Thursday, January 14, 2016

En av mine favorittsketsjer fra Monty Python

Flott klipp! 
Hvis jeg skal peke på en gøyal sketsj kan det være Monty Pythons Brauntosauruses.

Den er vel hentet fra den siste programserien av Monty Pythons Flying Circus. Tror jeg liker sketsjen fordi de raljerer underliggende med eksempelvis akademikere og eksperter som uttaler rene selvfølgeligheter. I dette tilfellet har Anne Elk (alias John Cleese) funnet ut at denne dinosaur-arten er tynn i den ene enden, før den blir tjukkere, for å så bli tynn igjen – hvilket alle kan se ut i fra den oppslåtte plakaten, like bak dem. John Cleese har også skapt en hysterisk morsom kremting, som han forsøker å døyve under intervjuet, før det slår ut i full hals, mot slutten. Knakk sammen da jeg første gang så denne, for mange, mange år siden – da kremtingen var på det mest skjærende. En av sketsjene fra Monty Python som jeg synes fortsatt står seg, i havet av (den gang) geniale sketsjer. Selv om den ikke er blant de mest kjente. 

No comments: