Rogaland Teater satte opp Karius og Baktus, mens Sola Kulturhus spilte Hakkebakkeskogen inn i fjoråret. Distriktet kan derfor sies å ha tatt Egner året på alvor. Sjøl har jeg vært så heldig å være med i to Egner forestillinger: Folk og røvere i Kardemomme by (1990, Rogaland teater) og Hakkebakkeskogen (2011, Sola Kulturhus). Henholdsvis spilte jeg Jonatan og Elg. Det var med Egner det startet for meg, og om det ikke har sluttet, føltes det likevel som et slags «ringen er sluttet» når jeg var med i Hakkebakkeskogen. Det som er så flott med Egner er at han har en moral og oppbyggelige verdier i stykkene sine, som vi alle har godt av å høre. Men moralpreken alene gjør ikke stykkene, og jeg håper at arvtakeren Bjørn Egner har slakket av på alle de begrensningene som pålegges når et teater skal sette opp en Egner-forestillingen. Uten fornyelse tror jeg Egner-stykkene vil forsvinne, med moderniseringen holder historiene som bare det.
Karaktertrekk
I anledning jubileumsåret tok jeg fram en biografi som jeg har
kjøpt for mange år siden. Biografien er skrevet av Christopher Hals Gylseth, og
kom ut i 2000, og jeg kjøpte den vel umiddelbart. Jeg har aldri lest hele, men
lest store deler av den – både i 2000 og 2012 . For meg står hans koselige,
romslige stemme klarest i minnet. Eller for å sitere Ole Paus karakteristikk:
Han er ikke en stemme, han er et fang. Per Asplin beskrev han som «perfeskjonist,
elskverdig, men sta og bestemt» Kanskje ikke ulikt en rollefigur fra hans eget
dikterunivers? Han hadde nok sterke visjoner, klar moral og en enorm
arbeidskapasitet. Antagelig har ingen annen forfatter i Norge hatt større
kontroll over sitt eget verk – hva enten gjelder bokutgivelser eller
framføringer i radio, på teaterscenen, på fjernsyn, eller på film. Resutlatet
er at historiene bli fortalt veldig likt, uten særlig variasjoner, skriver
Gylseth. Dette er selvsagt både en styrke og svakhet med Egner. Thorbjørn Egner
beskrives ellers som et innesluttet og privat menneske, en mann som i stor grad
definerte seg selv ut i fra sitt arbeid. Nøkkelen til å forstå hans
personlighet ligger derfor gjemt i selve utøvelsen av hans kunstneriske virke,
fortsetter Gylseth. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i denne betraktningen. Mye
ved Egner kan sikkert forstås dersom man studerer hans virke. Men at diktningen
skulle gjenspeile Egner som egen person vil være å redusere dikterrollen til en
som har sluttet å dikte, men skriver om seg selv. Det vil være å ikke ta
dikteren på alvor. Han bli av Gylseth beskrevet som en som krevde det som
rettmessig skulle tilkomme han. De gangene han mente seg dårlig behandlet, gikk
det tilsvarende sterkt innpå han. Han var både viljesterk, selvsentrert og
nærtakende – hvilket ikke skulle være helt ukjent for kunstnersjeler, så vel
som andre som vil noe. Denne personligheten ble hans styrke og svakhet i møte
med det norske kulturlivet, ifølge Gylseth.
Oppvekst
Thorbjørn
Egner kom til verden sommeren 1912 i Oslo. Ingen andre europeiske hovedsteder
vokser raskere på denne tiden, enn nettopp Oslo. Han ble født inn i
fattigstrøket Kampen i Oslo. Han var praktisk anlagt, og Egner følte dermed
ikke behov for å tilbringe mer tid i det noe teoretiske skolevesenet enn
nødvendig. Han hadde dessuten svært gode evner, som gikk mer i retning av det
kreative enn akademiske. Som et slags utdannelseskompromiss ble far og sønn
enige om at han skulle gå på handelsskole på kveldstid, mens dagene kunne brukes
til dyrking av kreative interesser. Han ble kjent i nabolaget som en alvorlig
ung mann, skriver Gylseth, antakelig fordi han grublet på hva det skulle bli av
han. 1 1930, 18 år gammel, begynte han på Studentenes Friundervisning på
Møllergaten skole, der han ble leder av teatergruppen, og skrev skuespill og
revy. Dette var et kunstnerisk verksted, hvor man leste både lyrikk og aktuell
norsk dramatikk. 19 år gammel ble han innkalt av lensmannen på Nesodden,
mistenkt for å bedrive samfunnsnedbrytende virksomhet med sin revyinteresse.
Ordensmakten hadde nemlig funnet ut at en sommerrevy var under planlegging på
Blylaget på Nesodden. Godt ikke slik inntreffer anno 2013. Det gode
borgerskapet sto nemlig i fare for å bli uthengt. En stund tenkte Thorbjørn Egner
på å bli teatermaler, før interessen to retningen av instruktørarbeid. Han fant
sin kunstneriske bane, i skjæringspunktet med det tradisjonelle om moderne
allerede i tjueårsalderen.
Ung voksen
Egner sto på
terskelen til sitt profesjonelle gjennombrudd ved utbruddet av 2. verdenskrig.
Han hadde oppnådd mye i livet, men adskillig mer ugjort. Han tumlet med
ambisiøse planer, og lengtet etter å sette dem ut i livet. Tidsperioden hadde
han ikke i ryggen, vil jeg påstå. Norge var preget av økonomisk krise, arbeidsledighet,
ekstreme politiske ideologier. Han skrev tekster under krigen som tyskerne
gjennomskuet som antinazistisk satire, gjennom tilsynelatende uskyldige
barnefortellinger. Karius og Baktus så
dagens lys i 1941. Det var politisk slagside i det han skrev, blant annet
hevder Gyseth at dyrene i Hakkebakkeskogen hadde funnet ut at et lovregulert
sosialdemokratisk samfunn var det beste. Enig med Gylseth her, og må derfor
stille spørsmål ved enkelte forståsegpåere som mener at man finner anarkistiske
trekk hos Egner i andre av hans barneskuespill, «Folk og røvere i Kardemomme
by.» Riktignok har Egner en forkjærlighet for røverne, men at det skulle være
en hyllest til forbryterstanden og derav anarkistiske trekk, stiller jeg meg
sterk tvilende til – røverne blir jo blant annet til slutt gode, lovlydige
borgere.
Vanvittig produksjon
I årene 1940
– 1945 står Egner bak ikke mindre enn atten bokutgivelser. Krigsårene var
ifølge Gylseth Egners litterære og kunstneriske gjennombruddsperiode, der hans
mange talenter kom offentligheten for øyet. Suksessen lot ikke vente på seg. I
tilegg til hans enorme produksjon, førte han et utstrakt sosialt liv i mange
foreninger og forbund – det er imponerende at han rakk å være familemann og
småbarnsfar i tilegg, skriver Gylseth. Thorbjørn Egner regnes ellers ikke for å
være morsom i større forsamlinger, fortsetter Gylseth. Kanskje henger dette
sammen med at han nettopp var et svært privat menneske. Imidlertid hadde han en egen
evne til å komme i kontakt med folk i kulturlivet. Men hva hadde vel denne
evnen vært uten at han var en kunstnerisk gigant?
No comments:
Post a Comment