Noen av mine barndoms helter er folkene i Tramteatret.
For tiden
hører jeg på Tramteatrets «best of»-CD, som de gav ut mens jeg studerte ved
Universitetet i Bergen (2003-2005) – nærmere bestemt «40 beste» i 2003. Hvis
jeg skal forsøke å angi mine favorittlåter vil jeg trekke fram «Ett eneste rom»
og «Trommer og bass,» blant flere andre.
Hva var Tramteatret?
Tramteatret
var en norsk, politisk radikal teatergruppe som var aktive på 1970- og
1980-tallet. Gruppa ble stiftet 15. juni 1976 på initiativ fra Liv Aakvik,
etter at en del medlemmer gikk ut av Studentersamfunnets Teater på Chateau Neuf
i Oslo. Tramteatret ble nedlagt i 1986 (i den verste jappetida, da vi kanskje
trengte dem mest?), men har senere gjenoppstått i forbindelse med
konsertturnéer. I formålsparagrafen, som ble vedtatt ved stiftelsen, står det
at teatret skal stå på de svake og undertryktes side mot undertrykkerne og nå
ut til hele Norges befolkning. Ikke desto mindre kunne de også sparke til venstresida,
som i sangene «Den myke mannen,»
«Vannmannens solfyle tiår» og «Borgeropera.» Musikalsk kan tramteatret
kanskje sies å utgjøre en av de mest vellykkede bandene i norsk prog-bevegelse,
selv om jeg ikke har noen kilder på det. Gruppa slekter i hvert fall en del på prog-tradisjonen,
som om enn hadde sterkere gjennomslag i Sverige. løpet av de ti årene Tramteatret eksisterte
laget de 10 LP-plater, seks helaftens revyer, fire TV-serier, 20 radioprogram
og 200 konserter og turnéer. TV-seriene om Pelle Parafins bøljeband ble
populære blant barn og ungdom gjennom programmet «Halvsju» på NRK. Blant
gruppas mest kjente sanger finner vi «Back to the eighties,» «Det enkleste er
pistol,» og «Naken greve jager neger med øks,» men dette er som sagt ikke blant
mine favoritter. I 2011 produserte P2s «Radiodokumentaren» et tre kvarters
program om Tramteatret, som førte til en ny konsert på Chateau Neuf året
etterpå. Under vil jeg kort oppsummere de fire TV-seriene, som jeg har sterkest
forhold til, som barn av 1980-tallet. Beklager hvis det blir litt stykkevis
gjengivelse, jeg kan dem ikke på rams.
Serum
Serum (1980)
«Serum Serum» er den første serien med Tramteteatrets «Pelle Parafins
Bøljeband.» Serien har en klar moral, tenk hvis det finnes et sannhetsserum (og
det gjør det i denne serien), som gjør at folk snakker sant, dersom du blir
sprayet på av dette sannhetsserumet. Det er vel tverrpolitisk enighet om at
ærlighet er en viktig dyd, så Tramteatret var kanskje ikke så veldig politisk
vedrørende akkuratt dette, men tok opp et allmenngyldig svært viktig tema.
Pelle Parafin og automatspøkelsene (1981)
"Automatspøkelsene" er den andre serien med Tramteratret.
Automatisering og umenneskeliggjøring er seriens hovedtema, og Bøljebandet
kjemper mot Audun Automat og hans spøkelser fram mot et klimaks i
Universitetets Aula- og denne gangen er de på lag med skurkene Randi og Ronni.
En klar moral også her, hva fører data- og maskinsamfunnet til – en serie som
kan sies å være forut for sin tid med tanke på den innmarsjen som datamaskinen
senere fikk i samfunnet. Også dette er tema som nok ikke kan tas til inntekt
for et venstreradikalt syn, selv om kanskje serien har andre sidehistorier som
er mer politisk ladet.
Hemmelighetene i B-by (1982)
Denne serien ble spilt inn på Kampen i Oslo og selv om det kan se
småkoselig ut så foregår det mange skumle ting her. I første episode blir vi
kjent med noen ungdomsskoleelever i B-by - Kameliadamen, Sara, Pirri-Pirri og
Krøssus. Det er sommer og sol og alle er leie av skolen. Kameliadamen vil at de
skal feriere ut i skogen i Det grønne skuret, slik de pleier å gjøre om
sommeren. Men Krøssus vil ikke være med. Kameliadamen har alltid vært veldig
nysgjerrig og fatter mistanke om at Krøssus er blandet opp i noe..
Orkesterlederen i By-bylaget heter Renoir. Det er tilsammen 58 rollefigurer i
denne serien. Og B-bylaget har en ny sang i hver episode. Musikk sedvanlig av
Anders Rogg og Arne Garvang. Denne serien har jeg rett og slett ikke noe
forhold til, fordi TV-serien ble sendt før vi (og de fleste?) hadde
VHS-opptaker, og serien har vel aldri noen gang blitt sendt i reprise? Årsaken
til det er kanskje at serien tar opp kontroversielle temaer, som ikke egner seg
for barn – selv om det fortelles i billedlig. Men dette er bare noe jeg antar,
og må derfor undersøkes nærmere før leseren tar dette for god fisk.
Randi og Ronnis restaurant
Randi og Ronny føler seg hemmet i sin utfoldelse fordi folk på gata
kjenner dem igjen. Enda verre går det etter at Ronny blir lurt av bladet
"Se og hør - lyv og bedre" til å selge livshistorien sin for ti
bokser ansjos. Stort bedre går det ikke for Randi som blir lurt til å robbe en
bank, og det viser seg at hun i virkeligheten er med på det skumle
reklameoppplegget: Banken er tryggere enn du tror.Skurkeparet er skikkelig
nedfor, da Harry Hagen (Per Kjeve) plutselig kommer inn i deres liv. Han eier
gårder og lokaler rundt om i byen som han tjener penger på. Sammen med
sekretæren sin pønsker han ut at de skal tilby Randi og Ronny et lokale som
står tomt. De vet at folk synes skurkene er morsomme og regner med at stedet
kan bli en attraksjon. Siden Randi og Ronny ikke får fred til å drive med
skurkestreker lenger, finner de ut at de like godt kan være lovlydige. Restauranten
innreder de på sin måte. De har et kjempelager med rask og rusk og nyttige
ting, fra gjøkur til utstoppete pingviner som kan skape et blasert og spennende
miljø. Lage mat kan de ikke, men starter fra bunnen av - uten fordommer. Og Pelle
Parafins Bøljeband blir trukket inn som restaurantorkester. Men da Guttorm
Grevling vil dra sin vei, må Bøljebandet se seg om etter en ny trommeslager. De
bestemmer seg for å holde en audition. En haug med kjendiser melder seg på,
blant annet Albert Nordengen, Labbetuss, Carl I Hagen og Anita Skorgan.
Bøljebandets medlemmer vil slutte på skolen og få seg arbeid. Frida Frosk
begynner som hjemmehjelp hos enkefru Beate Hoff (Elsa Lystad) en dame som
varierer i alder etter som det passer henne. Frida oppdager snart at enkefruen
elsker å gå på restaurant. Dessuten har en en Chevrolet som har stått i stuen
hennes i mange år, og den er Bøljebandet interessert i. Men ikke alle i strøket
er like begeistret for restauranten. De blir uglesett, fordi de har så mye hvitløk
i maten og fordi folk strømmer til for å more seg og lager støy. Frida Frosk og
Pelle Parafin tenker så knaker, og mysteriet nærmer seg sin løsning. Læreren er
nemlig kommet hjem fra Italie med løsningen, og i denne episoden vil skurken
bli avslørt. Aamerikanere og skurker som aldri sier takk» er ifølge
tittelsangen eksempler på klientellet ved Randi og Ronnis Resturant. Utsagnet
forteller vel ganske mye om hvilket forhold Tramteatret har til amerikanere.
No comments:
Post a Comment