Sunday, September 04, 2022

Uffe Ellemann-Jensen (1941 - 2022) døde i juni

Den danske Venstre-hauken, årelang utenriksminister for Danmark og samfunnsdebattanten er gått bort.

Jeg husker han fra TV-ruta i formative år. Har alltid likt Uffe Ellemann-Jensen, i de innslag jeg av og til fikk med meg. Han har skrevet en rekke bøker, særlig på det utenrikspolitiske området, og jeg har et ønske om å omtale dette nærmere. 

Jeg mener som kjent at Venstre i Norge bør ha utenriksminister ved regjeringsdeltakelse  (og sosialminister), enten det er i en borgerlig regjering, eller dersom samarbeid med Arbeiderpartiet skulle oppstå.

Uffe Ellemann-Jensen, Venstre-politiker, journalist og redaktør, var dansk Venstre-nestor som forente utenriksministerposten, med partiledervervet. Danmark har tradisjonelt bestått av to liberale partier, Radikale Venstre (sentrum-venstre) og Venstre (sentrum-høyre). Ellemann- Jensen tilhørte sistnevnte leir, og jeg vil anta han stod nært Anders Fogh Rasmussen, på det politisk-liberale området – ganske tradisjonstro liberalisme, på det ikke-økonomiske området. Med andre ord, slektskap til hovedsakelig konservatisme, dersom vi snakker i ideologiske termer. I Danmark er det ekstra nært slektskap mellom de to partier, der De konservative hovedsakelig har vært til for by-velgere. Venstre, for provins-velgere.

Han ble etterfulgt som partileder i Venstre av Anders Fogh Rasmussen, som på det økonomiske tok partiet med ytterligere til høyre. Faktisk passerte de De konservative på det økonomiske området i høyreposisjonering, men ikke under Uffe Ellemann-Jensen. Ellemann-Jensen styrte et Venstre som lå nærmere sentrum i finanspolitikken. Ellemann-Jensen var en skarp og uortodoks politiker, vil jeg huske han som. Har tidligere sveipet innom han i en artikkel og videoklipp i Riksbladet, som illustrerer både klartenkte uttalelser, at han var uredd og ikke helt strømlinjeformet politiker. En person jeg har stor respekt for.

Han satt som Utenriksminister under Poul Schlüters lange, over tiårige styringsperiode, inn på 1990-tallet.

Dette er en betraktning etter hukommelsen, du kan lese mer om han på andre nettsteder.

Fred over hans minne.


No comments: