Alle
skuespillerne gjør en kjempeprestasjon, som nok viser at regissør Arild Østin
Ommundsen er en glitrende personinstruktør. Han får det beste utav
skuespillerne sine. Det mest urovekkende med filmen er all vold som utøves mot Jenny
(Silje Salomonsen), vold mot kvinner er ekstremt opprørende – det vekker sterke
følelser. Evigunge Silje Salomonsen gjør en framragende innsats i rollen som
Jenny, hun er jo som skapt for filmmediet. En annen som imponerer stort (blant
annet på grunn av et ganske ubeskrevet skuespillerblad) er Fredrik S. Hana. Han
spiller mannen til Silje Salomonsen som ved et skyteuhell blir grønnsak, og
havner på pleiehjem. Forut for sekvensen spiller han imponerende mot Silje
Salomonsen, og om Fredrik Hana ikke har skuespillerambisjoner, så gjør han i
alle tilfeller en mesterlig tolkning av den unge, drømmende mannen. Tomas Alf
Larsen har rollen som «komle-gutten», et befriende komedieinnslag mellom de
mange, om enn gripende, alvorlige scenene. På tross av at Tomas Alf Larsen har
rollen som humoristisk pustehull, blir hans rolle aldri en karikatur. Det er
flott å følge med på Larsens nyanserte mimikk, og han fyller rollen med en
famlende avstandsforelsker, sosialdemokratisk lånegiver og skjold mot
underverdenen – alt for Silje Salomonsen. Silje Salomonsens rolleskikkelse
velger aldri «det normale liv.» Hun, om enn ufrivillig, vikles stadig inn i nye
intriger på vei mot avgrunnen. Filmen har
tatt det beste ved Stavangerfilmen, og hentet inspirasjon utenfra. Det beste
med stavangerfilmen er deres naturlighet og sjarm – og filmen er meget
troverdig. Det finnes noe å sette fingeren på, men alt i alt fortjener denne
filmen en hyllest og et stort publikum. Vel verd er det å trekke fram den
gripende musikken av Thomas Dybdahl. Men alt i dette «soundtracket» kan vel
neppe ha blitt skrevet av Dybdahl, blant annet en sleip
easy-listening-smørsang. Var det deg, Dybdahl? Filmen får
en solid terningkast 5.
No comments:
Post a Comment