeiderpartiet flertall
sammen med vekslende konstellasjon av SV, Senterpartiet og KrF – der 2 av 3
krevdes for å skape flertall. Men man kunne altså veksle – om budsjettet. Denne
konstruktive opposisjonen gjorde at Arbeiderpartiet kunne sitte med makten som
eneste regjeringsparti. Arbeiderpartiet kunne også finne sammen med Høyre i
enkelte budsjettsaker. Vekslende samarbeid er en selvfølge i lovsaker, men har
ikke vært alltid like ønskelig om budsjettet – fordi man må tenke «helheten» og
ikke skape «unødig utgiftsvekst.» Ordningen med budsjettslalåm burde derfor
kanskje vekke større interesse i venstrekretser, enn på høyresiden. Og – det kan
tenkes at vekslende støtte har større oppslutning blant sentrumspartier. De
kunne da dannet regjering som sentrumsfraksjon, og hentet vekslende støtte –
hos Arbeiderpartiet i noen budsjettsaker, og hos Høyre i andre.
36,9
Det berømmelige og kjedsommelige 36,9-ultimatumet fra
Torbjørn Jagland gikk ut på at man ikke ville sitte ved makten lenger, dersom
Arbeiderpartiet gikk tilbake fra forrige Stortingsvalgs rekordoppslutning på
36,9. Kritikerne hevder selvsagt dette var en bommert, siden dette åpnet
mulighetene for en borgerlig regjering fra sentrum. Annen kritikk som har blitt
anført er at det vesentligste er Stortingets sammensetning, som ble bedre i 1997
enn ved foregående valg: Man kunne skaffe flertall sammen med flere og færre
partier. Det den folkelige historieskriving sier lite om var det stadig økende «Stortingsregjeri»
som vokste fram, og som varte fram til Den Rød-grønne regjeringens tiltredelse
i 2005: Stortinget fikk økende makt, ved at de vedtok utgifter, uten å skaffe
inndekning. Omdisponering av milliarder ble stadig større, og hva som var
regjeringen – kontra Stortingsflertallets politikk – var til slutt vanskelig å
se. Derfor ble Budsjettlovgivingen omlagt fra 1997. Også dét burde Jagland sett
før han kastet kortene, fordi det ville displinere utenforstående
budsjettkamerater. Da Bondevik I-regjeringen (1997 – 2000) tiltrådte, hentet
man vekslende støtte. Men dette måtte gjøres me henholdsvis høyre- og
venstresiden, ulike år.
Bøhlers utspill
Jeg synes Jan Bøhler (Ap)er en dyktig Stortingsrepresentant.
Jeg er derimot noe uenig i hans siste utspill om at skifttende
budsjettsamarbeid skaper mer ustabile mindretallsregjeringer. Arbeiderparti-regjeringene
på 1990-tallet var ikke ustabile. Og også et parti som Høyre kunne ha tjente på
skiftende samarbeid, både til høyre og til venstre for seg – vedrørende budsjettet.Men
– det viktigste: Jeg tror partiene kunne gjennomført flere saker og politisk
spørsmål fra ett år til det neste, hadde man fått realisert en større del av
folkeviljen samtidig.
Jeg har ikke tatt endelig stilling til dette spørsmålet, så
hva mener du? Kommentarfeltet er åpent under.
Du kan lese Jan Bøhlers kronikk: Her!
No comments:
Post a Comment