Tuesday, February 21, 2012
Gleder meg til Gabler
På onsdag skal jeg se Hedda Gabler på Dramatens hovedscene i Stockholm. Hedda Tesman spilles av Maria Bonnevie. Hva går Hedda Gabler ut på?
Jeg har lest stykket denne uken for andre gang. Første gang i begynnelsen av 20-årene, og nå,
i begynnelsen av 30-årene. Stykket skiller seg ikke nevneverdig fra den førforståelsen jeg hadde av stykket, før andre gangs lesing. Men jeg husker ikke stykket særlig detaljert, selv om jeg gjenkjenner noe idet jeg leser det. Jeg har også sett en glitrende oppsetning av Hedda Gabler på Rogaland Teater i 2003. Der spilte Marika Enstad en slu Hedda Tesman, og hennes godtroende og naive mann, kunsthistorikeren, Jørgen Tesman, ble spilt av Svein Harry Hauge. Etter gjennomlesing av Hedda Gabler første gang, er det åpenbart at rollene bør spilles slik. Det mener jeg fortsatt etter andre gangs gjennomlesing.
Handlingsgang
Ifølge Wikiepdia handler Hedda Gabler om en datter av avdøde General Gabler, som ikke
har etterlatt henne noen formue. Hun er 28 år, og etter noen år med et aktivt sosietetsliv, giftet hun seg med Jørgen Tesman. Jørgen har vokst opp hos sine to tanter Julle og Rina. Tante Julle er en omsorgsfull person, som tar seg av Rina som ligger for døden. I slutten av skuespillet dør Rina. Ekteskapet til Hedda og Jørgen er basert på at Jørgen blir professor ved universitetet. I
løpet av knappe to dager setter Hedda i scene en rekke handlinger som får dramatiske følger. Handlingen i «Hedda Gabler» starter med at Hedda og Jørgen Tesman kommer tilbake fra en seks måneder lang bryllupsreise. Hedda har kjedet seg, mens Tesman har brukt mye av tiden til arbeidet sitt. Til tross for stor motvilje mot ektemannen har Hedda blitt gravid, noe hun ovenfor omgivelsene har nektet for. Tesman blir fortvilet når han får vite fra assessor Brack at han
vil få konkurranse om stillingen som professor av Heddas forhenværende flamme Ejlert Løvborg. Hedda virker imidlertid lite interessert i dette. Ejlert Løvborg er kjent som en alkoholisert bohemtype, men de siste årene har han levd et nøkternt og tilbaketrukket liv. Ejlert har gitt ut en bok som får veldig gode kritikker, og har skrevet manuskriptet til en ny, som han kun har et
eksemplar av, sammen med Thea Elvsted. Manuskriptet blir beskrevet som barnet til Ejlert og Thea. Dette er noe som plager Hedda. I starten av stykket har Ejlert Løvborg kommet til byen, og har med seg manuskriptet. Thea som er dypt forelsket i Ejlert har forlatt mannen sin og reist etter han. Løvborg lar seg provosere av Hedda til å bli med Jørgen og assessor Brack på fest. Der drikker han seg full, og mister manuskriptet. Tesman finner manuskriptet og gir det til
Hedda. Ejlert forteller Hedda og Thea at han har revet i stykker manuskriptet. Dette gjør han for å skåne Thea. Til Hedda sier han at det verste ikke er å drepe et barn, det er endå verre å miste det. Hedda forteller ikke Ejlert at hun har manuskriptet hans, men oppfordrer han heller til å begå selvmord «i skjønnhet». Hun gir han en av de gamle pistolene hun har arvet fra faren,
general Gabler. Denne løsningen er svært enkel for Løvborg, da slipper han flere problemer og han slipper å forklare seg til Thea flere ganger. Etter at Løvborg har gått brenner Hedda manuskriptet til Eilert.Senere kommer assessor Brack for å fortelle nyheten. Han forteller at Ejlert Løvborg er funnet på et horehus med en avfyrt pistol i lommen, skuddet traff underlivet. Assessor Brack forteller og at han kjente igjen pistolen, den var Hedda sin. Brack bruker
denne informasjonen til å presse Hedda til å bli hans elskerinne. Mens Hedda og assessor Brack snakker sammen, jobber Jørgen og Thea med å sette sammen manuskriptet til Løvborg ved hjelp av små notatlapper. Frem til Brack kjenner igjen pistolen Ejlert har skutt seg med har Hedda full kontroll over alt hun foretar seg. Når assessor Brack forteller Hedda hva som vil skje, merker vi at oppførselen til Hedda forandrer seg. Hun virker redd, nesten litt desperat. Hun forstår at ektemannen hennes vil være lite hjemme, og Hedda kan ikke slippe unna Brack. Hedda liker ikke tanken på at livet hennes skal bli styrt av en annen enn henne selv. Og med dette ser hun ingen grunn til å leve og tar den andre av farens pistoler og skyter seg i skjønnhet.
Kriminalroman
Jeg er ikke helt enig i denne gjengivelsen av Hedda Gabler. Jeg velger å tro at det er Hedda Gabler som er en morder, som har likvidert Ejlert Løvborg. I løpet av første akten får vi høre om noen nærstående personer som brått har gått bort, og Hedda leker ivrig med pistolene selv i slutten av første akt. Dette virker svært mistenkelig, og jeg tror ikke Ibsen antydet dette uten
grunn. Men de mange tolkninger som kan gjøres av dette veldreide dramaet, viser også stykkets kvalitet. Jeg er ikke enig i at ekteskapet til Jørgen og Hedda er basert på at han skal bli professor, selv om det uttrykkes et ønske om å omgås med viktige personer. Men Heddas ekteskapsinngåelse er åpenbart basert på at hun vil inn i et overklasseliv, der selv det småborgerlige ikke er godt nok. Hun vil svært gjerne være noe mer enn det hun er, og noe helt annet enn et alminnelig menneske. Og hun får det som hun vil. Derfor har hun fått det huset
hun tidligere har utpekt, og hvorfor dette huset så beleilig kom for salg når de giftet seg kan man bare gjette, og kanskje finne svar på dersom man leser dette som en kriminalroman? Hva kan man forvente av en person som anser seg selv som hevet over alt og alle – og som kanskje ser ut for å ha narsissistiske trekk? Et annet perspektiv som kan inntas er å ha medfølelse for Hedda, hun lever et kjedelig overklasseliv. Noen skriver: ”Ho er fanga i et ekteskap uten kjærleik.” For meg virker det ikke som om Jørgen Tesman mangler kjærlighet, han har stor omsorg for sine nærmeste; tanten, Elvested, ja til og med rivalen Løvborg gleder han seg til å møte igjen - og han vser beundring overfor Hedda Gabler. Jeg tror mangel på kjærlighet ligger hos Hedda Gabler. Ifølge Wikiepdia er rollefiguren Hedda Gabler ”en av de store dramatiske rollene innen teateret,
det kvinnelige motstykket til Hamlet og noen tolkninger har vært svært kontroversielle. Hedda har blitt fremstilt som en idealistisk heltinne i kamp mot samfunnet, et offer for sin samtid, en prototypisk feminist og en manipulerende skurk.” For meg er det klart at Hedda Gabler er en manipulerende skurk.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment