Jeg nikker
stor sett beundringsverdig når Thor Bjarne Bore skriver. Han er vel en av dem
jeg setter aller høyest i norsk samfunnsdebatt. En omtale av Thor Bjarne Bore
får bli ved en annen anledning. Forrige uke deltok jeg på venstreskolen 1 og 2,
som er en innføring i Venstres organisasjon og politikk. Mitt motiv for å delta
på seminaret var utelukkende lærelyst, og jeg tror ikke jeg engasjerer meg
organisatorisk – i alle fall med det første. Selvsagt kan jeg bidra med
leserinnlegg, og springe rundt med pamfletter i postkasser til folk, men jeg
vokter meg vel for debatter og stands. Til det setter jeg blant annet for mye
pris på tilværelsen som fri og uavhengig. Men nå til Venstres politikk.
For å
begynne øverst så synes jeg slagordet «Folk først» er et godt slagord. Det
spiller kanskje først og fremst på mennesker foran systemer. Det spiller også
på ordet «folk,» som jeg synes på en illustrerende måte setter enkeltmennesket
inn i konteksten av et fellesskap. Enda bedre likte jeg forrige valgkamps
slagord (2009), som jeg erindrer som «frihet og fellesskap.» Det setter også
enkeltmennesket inn i konteksten av å tilhøre et fellesskap med andre mennesker
– en god venstresetning er jo som kjent «din frihet slutter der en annens
frihet begynner.» For øvrig synes jeg et dårlig slagord har vært «Du er
sjefen,» brukt ved valget i enten 2001 eller 2005, som nettopp ikke setter
individet inn i konteksten av samhørighet eller fellesskap.
Venstres fanesaker
Venstre
kjører fram fire merkesaker: Miljø, skole, småbedrifter og velferd. Viktige
stikkord som jeg knytter til disse sakene er bærekraftig utvikling, kunnskap,
livsutfoldelse, entreprenørånd, skaperkraft og trygghet. Selv liker jeg bedre
ordet sosialt ansvar i stedenfor velferd, siden begrepet velferd i all hovedsak
forbindes med kroner og ører. Det er også belastet med å tenke offentlige
stønader og overføringer, framfor omsorgen for hverandre. For meg er det et
politisk anliggende å snakke om saker som verken kan måles i budsjettkroner
eller lover, derfor synes jeg begrepet sosialt ansvar et bedre venstreord for å
markere partiet som opptatt av ansvarlighet. Kanskje en av de største
forklaringer på at jeg anser meg som borgerlig er fordi frihet og ansvar går
hånd i hånd, der vi nettopp skal være gode samfunnsborgere for hverandre. I
samme åndedrag kan jeg nevne at jeg nok ikke er sosialdemokrat fordi jeg mener
at offentlige tiltak fratar enkeltmennesker ansvar for hverandre, fordi man
overlater til det offentlige å ordne opp i alt som er galt. Og jeg er ikke
konservativ, siden jeg er av den oppfatning (innenfor området som her
diskuteres) at man snakker mer om enkeltindividet framfor enkeltmennesket, der
troen på mennesker som kortsiktig og snever-tenkende nyttemaksimerende ikke er
tjenelig for et godt samfunn.
Grunnfilosofien
Et av
høydepunktene i partiprogrammet kommer raskt, og jeg tror at Thor Bjarne Bore
har vært svært delaktig i utformingen: Venstres ti prinsipper. Disse gjengis
under:
1.
Friheten skal gjelde overalt, for alle. Venstre jobber for at alle skal ha mulighet til å ha makten i
eget liv – uavhengig av kjønn, livssituasjon og bakgrunn. Friheten
gjelder overalt, for alle.
2. Det
personlige ansvaret er ufravikelig. Alle har ansvar for egne valg. Dette er like grunnleggende
som retten til frihet. Folk som gis ansvar, griper muligheten – og vinner økt
verdighet og frihet gjennom det. De som trenger samfunnets hjelp til å leve et
verdig liv, skal få det.
3. Alle
har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner. Alle har ansvar for hverandre og for
å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som
oss. Grunnlaget for frie liv skaper vi best ved å bygge sterke felles
institusjoner, bekjempe fattigdom og å respektere naturen.
4. Frihet
forutsetter åpenhet og rettferdighet. En fri verden kjennetegnes av verdighet og muligheter for
alle. Frie samfunn er rettferdige og åpne. Enhver person skal kunne nå enhver
posisjon i samfunnet.
5. Alle
er likeverdige, men ingen er like. Liberalismen er raus. Det er en verdi i seg selv at mennesker
er ulike og tar ulike valg. Dette krever respekt for ulikhet og toleranse for
at det gode liv ikke er likt for alle.
6.
Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst. Liberal politikk skal ikke bare sikre
velstand, men også fremme livskvalitet og menneskelig vekst. Det gode liv
skapes gjennom kultur og åndsliv, frivillig arbeid og læring. Venstre skal
sikre dette som reelle muligheter for alle.
7.
Politisk makt skal komme nedenfra. Politisk makt og styring skal forankres i demokratiske
institusjoner og i folkevalgte organer. Stemmerett for alle, ytringsfrihet,
organisasjonsfrihet og trosfrihet er grunnleggende liberale rettigheter.
8. Makt
skal spres og balanseres. Et liberalt samfunn har fire bærebjelker: demokratiet, rettsstaten, det
sivile samfunn og markedsøkonomien. Venstre vil sikre åpenhet, uavhengighet og
samspill i disse institusjonene. Maktspredning og åpne prosesser er nødvendig
for å hindre autoritær politikk, maktmisbruk og korrupsjon.
9. Den
liberale staten er upartisk, sterk og begrenset. Den liberale staten må sikre frihet
og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være
nøytral, den må verne om mindretallets rettigheter og den må respektere
begrensningene i egen makt. Myndighetene skal være lett tilgjengelige
for borgeren. For liberale er det forskjell på det vi ikke liker og det vi vil
forby.
10.
Liberalismen er optimistisk og alltid underveis. Det liberale samfunnet er alltid
underveis og åpent for bedre løsninger. Venstres optimisme bunner i en sterk
tillit til menneskenes skaperkraft. Vi tror på at det i fellesskap er
mulig å legge grunnlag for frie liv, overalt - for alle.
Programformuleringer
Jeg blir
glad og oppstemt når jeg leser formuleringene overfor, selv om jeg ikke alltid
har klart eller klarer å etterleve prinsippene. Men så har mennesker alltid noe
å strekke seg etter? Under vil jeg gjengi standpunkter jeg er enig i, der jeg
iblant vi komme med egne merknader. Jeg konsentrer meg om skole i dag. Programformuleringene
er uthevet i kursiv.
Nøkkelen til
å gjenreise respekt for læreren tror jeg er å gi læreren opplevelse av å bli
verdsatt. Derfor mener jeg at man må
gjøre to ting som vil øke lærerens selvfølelse og frihet, det er å øke lønnen
og redusere timetallet. Også på den måten kan man opprettholde det man ofte
sorterer som «unødvendig skolebyråkrati,» siden læreren da får mer tid til
dette. Ellers er jeg enig i Venstres programformulering:
Igangsette en full gjennomgang av
lærernes arbeidssituasjon for å redusere skolebyråkratiet.
Det vil
alltid være et liberalt mål å redusere byråkrati, men noe byråkrati er alltid
nødvendig. Ofte kan rapporteringer være høyst nødvendig for både elev og lærer:
regelmessig gjennomgang om eleven har den ønskede utviklingen (faglig og
menneskelig), og om enn ikke kontroll, så et åpnere system for gjennomsyn om
læreren gjør en tilstrekkelig god jobb. Å redusere timetallet vil jo skape et
forsterket behov for lærere, men dette er noe som kan gjennomføres i løpet av
en satsingsperiode på for eksempel 4 år, altså i perioden 2013-2017. Siden
rekrutteringen til læreryrket er vanskelig (selv om det har lysnet), så tror
jeg det er nødvendig å heve anseelsen – operasjonalisert som lønn og timetall –
før man kan se om det er mulig å innføre minimumskaraktren 4 i matematikk og
norsk. Stusser kanskje litt på at karakteren 4 i matematikk på videregående
skal være et minimumskrav, når det sikkert finnes mange glitrende lærere i
samfunnsfag, RLE, Mat og helse, gym, kunst og håndverk osv. som har slitt med
cosinus og tangens i vgs.-matematikken.
«Gi skolene frihet til å lage egne valgfag
tilpasset elevenes ønsker og behov.»
«Venstre
vil ikke ha en heldagsskole. Venstre prioriterer tiltak som bidrar til å heve
kvaliteten på opplæringen fremfor økt timetall
per uke. Flere timer ikke er ensbetydende med økt læring, og det er allerede
stor mangel på faglærte lærere i skolen.»
«Igangsette en full gjennomgang av
lærernes arbeidssituasjon for å redusere skolebyråkratiet»
Videreføre nasjonale
rekrutteringsplaner for å sikre mange nok lærere.
Innføre fagkrav i alle enkeltfag for
å undervise; fra og med ungdomstrinnet skal alle nytilsatte lærere ha 60 studiepoeng
eller tilsvarende realkompetanse i faget de underviser i.
Dette må
være et langsiktig mål, som jeg synes er ambisiøst å få til innen utgangen av
2017. Siden det er mangel på eksempelvis matematikk-lærere, vil det være
uhensiktsmessig å fjerne sikkert mange dyktige matematikk-lærere med 45
studiepoeng matematikk (altså tilsvarende matematikk 2, UiS), og kanskje karakteren
6 i den videregående skole. Dette synes jeg for øvrig ikke er å sette folk
foran systemet.
Øke opptakskravene på
grunnskolelærerutdanningen ved å ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og
matematikk, for å sikre at alle lærerstudenter har tilstrekkelig kompetanse i
de grunnleggende ferdighetene.
Også dette
må være et langsiktig mål, som jeg synes er ambisiøst å få til innen utgangen
av 2017.
Fjerne arbeidsgiveravgiften for
lærlinger, og øke lærlingtilskuddet.
Etablere flere læreplasser i staten.
Innføre lektor II-stillinger der man
kan ha stilling i næringslivet og i skolen samtidig.
Styrke satsningen på
fjernundervisning og desentralisert undervisning.
No comments:
Post a Comment