Det er ikke
mange skuespillere i verden som har Oscar-kvaliteter på skuespillersiden,
samtidig som de har sangstemmer i verdensklasse. Castingen må ha stått overfor
vanskelige avveininger. Skal man velge de store navn med begrenset sangstemme
som i utgangspunktet tiltrekker seg millioner av folk til kinosaler, eller skal
man velge musikalstjerner som løfter sangnumrene, men som den jevne publikummer
hverken har hørt eller sett tidligere – og dertil i utgangspunktet svekkede
billettinntekter? Og mestrer disse sangstjernene filmformatet, eller skal man lene
seg på at skuespillere på kort tid når opp til den høye C av globalt format?
Vanskelig valg. Svært vanskelig valg. «Les Miserables» kjører en
blandingsformell,
men dessverre ikke fullt ut vellykket.
men dessverre ikke fullt ut vellykket.
Filmformatet
Regissør og
skuespillere skal ha ros for at jeg aldri – ikke en eneste gang – opplever at
rollefigurene overspiller. De må ha hatt mye fokus på dette. Det er svært
vanskelig å kanalisere pompøs musikk og store følelser (elsk, hat, lengsler,
osv) inn i en liten kameralinse, samtidig som det virker naturlig – det man
synger. Jeg tror fokuset på dette har ført til at skuespillerne åpenbart
enkelte ganger er redde og har en stor porsjon ærefrykt i møtet med kameraet.
Russel Crowe er blant dem, som spiller etteretningstjenesten «in persona,»
Javert. 20 prosent av tiden synger han helt ordinært. Men så lenge melodilinjen
går oppover eller nedover klarer ikke den ellers prisbelønte filmskuespilleren
å løfte sangnumrene. Det blir flatt. Lite gripende. Og Crowe svinser rundt
omkring og markerer i ellers følelsesladde scener. Javert glansnummer «Stars»
faller helt i gjennom, og Crowe gjør sangen til en paddeflat visesang, der
Crows øyne fortrenger den hevngjerrige teksten, og får oss heller til å føle at
teksten dreier seg om Crows sangpedagog: «Lord, let me find him, that I must
see him, safe behind bars.»
Gripende Fantine og talentfull Marius
Jeg satt
dessverre ikke med blokk og penn under filmen, så jeg klarer ikke å blinke ut
sangnumrene i hodet. Men særlig «outstanding» var enkeltprestasjoner til Anne Hathaway,
som for øvrig har noe musikalbakgrunn. I sangen – ikke veldig lenge uti filmen
– der hun synger om sitt barn, førte til at tårekanalen åpnet seg hos meg. Hun
viser fram hele sitt følelsesregister (kanskje har hun til og med enda mer å gå
på?), og det er rett og slett slik at hårene reiser seg på kroppen. Hun er ikke
særlig mye med i filmen, men det skulle hun ha vært, for dette
skuespillerunikumet mestrer virkelig dette formatet. Også Marius (spilt av
Eddie Redmayne) er også framragende. En følsom ung mann, med de mange uttrykk,
som vi nok kan vente oss mye av i årene som kommer. Jean Valjean er også dyktig
(spilt av Hugh Jackman), men dessverre glipper det nok litt for denne storheten
mot slutten, i det som skal være en gripende scene mellom han og Marius. Det
skorter faktisk litt på innlevelsesevnen, konsentrasjon og tilstedeværelse. Men
ellers meget bra.
For tro mot sceneversjonen?
Ellers er
det mange massescener som er flotte og vakre (f.eks. scenen(e) med «do you hear
the people sing»), men mange ganger blir det også noe forutsigbart. Verten
Thenardier får mye oppfinnsom regi når han er innom (godt spilt av Sacha Baron
Cohen), og morsomt er det. Men mye har vi sett hundre ganger før, og mange
ganger føler jeg at rettighetshaver Cameron Macintosch har hatt en litt for
klam hånd om det hele (kanskje han til og med har foreslått til filmfolkene å
bruke dreiescene?). Ellers kan nevnes en glitrende, sjarmerende
barneskuespiller i Gavroche, og artig er gjensynet med en som mang en gang har
spilt Jean Valjean på scenen, Colm Wilkinson – denne gangen som biskop. Og
flere slike skulle filmen hatt, for første bud når man skal sette opp en
musikal er at man har folk som virkelig kan synge, så får de hete hva de vil.
Jeg tror terningkast 5 bringer langt flere til kinosalene, enn terningkast 4 og
store navn. Men jeg har ikke noe tall på det. Du har enten kunstnerisk suksess
eller publikumssuksess. Dette blir – dessverre – ikke fullt ut noen av delene.
No comments:
Post a Comment