Wednesday, January 09, 2013

Et samfunn vi skal leve i - saksnummer 15C?7¤89

Denne saken krever en forklaring. For et par år siden var det debatt om hvorvidt resturantkjeden Hooters skulle få etablere seg i Stavanger. Jeg er verken sterkt for eller imot, men det var ikke måte på hvordan saken opprørte enkelte kilder. Enkelte glupinger, blant annet en forsker, uttalte noe så langt inn i blodtåka at «dette egentlig handler om velferdsstaten.» Denne uttalelsen ga inspirasjon til dette innlegget, men kom aldri på trykk i Stavanger Aftenblad.

Den amerikanske resturantkjeden Hooters ønsker å etablere seg i Stavanger. En utfyllende definisjon vanskelig å gi, det ligger et sted mellom en familieresturant og syndens pøl, inntil vi får framlagt lengdemålene på t-skjortene.

André Hageseter
Ombudsmann for dyptpløyende analyse og vidtfavnende diskusjoner.

Saken: Forskere hevder dette (t-skjortene, altså) har med velferdssamfunnet å gjøre. (Aftenbladet torsdag 14.januar). Vi må ikke glemme at Hooters også strider mot søylene i den norske
forsvars- og sikkerhetspolitikken. En svekket solidaritetsfølelse, (referanse: 14. januar), ja visst!. Finnes det historier om dette tidligere, her?

Historieforelesing: Den siste registrerte, lovlydige og kommunalt godkjente t-skjorteservering
ble avviklet under Harald Hårfagre, i år 1031 (det var den gang Hetland og Madla kommune
ennå ikke var slått sammen til Stavanger, 1965, journ.anm, så det er jo et definisjonsspørsmål om dagens bystyrepolitikere skal stilles til ansvar.) Vi har ikke tradisjon for dette i Vågen under varme sommerdager, under sandvolleyballen – det er jo det saken egentlig dreier seg om. Vi skal ikke så langt tilbake i historien, år 1023, da lettkledd servering skulle sette hela i taket (Ordruken er litt uheldig, vi hadde den gang verken heler eller tak, så dette reiser jo egentlig spørsmål om vi har tradisjon for trehusbebyggelse og stilletheler i Stavanger) Kanskje bør vi få større kommunal regi på pils- og utringning. (Servering fra V-halser har jeg sett ved selvsyn) Hooters kan være en kanalisering av lettkledde oppgaver til de mest nidkjære, som sporadisk, på grensen til frekvent, står for underholdningen på enkelte av byens utesteder, og det av begge kjønn (!), sene lørdagskvelder. (Er det en brannfakkel å kanskje etterspørre en anbudsrunde?) Denne saken dreier seg egentlig om
”salg av kropp (aftenbladet 14. januar). Høyre kan vel ikke sitte å se på at Hooters får monopol på
salg av kropper? Det er jo det saken egentlig dreier seg om (FrP har jo sagt allerede at de vil se)
Dette reiser forferdelig mange spørsmål. Har vi historier om ”dette” her? (eller ”her”?) Ryktene sier at det oppstod seanser under en festseilas for Oscar 2, (nå hopper vi flere århundrer framover i tid)
hvor det var tilrop om skjenking fra ei lettkledd svenske – det er jo det saken egentlig dreier seg om.
Hennes oldefar var riktignok fra Orkenøyene (Verdivalg var oppe 14. januar, og kanskje han forårsaket hennes mer uslepne tilnærming til ”måten hun henvendte seg på”) og kongen, Oskar den II, var jo også svensk (og kanskje var de gift, men dette kan jo ha vært et rent forretningsmessig forhold, ikke ulikt Hooters?). Det kom i hvert fall oppglødde ”o’heier og o’hoier”fra folk med bløte konsonanter, så ”dette” har en viss forankring til folk som var bosatt sør/vest i riket (Hvis de da ikke var oppfostrert med en amme). Det er jo det saken egentlig dreier seg om. Jeg vet ikke om det er en vesentlig forskjell om denne seansen foregikk til sjøs, og ikke til lands   men det foregikk i norsk terriotorialfarvann (Undertegnede 1896: 629) – så pupper og pils har en viss forankring i den norske skipsflåte (eksempelvis Bergesen – det er jo det saken egentlig dreier seg om) Tilropene (de tidligere nevte o’hoiene) kom fra svaksynte, tilblitt ved lesekyndige (som heller ikke den gang hadde førsterett på alfabetet – det er jo det saken egentlig dreier seg om). Bokinteressen ble kombinert med det Aftenbladet av 14.januar omtaler som ”salg av kropp” (det er jo det saken egentlig dreier seg om, tradisjonelt sett.) Eller var det maten? Lammet hører jo med til påsken, og geistlige (– folk fra flere lag egentlig) som alltid har slått ring rundt flere bøker i en og samme bok: Matteus Evangeliget, Jobs bok, osv, i bibelen – med andre ord ”tunge økonomiske interesser” (Begrep fra 14. januar”, og for mer om skrift, les ”alfabet”, ”o’hoier” ”Bergesen” og hele avisen for øvrig,” hvor alt egentlig staves rett fram)  Da er kardinalspørsmålet, ”er det plass til høytider og trøyer i ett og samme samfunn?  På den ene siden, både ja og nei. Kanskje Hooters bør få rødt lys, og ivhertfall ikke rød lykt? Overfor alle de aspekter som Hooters-saken berører -  åh,  vent litt: For ikke å forglemme de ti bud, som kanskje allerede for 3 milliarder år siden var fullstendig pulverisert, så: tradisjon? Kristningen av Norge la seg jo ganske raskt, og da blir kardinalspørsmålet todelt: Hvor tunge er jentene, og hvorfor selger Arne Larsen Økland pizzaer under dekknavnet Dolly’s forparter? PPS: Allerede 14 minutter etter første vulkanutbrudd på Notodden, omtrent tre milliarder år f.kr. (bruker forkortelse, vil nødig
dra inn flere elementer og enkeltpersoner i dette) så var det en dame som tok av seg overdelen i Hokksund, med en Brigg i neven. Vi fikk begreper som ”Måltid” og ”Servering” Hun var svært intelligent, men klarte aldri å få inn i skolten at ”dette” handlet om likestilling. Håper ”dette” klargjør premissene i diskusjonen. Det konkluderes med at det aldri tidligere har blitt servert mat og pils i tre nummer for små T-shorter i Vågen.

No comments: