Thursday, April 13, 2017

Italias samling 1871

Bolzano
Italia ble samlet – etter samling omkring idéer, og krig mellom hertugdømmer.

Denne gjennomgangen vektlegger de tanker som ligger bak italiensk samling, ikke selve krigføringen og framrykningene. Italia sine to velmaktsperioder stammer fra Romerriket (500 f. kr. Til 500 e.kr) og renessansen. Særlig sistnevnte periode gav folket en nasjonal tilhørighet gjennom kunst og kultur. I Italia hadde det lenge eksistert et dusin store stater, ledsaget av mange små (Palmer et.al 2002:513), før 1871. I alt bestod øyriket av 12 stater, før det ble samlet (Grindrod 1965:22). I 1871 fikk landet de grenser vi i dag kjenner (Hamrin 1961: 1), med unntak av to provinser i nord som først sluttet seg til etter Første verdenskrig. Statene hadde like før 1871 valgt et parlament, som sørget for at Italia ble ett land (Hamrin 1961: 1). Tidligere hadde det som ble den italienske enhetsstat vært preget av frekvent invasjon, på grunn av manglende enhet innad (Grindrod 1965: 23) – slik at en samling nær sagt tvang seg fram. Mer enn noe annet land kan man derfor si at Italia vokste seg fram av utenforliggende forhold (Grindrod 1965:23). Proklamasjonsakten i Palazzo Carignano i Torino innvarslet en ny epoke. Drømmen om en fastsatt italiensk grense hadde vært gjeldende siden renessansen, og ble båret fram av en patriotisk bevegelse med ulike strømdrag (Hamrin 1961:1), forent i en patriotisk ånd. Styresmaktene i det som ble de tidligere selvstendige statene var egentlig fornøyd med uavhengigheten, men ikke folket.

Det 17.århundret, Opplysningstiden og Napoleons okkupasjon
Dette hundreår var særlig en stagnasjonsperiode for Italia (Grindrod 1965:29). Likevel hadde man spredt kulturutvikling, deriblant Monteverdi innenfor musikk, og diverse barokkarkitektur (Grindrod 1965:29). Galilei (1564 – 1642) hadde gjort nybrottsarbeid, ved å avdekke verdensrommets hemmeligheter (Grindrod 1965: 29). Drivkraften fra renessansen hadde ebbet ut, og landet var nedtynget av skatter (Grindrod 1965:29). Italia ble trukket med i en serie av arvefølgekriger, dette århundret (Grindrod 1965:29). Folk begynte etter hvert å se nødvendigheten av reform, og frihet fra fremmede makter (Grindrod 1965: 29). Innenfor det som ble Italias grenser opplevde man en intelektuell oppvåkning i Opplysningstiden, det 18. århundret: man fikk økonomer som Pietro Verri ( 1728 – 1794), sosiolog/ kriminolog Beccaria (1738 – 1794), filosofen Vico (1668 – 1744), samt dikterne Parinni og Alferi. Dette skapte en ny nasjonal bevissthet, disse tenkerne som sprang ut fra det man i Frankrike kalte for Opplysningstidens bevegelse – som igjen banet vei for Den franske revolusjon. Den franske okkupasjonen av Italia skulle vare fram til Napoleons fall i 1814. Piedmonte (regionen nord-vest i det som ble Italia) ble innlemmet i Frankrike, og de kjempet lenge for løsrivelse fra fransk overmakt (Grindrod 1965: 30).

Mistro til det daværende konglomerat av fyrstedømmer
Uten Camillo Cavours statsmannstalent og diplomatiske ferdigheter er det heller tvilsomt om Italia hadde klart å oppnå forening (Hamrin 1961:2). Det europeiske statssystem hadde blitt streket opp ved freden i Wien, 1815 – uten at Italia hadde blitt forent, så det var ingen selvfølge at det skulle skje bare snaue 50 år senere. Landet var nemlig svakt og oppslittet, ifølge Haddock (2002:67). Det var utbredt mistro i Italia til de eksisterende autoritene, og mange ønsket seg en liberal stat (Palmer et al. 2002: 513), inspirert av renessansens tanke- og ytringsfrihet, fremdyrkingen av det selvstendige og felleskapsorienterte mennesket. Landet lå økonomisk bak de andre landene lenger nord (Haddock 2002: 70). I Guiseppe Mazzini fikk frihetsbevegelsen i 1831 en mann som både var patriot og hadde høye idealer (Hamrin 1961: 2), og forsterket derfor den nasjonale bevegelse, ved siden av Cavour.  Mazzini ville samle landet i ett, og ønsket ikke opprør i provinsene (Hamrin 1961:2) . Han snakket om suverenitet, mulighetene en befolkning hadde til å bestemme over seg selv (Hamrin 1961:3).

Il Risorgimento
Il Risorgimento ble det kalt, som var en form for nasjonal-patriotisme – som ledet til Italias samling. Perioden varte mellom 1830 og 1870 (Grindrod 1965: 23). Det er fellesbetegnelse for den italienske 1800-tallets frihetsbevegelse (Hamrin 1961:3), og innebefatter personligheter som både Cavour (1810 – 1861) og Mazzini, men også Gioberti og Garibaldi. Ønsket om en italiensk risorgimento hadde blitt formulert av Mazzini, i etterdønningene av den franske revolusjon, 1789 - 1792 (Palmer et.al 2002: 513). Og – i 1840 årene lå forandring i lufta på det italienske fastland (Grindrod 1965: 33).  Mazzini dannet  Det unge Italia, en organisasjon som ble dannet for å samle landet (Haddock 2002: 72) og skulle spille en betydelig rolle i dannelsen av landet (Hamrin 1961:3; Grindrod 1965: 33). Mazzinis ønske var et forent, samlet og republikansk Italia (Palmer et.al 2002: 513). I 1848 hadde paven blitt skremt av Mazzinis romantiske republikanisme, og Cavour - og kunne ikke lenger støtte den italienske liberale bevegelse (Palmer et al. 2002:513). Dermed ble det konflikt mellom pavestaten og et eventuelt samlet Italia. Statsministeren i Piedmonte, Kong Victor Emmanuel, hadde styrt siden 1848 som en konstitusjonell monark. Han førte en politikk som var i klinsj med tidsånden, blant annet gav han kirken og adelen mer makt – ved å gjeninnføre gamle privilegier (Grindrod 1965: 32). Det var i disse årene det var diverse opprør, ulike steder i Italia (Grindrod 1965:32), blant annet på grunn av politikk som ble ført.  Fra og med 1852 var Camillo di Cavour, som var en av sin tids mest beryktede taktikere, liberal av vestlig merke, den framtredende statsmann og statsminister. Han hadde tålmodighet og framsynthet (Grindrod 1965: 35). Han ønsket å bygge en framskrittsvennlig stat, effektivt, og et rettferdig styre som de andre italienske stater kunne se opp til (Palmer et.al 2002:513). Han jobbet hardt med å innføre konstitusjonell og parlamentarisk praksis. Han gikk inn for bygging av jernbaner og havner, forbedre jordbruket, og være handelsorientert. Han videreførte den anti-klerikale politikken, der han fjernet mange religiøse fridager, begrenset kirkens mulighet til eiendommer. Som en liberal og konstitusjonell monark og en velstående landeier, hadde han ingenting til overs for den revolusjonære, romantiske og republikanske Guiseppe Mazzini (Palmer et.al 2002:513). Guiseppe Mazzini (1805 – 1872) kom til å bli bevegelsens idealist og teoretiker (Gindrod 1965: 32-33), som allerede i 1831 hadde blitt fengslet for opprør (Grindrod 1965:33). Cavour var realitetsorientert. Han ønsket ikke krig, men aksepterte det - hvis det kunne bidra til å samle Italia under huset Savoy (Palmer et.al 2002:513). En mann ved navn Gioberti, som var katolsk prest og filosof, ønsket at samlingsbevegelsen skulle bli drevet fram av kirken (Hamrin 1961:3). Dessuten var han mer reformivrig, enn den revolusjonære Mazzini (Gindrod 1965: 33). Gioberti mente at friheten fra fransk herredømme lå i konføderasjons-tanken (Haddock 2002: 75). En fjerde person var militærmannen Guiseppe Garibaldi. Kondottieren (som betyr hærfører av bystatenes militære styrker journ. anm.) befridde Sicilia, og startet sin reise mot Napoli. Deretter var det Roma som stod for tur. Da grep Camillo Cavour og monarken av Piedmonte-Sardinia inn, Victor Emanuell II (Hamrin 1961:4). Cavour klarte å gjøre regionen Piedmonte-Sardinia til en ikke ubetydelig brikke i stormaktspillet, sette maktene ut mot hverandre, og starten på et forent Italia var tilfellet (Hamrin 1961:4). Cavour dør allerede i 1861. 20. september 1860 trampet styrker inn i Den evige stad, Roma, og paven måtte krype tilbake til Vatikanhøyden (Hamrin 1961:4).Dette er en svært forenklet framstilling av de ulike framrykningene som skjedde, for å forene landet. For å lese mer henvises til leksikalske bidrag. Men: I 1871 var Italia en realitet (Hamrin 1961:5).

Konsolidering av nasjonalstaten, 1870 - 1915
Alpene og havet dannet en naturlig avgrensning for den italienske republikk. Alle som snakket det italienske språk og var av italiensk herkomst skulle samles under ett Italia, der innlemmelse av Sør Tyrol etter Første verdenskrig kan anses som et avvik fra dette prinsipp (Hamrin 1961:6). Venezia, Genova, Firenze – det går et historisk sus over disse bystater, og det sier seg selv at det ikke var enkelt å samle alle under et felles flagg. Å forandre napolitanere og sardinere til italienere var litt av en nasjonsbygging.  I 1871 ble hovedstaden flyttet fra Firenze til Roma (Gindrod 1965: 39). Pave Pius IX var ikke en del av velkomstkomitéen, for å si det slik (Gindrod 1965: 39). Han fordømte den nye kongen, og avviste framlegg som skulle gjøre han til kirkens eneveldige og åndelige overhode (Gindrod 1965: 39). Dette fikk navnet ”Det romerske problem,” som splittet italienerne i generasjoner etterpå (Gindrod 1965: 40). Sør-Italia ble påført piedmontes politikk: Nå skulle de betale inntektsskatt og skatt på arv, hvilket hadde vært ukjent for Napolitanere og det løsere Bourbon-styret (Grindrod 1965: 40). I årene 1880 – 1914 emigrerte svært mange italienere, spesielt fra sør, i mangel på jobber – til USA (Grindrod 1965: 40). Industrialiseringen kom senere til Italia enn andre steder i Europa. Men da den først kom, sørget store industribedrifter for å binde landet sammen, blant annet gjennom vei- og jernbaneutbygging.  Italia er ifølge Hamrin fortsatt preget av regionalisering, da han skrev dette på 1960-tallet (Hamrin 1961:7). Og for de som kjenner dagens Italia er det enorme forskjeller mellom nord og sør, der løsrivelsespartier i nord har blant annet gjort det sterkt i valgkanalen (Hamrin 1961: 7). Hamrin peker imidlertid på et godt utbygd jernbane- og veinett, som bandt en relativt ung nasjon sammen – også under verdenskrigene (Hamrin 1961:7). Også TV og radiostasjonene har vært sammenbindende (Hamrin 1961:7). Det er påfallende mange sør-italienere i statsadministrasjonen, rett og slett fordi mange har vandret nordover i håp om jobb og framtidslykke (Hamrin 1961:10).

Regionene – en stein i skoen
Italia ble samlet til en enhetsstat, og ikke en rekke småstater med overbygning (slik man for eksempel finner i Tyskland). Regionalismen tilspisset seg i Italia etter Andre verdenskrig, etter at fascistene hadde strammet til regionaliseringen (Hamrin 1961: 11). Øya Sicilia – som lenge hadde hatt sine historiske tradisjoner på ulike felt – krevde løsrivelse fra fastlands-Italia (Hamrin 1961:11). Siden har vi fått mange regioner, som har krevd sin uavhengighet – men som i det minste har fått større forvaltningsansvar (Hamrin 1961: 13).

Monarki eller republikk?
Det liberale partiet så på seg selv som Risorgimentos videreførere (Hamrin 1961: 13). Derfor har også partiet vært en ivrig motstander av regionalisering (Hamrin 1961:14). Det har også vært uvisshet om hvilken statsform man skal ha – og de tidligere lederne av den nasjonale bevegelse, Garibaldi, Gioberti, Mazzini og Cavor, var delt i dette spørsmålet (Hamrin 1961:15). Man valgte først et monarki (Hamrin 1961: 16), men republikk fra 1945 (Hamrin 1961:17). Monarkiet gravde sin egen grav ved å støtte Mussolinis enevelde (Hamrin 1961: 18). Republikk vant fram etter krigen, med 12 millioner mot 10 millioner stemmer (Hamrin 1961: 18).

Staten og kirken
Ideologisk var det konflikter mellom samlingsbevegelsen og Den katolske kirke (Hamrin 1961: 20). Det har vedvart siden piedmontes styrker rykket inn i Roma, og gjorde kirkehovedstaden til landets hovedstad (Hamrin 1961: 20). Kommunistene har stått sterkt i Italia i etterkrigstiden, lenge det nest største partiet, derfor har kirken vært under press (Hamrin 1961: 26). Imidlertid har sterke kreter i det statsbærende partiet i nesten 50 år i Italia – Democrazia Cristiana – gjort det mulig å opprettholde den katolske innflytelse.  

Seirende og tapende fraksjoner
Italia, som ble dannet i 1871, var et økonomisk underutviklet land (Hamrin 1961: 30). Landet var preget av jordbruk, og industrialiseringen fikk først sitt gjennombrudd mot slutten av århundret (Hamrin 1961:30). Gioberti seiret ved at kirkens makt ikke skulle være fullt så tilstedeværende, som den en gang var (Hamrin 1961:30). Mazzini fikk oppleve samling i frihet, men vant i første instans ikke kampen om republikk (Hamrin 1961:30). Cavour var statsmannen – nasjonalstaten var hans ønske (Hamrin 1961: 30). Garibaldi, som det er reist uttalige statuer av i italienske byer, samt gitt gatenavn og piazzaer, vant fram som nasjonalhelten som seiret på slagmarkene (Hamrin 1961: 30). Italias samling var et faktum, gjennom radikale grep forankret i en overbevisningen om at samling var til det beste for alle italienerne.

Kilder:
-        Grindrod, Muriel (1965): “The moderen world: Italy.” Oslo: Pax.
-        Hamrin, Agne (1961): ”Italia 100 år.” Oslo: Universitetsforlaget.
-        Haddock, B.A (2002): “Italy – independence and unification without power” I Themes in modern European history, Bruce Waller (red).  
-        Palmer, R.R.; Colton, Joel; Kramer, Lloyd (2002): A history of the modern world. Boston: Mcgraw Hill. 

No comments: