Ibsen har illustrert i i hvert fall
deler av det norske samfunnet, og verden - men har han vært en enda
sterkere retningsgiver av mer destruktiv tankegang og kald logikk?
Alle land har sine forfattere som har
blitt retningsgivende for deres kultur og samfunn. Frankrike har
Victor Hugo, Storbritannia har Shakespeare og Dickens – og Norge har
Ibsen, hevet over all tvil.
Vi finner nasjonaleposet Peer Gynt,
hvor hovedpersonen ofte tolkes som en drømmende løgner. Enda oftere
blir kammerspillene/ de borgerlige dramaene spilt (særlig Vildanden
og Et dukkehjem). Jeg er fan av Ibsen. Ibsen har en streng form, ikke
et ord eller sceneskifte er overflødig. Alt er veloverveid. Det er
nøktern, og effektivt fortalt. Også hans logikk er streng. Men...
Og derfor:
Jeg tenker på om ikke hans noe kalde
logikk, gjerne også har hatt en ødeleggende kraft på våre norske
sinn, og tankegang. For å illutrere det med noen velvagte ord –
hadde vi trykket en varmblodig virtuos av en Middelhavsforfatter til
vårt bryst – som det typisk norske – er det sannsynlig at
samfunnet hadde sett noe annerledes ut enn idag. Eller – tenk hva
som hadde skjedd dersom vår forfatterhøvding var Goethe? En
forfatter speiler samfunnet, men setter også sitt preg på
samfunnet. Ibsen har i overmåte bidrag til norsk samfunnsutvikling –
og er det et ensidig gode?
Her kan du lese mer om Ibsen, for å
skaffe deg en oversikt – i Store Norske leksikon? SNL
Det er med utgangspunkt i det som står
i denne artikkelen, jeg her drøfter Henrik Ibsen.
«Ibsen var også i sterk opposisjon
til det borgerlige livets overflatiskhet og løgnaktighet og
tematiserer dette i teaterstykkene,» står det i SNL.
Kanskje lar enkelte seg oftere
inspirere av denne «idyllen,» framfor å bryte med enkelte
perspektiver, som kan sorteres som borgerlighet. For det er ikke alt
ved det borgerlige Ibsen vil filleriste, slik jeg leser han. Men han
vil blant annet fjerne overflatiskheten og løgnaktigheten – som
også kan gjenfinnes i såkalt arbeiderkultur. Men av dramatekniske
årsaker blir det mer provoserende, når dette innplasseres
kontrastfullt til en «borgerlig idylltilværlse.»
Min påstand er at for mange ikke
forstår at det overflatiskhet og løgn vi ikke skal innordne oss i,
slik jeg forstår Ibsen. For Ibsen forteller ikke det i klartekst, og
kommer ikke med løsninger – han forteller bare hvordan verden er.
Men – er verden slik, eller lar vi oss forme av Ibsen?
Når det er sagt – skal man være
varsom med å trekke slutninger om hva som er overfladiskhet og løgn
– i vårt samfunn av felles, verdibaserte kjøreregler. Som til en
viss grad er borgerlighet/ middelklasseverdier, men ikke ene og
alene. Men vi trenger heller ikke være diamentralt i utakt med
virkelighetens verden – hva som igjen kan problematiseres med «hva
er sant eller virkelig – i våre abstraksjoner.» Og det er nettopp
her jeg synes Ibsen er problematisk.
Med hans strenge logikk, som bygger opp
under én bestemt tankegang, ispedd et for negativt menneskesyn, blir
vi formet til å tenke slik Ibsen gjør – i for mange tilfeller.
Selv i Norge, og hva vi heller kunne tenkt i stedet for. Hadde vår
nasjonalfortelling vært «Piken med svovelstikkene,» hadde kanskje
vår barmhjertighet vært større?
Jeg har stilt spørsmål ved om den
ibsenske logikk er heldig for oss? Han er utvilsomt en ytterst stor
dramatiker, men kan det være problematiske sider ved å trykke han
til vårt bryst – som nasjonalforfatter og -helligdom? Du kan lese
igjennom artikkelen jeg har link til – og tenke i gjennom denne
problemstillingen jeg reiser?
No comments:
Post a Comment