Saturday, August 17, 2013

Klima vil sikre borgerlig valgseier II

Tidligere har jeg skrevet av klima vil sikre borgerlig valgseier. Jeg er ikke mindre sikker nå, etter at MDG har passert sperregrensen.

Tall viser at MDG for tiden tar godt for seg av potensielle AP-velgere. Som jeg tidligere har skrevet, viser en annen generell tendens til at MDG tar fra SV, dernest Venstre. Det som er farlig med en for sterk miljøbevissthet i valgkampen, er at dette kan bringe Venstre under sperregrensen, i kamp om velgerne med MDG. Jeg tror ikke det, og det av to grunner: I) Venstre vil tjene på at miljø bringes på banen, siden partiet har høy troverdighet og god politikk på området. II) Venstre har andre strenger å spille på enn kun miljø – en liberal politikk.

Som jeg tidligere blir FrP sett på som et anti-miljøparti i folkets øyne. FrP vil derfor også få økt oppslutning tror jeg, ved at miljø bringes på banen, fordi de vil kapre velgere av Arbeiderpartiet. Men hva nytte har FrP av det, dersom H, V, KrF og MDG får flertall? Jo, vi kan ende opp med en ren Høyre-regjering, som henter vekslende støtte fra V, KrF og MDG på den ene siden, og FrP på den andre siden. I alle tilfeller vil miljøsaken sikre borgerlig flertall, siden også MDG har sagt de vil kunne samarbeide med Høyre. Dersom MDG svikter borgerlig leir (etter hvert), er det også flertall av H, V, KrF og FrP - som alle har sagt de foretrekker borgerlig politikk. Jeg holder derfor fast ved at klimaspørsmålet vil sikre borgerlig valgseier. Men kanskje viktigst av alt, for Høyre: Ved at miljøsaken bringes på banen, øker sjansen for en ren Høyreregjering.

Høyrefolk bør vokte seg vel for å si at MDG sitt budsjett ikke henger på greip. Med det vil de skyve samarbeidspartnere fra seg. Drømmeregjeringen hadde selvsagt vært Høyre, Venstre, KrF og Miljøpartiet de grønne. Dette er ikke urealistisk heller, dersom Høyre får rett oppunder 30 prosent, MDG 4,2 prosent og Venstre og KrF rundt 5-6 tallet. Men jeg tror et slik flertall, hvis en majoritet kan oppnås også med FrP, ikke realiseres, til fordel for en ren Høyre-regjering. Det er Høyre som har makten til å bestemme.

No comments: