Hva stod sentralt i LBJs
politikk? Han
var den drevne parlamentariker (Esmann 2001:295). Med sin evne til å styre
Kongressen og det sosiale ”Great Society”-programmet kunne Johnson ha blitt en
av USAs største presidenter. Vietnam-krigen satte imidlertid en stopper for
dette (ibid). Utdannelse og undervisning var han ivrig opptatt av i hele sin
politiske karriere (ibid). Selv var han utdannet lærer.
Fra Texas til Washington
Den politiske løpebanen begynte da Kongressmedlem Richard
Kleeberg, en rikmann fra Texas, i 1932 tilbydde Johnson arbeid som sekretær.
LBJ tilbrakte de neste fire årene i Washington, hvor han stiftet bekjentskap
med hovedstadens politiske sirkler. Underveis ble han også gift med hun som
senere gikk tilnavnet Lady Bird – Claudia Alta Taylor. I 1935 vendte LBJ
tilbake til Texas, hvor han fikk stilling som leder av delstatens avdeling for
”National Youth Administration” (NYA), et av president Franklin D. Roosevelts
New Deal prosjekter. Formålet var å hjelpe fattige unge til å tjene penger, og
få en utdannelse. LBJ dro atter til Washington i 1937. Som følge av et dødsfall
ble det en ledig plass i Representantenes hus. I hovedstaden tjente han sin
hjemstat så overbevisende at ingen turte å utfordre han de neste tre valgene
til Kongressen. I 1948 forsøkte Johnson (for andre gang) å bli valgt til
Senatet, etter at han hadde hatt en vellykket og kortvarig militær karriere
under 2. verdenskrig. Å bli valgt til Sernatet klarte 29-åringen. Han var
personlig for president Harry S. Trumans Fair Deal-program, men stemte imot som
følge av høyreorientert dreining blant Demokratene i hjemstaten (Esmann
2001:297)
Demokratenes parlamentariske lederskikkelse
Fra 1953 fungerte Johnson
som leder av Demokratenes mindretall i Senatet. I denne posisjonen var han en
viktig bidragsyter mot å sette en stopper for McCarthys kommunistjakt på
amerikanske politikere og kulturpersonligheter (Esmann 2001:297). To år senere
vokste hans innflytelse, da Demokratene kom i flertall, og han viste seg som en
mester i å få flertallsvedtak gjennom i Kongressen. Innflytelsen brukte han til
å mange ganger støtte Eisenhowers politikk, som lå seg i midten av det
politiske landskapet (Esmann 2001:297). Dette kom til uttrykk ved
borgerrettighetslovene av 1957 og 1960, som gjorde det lettere for
afro-amerikanere i Sydstatene å utøve sin stemmerett. Johnson arbeidet
kolossalt hardt, noe som nesten kostet han livet ved et voldsomt hjerteslag i
1955.
Andrefiolinist
Første gang Johnson stilte opp som presidentkandidat var ved
valget i 1960. Han kom ikke oppslutningsmessig i nærheten av det som ble
Demokratenes presidentkandidat, John F. Kennedy. Han ble imidlertid JFKs
visepresidentkandidat: Som katolikk fra nordstatene trengte han en medhjelper
som kunne tekkes sørstatenes hvite velgere. Som visepresident hadde han en
ærefull tittel, men det gav han minimal politisk innflytelse (Esmann 2001:298.)
Johnson kompenserte på mangelen på formell innflytelse ved å innta en aktiv
rolle i regjeringen og Det nasjonale sikkerhetsråd, og å påta seg
formannskapsposten ved en rekke regjeringsutvalg (Esmann 2001:298).
The Great society
Gjennom sine år i Kongressen var Johnson godt kjent med
arbeidsprosessene og hvem som var nøkkelmedspillere i de ulike sakene. Slik
fikk han igjennom mange av sine saker, og da han ble president oppstod det en
maktforskyvning fra Kongressen og til presidentembetet (Wikipedia) Johnson
hadde ikke særlig respekt for Kennedy som person (Esmann 2001:298). På tross av
sin skepsis mot JFKs bror, justisminister Robert F. Kennedy, beholdt han sin
statsrådpost, sammen med de andre ministere, like etter drapet på JFK. Borgerrettighetsloven, vedtatt juli
1964, og som Kennedy ble beskyldt for å gjøre for lite for å gjennomføre, ble
lirket i gjennom Kongressen av den glitrende parlamentarikeren LBJ. En lang
rekke andre velferdsordninger gikk i gjennom i Kongressen, like etter Kennedys
død (Esman 2001:298). LBJ sitt mål var å la alle i samfunnet ta del i
velstandsveksten som inntraff etter 2. verdenskrig: ”I declare an all-out
war on human poverty and unemployment in these United States,” var LBJ sine
ord (ibid). Et annet Johnson-utsagn var: ”I will be kind. It will help people. I want full speed
ahead of it,” (Faragher m.fl. 2009:842). Dette må ses I sammenheng med anti-fattigdomsprogrammet han arvet
fra Kennedy, og som LBJ ville virkeliggjøre i sin fulle bredde. Utgiftene til
sosial velferd steg fra 7,7 prosent av BNP i 1960, til 16 prosent i 1974
(Faragher m.fl 2011:844). Det finnes sterke kritikere av Johnsons Fair
Deal-program. Faragher m.fl. hevder at ¾ av den økonomiske hjelpen gikk til
ikke-fattige (2009:844). Kanskje kan det anføres en kritikk mot LBJ, at han
skapte en sosialdemokratisk velferdsstat, der for mange ble stønadsmottakere?
Kanskje er dette bare en delvis riktig påstand. Den største summen gikk til
Medicare, etablert av Kongressen i 1965, som skulle frambringe basishelsestell
til aldrende, og ekspanderte Sosial Security-utbetalinger og kompensasjon til
arbeidsledige. En såkalt verdig eldreomsorg er ikke noe sosialdemokratene kan
ha sakseierskap til, ei heller bidrar dette til å passifisere mulige
lønnsmottakere. Uten problemer ble han valgt til Demokratenes presidentkandidat
i 1964. Han vant ved et valgskred, sammen med visepresidentkandidat Hubert H.
Humphrey. Nå ble velferdsstaten bygget ytterliggere ut, det ble avsatt midler
til ambisiøse romprogrammer, og med ennå en borgerrettighetslov av 1965
sementerte han en gang for alle afro-amerikanernes demokratiske rettigheter
(Esmann 2001:299). LBJ kunne også være en glitrende folketaler: I et oratorisk
mesterstykke tordnet presidenten i Kongressen mot rasediskriminering, og
konklusjonen ”we shall overcome” bragte tårer fram hos tilskuerne, og sikret
lovens vedtakelse (Esmann 2001:299).
Vietnam
Mens presidenten manøvrerte med stødig hånd på den
innenrikspolitiske scene, var han tilsvarende på dypt vann i utenrikspolitiske
anliggender. Han videreførte sin forgjengers anti-kommunistiske kurs, blant
annet fordi han ikke hadde mange idéer om utenrikspolitikken (Esmann 2001:299).
Blant mange saker, var Vietnam-krigen det alvorligste problem, arvet fra sin
forgjenger JFK. Johnson administrasjon ble skritt for skritt trukket lenger inn
i krigen. Etter hvert som krigen trakk ut, ble også innholdet i hans program –
The Great Society – uthult, som følge av mindre økonomiske midler tilgjengelig,
på grunn av den rådyre Vietnam-krigen (Esmann 2001:300). Inflasjonen steg
stadig. Sosiale problemer utløste opptøyer i afro-amerikanske områder i
storbyene, og de eskalerte voldsomt ved drapet på borgerrettighetsforkjemperen
Martin Luther King i april 1968. Pasifismen bredte seg særlig i
universitetsmiljøene, og LBJ sin folkelige oppslutning var i rask tilbakegang.
For den amerikanske borger var Tet-offensiven i januar 1968 dråpen (Esmann
2001:299).
Rettretten
I en TV-tale den 31. mars 1968 meddelte Johnson at han befalte en
midlertidig stopp for bombardementene i Nord-Vietnam for å vise amerikansk
vilje til fredsforhandling, og samtidig meddelte han at han ikke ville stille
opp for en ny periode som amerikansk president. Presidenten håpet at disse to
beslutningene ville gjøre at Demokratene beholdt presidentmakten (Esmann
2001:300). Det gjorde de ikke, Republikaneren Richard M. Nixon overtok etter
overveldende seier. Etter presidentperioden trakk LBJ seg tilbake til sin ranch
i Texas. Her levde han et
tilbaketrukket liv, med skrantende helse, og skrev sine erindringer. Han døde
64 år gammel, 22. januar 1973, av hjerteslag. Dagen etterpå rapporterte mediene
at det endelig var enighet om å innstille kampene i Vietnam. Den beskjeden fikk
aldri LBJ.
- Esmann, Frank (2001): ”Amerikanske
præsidenter.” Aschehoug Forlag.
- Faragher, John Mack, Buhle, Mari Jo,
Czitrom, Daniel, Armitage, Susan H (2009): "Time out of many." New Jersey: Pearson Education.
- Wikiepdia
No comments:
Post a Comment