Det er en avgrensing av den
borgerlige offentlighet.
Offentlig eller offentlighet har, ifølge Habermas, uttallige
betydninger. Underforstått er det skillet mellom offentlig-privat et slikt
begrep har sin relevans, som forbindes fra og med industrisamfunnets framvekst.
Industrielt avanserte samfunn, med sosial-statlig forvaltning, er Habermas
karakteristikk av begrepets opphav (Habermas 1991: 1). Særlig fagene
Statsvitenskap, jus og sosiologi har problemer med å erstatte distinksjonen
offentlig—privat med andre begreper (Habermas 1991:1). Felles
velferd for alle borgere, er offentlighetens kjerneanliggende, ifølge
Habermas. Begrepet offentlighet stammer imidlertid så langt tilbake som til den
greske antikken, som mye annet. Det offentlige konstituerer seg i en samtale,
som kan anta som en form for rådgivingsvirksomhet (Habermas 1991:1). Noe av
kjernen i begrepet offentlighet, er at noe blir synlig for andre (Habermas
1991:3). Borgerne opptrer som likemenn, men kjemper seg i mellom om å stikke
seg , skriver Haberman (Habermas 1991:3). Tross denne oppvisningstrangen, har imidlertid
offentligheten en annen funksjon som er langt viktigere: Offentligheten gjør at
ting kommer til syne (Habermas 1991:3), ting blir kjent, og man er nærmere det
sanne, der sannhetssøking er grunnfunksjonen til ytringsfriheten. Det er det
som er det sentrale – og drive samfunnet framover.
No comments:
Post a Comment