SV kjører en valgkampanje der ønsker
en debatt om hvilke verdier som skal råde i det norske samfunnet. SV vet at
dette kan splitte de borgerlige partiene. De borgerlige vet at de kommer seg i
gjennom splittelsen ved å snakke om konkrete saker, fordi et tidvis ulikt
verdisyn likevel kan føre til enighet om konkrete politiske saker – også fordi
de borgerlige klarer å enes om viktige prinsipper.
Kampanjen
minner mye om en hybrid mellom (KrFs) verdikommisjonen og (Aps) norske hus. Styrken
til verdikommisjonen var at den appelerte til verdier i enkeltmennesket, som
kanskje kan være nødvendig i en tid da den sosiale kapitalen ser ut til å være
forsvinnende. Ansvar til enkeltmennesket står her sentralt, og kan ikke vedtas
politisk, hvilket er noe av problemet med SV sin kampanje – siden SV har en tro
på at ”alt” kan løses med offentlig intervensjon eller inngrep. SV har i sin
kampanje avbildet kjente SV-topper, der
eksempelvis bunadskledde Audun Lysbakken spiser kebab foran stabbur. Fellesnevneren
for alle bildene er en nasjonalromantisk og tidvis samtidig ispedd
multikulturell framstilling av partitoppene, som på sett og viss bringer
tankene tilbake på nasjonsbyggende partier fra 1800-tallet – om enn i
modernisert utgave. Er det slik på SVs partikontor for tiden danser orientalske
danser etter Grieg-musikk, mens det er full fyr på halal-får-i-kålen? Det er
nok mange forklaringer på hvorfor SV kommer med kampanjen. En forklaring er
selvsagt at SV ønsker en revitalisert verdidebatt om hvilke verdier det norske
samfunnet skal bygge på. En forklaring på hvorfor SV reiser en verdidebatt er
fordi partiet ønsker fokuset bort fra at partiet ikke har gjennomført en
betydelig økonomisk omfordeling, derfor
vil partiet at vi heller skal ”snakke Norge opp”. En annen forklaring på
kampanjen henger sammen med tendensen vi ser i den moderne partikonkurransen,
at velgerne kjemper om velgerne i midten (såkalte catch-all-parti) der SV nå
ønsker å framstille seg som limet som holder Norge fast fra å rive seg løs i
sammenføyningene, med å nettopp forene gamle og nye verdier, symbolisert med bunad/
stabbur og kebab, der partiet fanger usikre velgere i midten ved å relansere
seg som nasjonalliberalt sentrumsparti. Og sist – men ikke minst – ønsker partiet
å splitte borgerlig leir: Ikke-sosialistiske partier skiller seg i synet på gamle og nye verdier.
Den frihetlige/ autoritære akse
Akademikeren
og professoren Scott Flanagan peker på en framvoksende verdikonflikt mellom
gamle og nye verdier, som skaper skillelinjer i og mellom partiene. Scott
Flanagan kaller dette en frihetlig-autoritær akse. I kjølvannet av Robert
Ingleharts teorier om en postmateriell revolusjon, peker Scott Flanagan på at dette innebærer en
verdikonflikt mellom gamle og nye verdier, som ikke får utslag i materialistiske
saker – men er en verdikonflikt som må ses uavhengig økonomiske saker. Et annet
navn på nye verdier er frihetlige verdier. Flanagan hevder at eksempler på nye
verdier er personlig og politisk frihet, deltakelse (medbestemmelsesrett
generelt) i styre, samfunnet, og jobb, liket, toleranse – særlig for
minoriteter, åpenhet til nye ideer og livsstiler og ellers oppmerksomhet
omkring spørsmål som knytter seg til livskvalitet. Et annet navn på gamle
verdier er autoritære verdier. Flanagan hevder at eksempler på gamle verdier er
respekt for autoriteter, pliktsomhet, disiplin, intoleranse for minoriteter,
konformitet i vaner og støtte til tradisjonell religion og moral. Videre er
autoritære verdier lojalitet, lydighet og paternalisme. Flanagan er ikke særlig
utdypende når det kommer til hvilke politiske saker som kjennetegner
henholdsvis gamle og nye verdier – foruten innvandring, men nevner
miljøbeskyttelse som eksempel på frihetlige verdier, og sterkt forsvar som
eksempel på autoritære verdier. For det første skal ikke verdiene berøre
uenighet mellom partiene som går på økonomiske spørsmål, og man kan spørre seg
om ikke alle de hittil nevnte politikkområder representerer økonomiske
aspekter? Det som er helt innlysende er at SV ikke samsvarer med med teorien
når de lanserer sosial likhet som en viktig verdi det norske samfunnet skal
bygges på: Sosial likhet er et annet ord for sosial utjevning, og berører
klassiske skiller mellom Høyre- og venstresiden på den sosioøkonomiske høyre/
venstre akse. Et annet problem er at det kan være problematisk å skulle grunngi
at bestemte verdier alene skal kunne forklare politiske standpunkt: Det er
grunn for å tro at det er polisk sammensatte ideologier/ teorier som bestemmer
politiske standpunkt, og at det derfor ikke er én bestemt verdi (som lojalitet)
som ligger bak et politisk syn. For det tredje er det grunn for å argumentere
at frihetlige og autoritære verdier kan ligge bak ett og samme standpunkt,
fordi verdiene på frihetlig og autoritær pol ikke utgjør åpenbare motsetninger:
Man kan ha respekt for autoriteter, samtidig som man eksempelvis ønsker
medbestemmelsesrett. Poenget i denne sammenheng er at det er vanskelig å peke
på hvilke verdier som ligger bak ulike politiske standpunkt, og således kan det
være litt hult når SV forsøker å starte en verdidebatt, som skal forankres til
ulike politiske standpunkt mellom partiene.
Gamle og ny-borgerlige
Flanagans
teorier om gamle og nye verdier er tolket som at det skiller den gamle
høyreside fra den nye høyreside. Derfor splittes også FrP og Venstre seg i
synet på frihetlige og autoritære verdier. Undersøkelser jeg har gjort viser at
Venstre eksempelvis, dersom man forsøker å operasjonalisere verdiene til
konkrete politiske saker, er nokså delt mellom gamle og nye verdier. Jeg har ikke
foretatt en undersøkelse av FrP, men jeg vil tro at de skårer utpreget mer
autoritært enn Venstre. En løsning for de borgerlige partiene er å snakke om
prinsipper, siden det er mye verdier som ligger innebakt i prinsipper. Da kan
Venstre og FrP enes om borgerlig politikk, blant annet frihet og ansvar til
enkeltmennesket, maktfordeling, toleranse, upartiskhet, privat eiendomsrett,
fri konkurranse, næringsfrihet, mangfold, valgfrihet, troen på enkeltmenneskets
og dets skaperkraft, likhet for loven og flertallsstyre med mindretallsvern.
No comments:
Post a Comment