Friday, June 24, 2011

Republikansk fascinasjon: Mike Huckabee.


Det er ikke hverdagskost at jeg savner republikanske presidentkandidater. Jeg er som nordmenn flest demokratenes tilhenger. Likevel savner jeg en av republikanernes presidentkandidat fra 2008: Mike Huckabee.


Det skal sies at jeg vet ikke alt om hva Mike Huckabee står for, og mye er jeg i mot. Men jeg har også latt meg fascinere – akkurat som da jeg som liten gutt ble fascinert av Ronald Reagan, skrev et brev til han, og fikk autograf i retur. Huckabee vant kun Iowa i 2008s nominasjonsvalg for Republikanerne, og har gjort det kjent at han ikke stiller som presidentkandidat i 2012. Det som fascinerer meg med Mike Huckabee er selvfølgelig hans visjoner for framtidens Amerika. Det er de høyreliberale aspektene ved han som jeg fascineres av, framfor den kristen-konservative tilbøyeligheten. Skjønt, han er for høyreorientert til at jeg tror det er gagnlig for samfunnet å gjennomføre hans politikk, som i Norge hadde blitt betraktet som en utopi. Jeg skal gjennomgå det jeg fascineres av ved Mike Huckabee. I skattepolitikken har han som republikanere flest vært en aktiv forkjemper for kutt av skatter. Det jeg liker ved hans skattepolitikk er først og fremst hans ønske om mer skatt på forbruk, og mindre skatt på inntekt. Utdannelse er nøkkelen for ethvert barn, mener Huckabee, og hevder videre at mangel på utdannelse bærer galt avsted. Han ville fremme kulturundervisning i skolen, blant annet sang og musikk, som gjenspeiler det som jeg liker ved Huckabee: En lys personlighet. Han satser på alternativ energi, for å gjøre USA selvforsynt, og mener ellers at jorden bør overlates i bedre forfatning enn da vi overtok den. Som Guvernør i Arkansas støttet han også en rekke tiltak for å bedre miljøet. Det synes jeg er bra! Han ønsker at helsevesenet satser mer på forebygging, enn behandling, og oppfordrer amerikanere til å trene mer og spise sunnere. I tillegg til det overnevnte, fascineres jeg av (men er i mot) hans forfektelse av strengere straffer, og friheten amerikanere gis til kunne forsvare seg med våpen. Jeg er ikke enig i et samfunn der våpen selges over disk, eller bestilles via Ellos, men jeg lar meg fascinere over denne tolkningen av den amerikanske drømmen. Du visste kanskje ikke at jeg lot meg fascinere av slikt, selv om jeg til de grader er uenig? Det jeg direkte misliker ved Mike Huckabee er hans aksept for dødsstraff og rigide abortmotstand – der selv tilfeller av voldtekter og incest ikke godtas abort.  At barn også skal straffes strengere. Og at USAs forsvarsutgifter skulle økes med 50 % fra 2008-nivå. Det er altså i skatte-, miljø-. og skolepolitikken jeg synes Mike Huckabee har særlig mye for seg.




No comments: