Monday, September 05, 2022

Espen Skjønberg (1924 – 2022) er død


En av tidenes aller største eller beste norske skuespiller er gått bort, 98 år.

Han var en karakterskuespiller uten sidestykke. For omtale av han, er nettet tilgjengelig. Jeg visste fra før av at han er «den eneste» som har tolket Shakespeare på engelske scener. Han var vel Norges største Shakespeare-tolker, i tillegg til et kobbel av andre dramatiske figurer – skrevet av de fremste dramatikere verden har fostret. Jeg vil huske han fra;

-          Secondløytnanten

-          Familiesagaen de syv søstre.

 I tillegg har jeg sett dokumentar av han, laget av NRK. Det er en tårevekkende scene, der han sitter i en stol, kranglende med en stram tvangsskjorte - som har gjort et gripende inntrykk på meg. Og jeg vet – flere. Kanskje er det Strindberg-stykke, men det vet jeg ikke. Har nok også sett han i andre sammenhenger, utenom dokumentaren, men kommer ikke på titler i farten.

Fred over et stort menneske.

No comments: