Friday, May 24, 2013

Fra VHS til DVD

Kveldene går for tiden med til å digitalisere arkivet mitt fra VHS til DVD.

Det er et møysommelig arbeid å digitalisere mange hundre timers opptak. Greit er det med en film som varer to timer, for da kan du gjøre andre ting i mellomtiden. Verre er det med opptak som er på et par minutters varighet, og siden jeg har mye slikt, går mye tid med til å starte og stoppe. Det spenner fra dramaer til komedier, revyer og private opptak – der jeg selvsagt tar vare på originalene i enkelte tilfeller, siden DVD-plater er et ganske skjørt produkt. En gang i framtiden innebærer det vel en ny konvertering, til et format som er enda sterkere? Det er mye jeg ikke visste at jeg hadde, rett og slett fordi jeg har glemt det ut. Jeg er ikke typen som setter meg ned å ser så mye av opptakene, men i enkelte tilfeller gjør jeg det – og man kan ikke alltid forutse hva som trengs en gang i framtiden. Derfor blir det til at jeg tar vare på en del, men jeg kaster mye også. Enkelte av opptakene har en bildekvalitet så er så maltraktert, at jeg tar vare på det i lydversjon. Det innebærer en nitidig prosess, først fra VHS til DVD, så fra DVD til PC, så fra PC til CD-plate. Det er hittil ett slikt tilfelle, og jeg får vel se hvor mye det blir? Men i hovedsak er vel 90 prosent, vil jeg anta, av såpass god kvalitet at jeg slipper dette. Jeg har hatt en "VHS til DVD"-opptaker tidligere, men den røyk nylig. Da var det greit å gå til Elkjøps eneste forhandlede "VHS til DVD"-spiller, som kostet 2700 kroner. Foruten bedre kvalitet på bilde og lyd, er det mest gledelige at opptakslengden på en DVD-plate er, fra den forrige spilleren (kjøpt på begynnelsen av 2000-tallet) er økt fra 1 time til drøyt 2 timer, under forutsetning av høy kvalitet. Det betyr jo en halvering av lagringsplass. Ellers kan det nevnes at bilde øverst til høyre er tatt under fotoskytingen til The Comedy club for et par helger siden. Digitaliserer ikke filmen «Man in black,» for øvrig.

No comments: