Saturday, April 08, 2017

Spinoza - en tidlig demokrati-utvikler, blant annet

Spinozas tanker bidrog til den store oppvåkningen innenfor politikk og vitenskap på 1600-tallet. Hans tekster er intrikate – og er derfor en av de mest omdiskuterte tenkerne. 

I denne gjennomgangen vektlegges hans samfunnssyn, med vekt på demokrati. Baruch Spinoza (1632 – 1677) regnes som en av de fremste klassiske filosofene, født i det framgangsrike Nederland, nærmere bestemt Amsterdam, i deres velmaktsdager. Hans bidrag var innenfor politikk, metafysikk, teologi og etikk (Tollefsen m. fl. 2012:337). Nederland var et sted der det var møtepunkter og konflikter mellom protestantisme og katolisisme (Berg Eriksen 1998:326). Krefting mener han først og fremst er påvirket av naturrettstenkningen (2013: 86) – forløpende tanker om menneskerettigheter. Mens Berg Eriksen hevder at det er vanskelig å finne inspirasjonskilder for Spinoza – han var rett og slett original (Berg Eriksen 1998:326).

En rasjonalist
Spinoza mener vi kan komme fram til sikker viten, ved hjelp av logikk (Tøllefsen m.fl. 2012:337). I sitt sentrale verk Etikken utleder han en teori om at det mentale og materielle har samme substans, sett fra ulikt perspektiv (Fredriksson 2000:8). Benedictus de Spinoza brøt med tanken om at det fantes en personlig Gud, men at den fantes i naturen (Krefting 2013:88). Dette ses på som et åndelig grunnlag for den senere tyske romantikk (Kreftig 2013:88; Berg Eriksen 1998:330), og hans arbeider ble i over 100 år etter de ble skrevet ukjent for de aller fleste (Berg Eriksen 1998:330). I sin samtid ble han gjerne omtalt som ateist (Fredriksson 2000: 104), og det var han i den forstand at hans tanker skilte seg fra det som måtte være av Gudsforståelse (Berg Eriksen 1998:330). Men dette er ikke alene grunn for å kalle noe for ateisme. Han var langt fra en ateist, ifølge Tøllefsen m.fl (2012:337). Spinoza undergravde det gamle testamentet, og dets fortelling om jødene som Guds utvalgte folk (2000:11). Spinoza studerte Copernikus, Kepler og Galilei og betraktet naturen som et sett av årsak og virkninger (Fredriksson 2000: 22) – og var derfor i førersetet med å utforme naturlover. I tillegg utvikler han en kritisk teologi, som innvarsler Opplysningtidens ideer om blant annet toleranse og ytringsfrihet (Fredriksson 2000:8). Spinoza mener toleranse og ytringsfrihet er kjernen i både individuell og kollektiv lykke (Krefting 2013:100). Kanskje kjente han på kroppen behovet for respekt for sine standpunkter? Han ser for seg demokrati som den beste styreformen og levner tvil til menneskets atferd i naturtilstanden, uten stat (Fredriksson 2000:8) eller anarki. Vi kan derfor ifølge Spinoza takke statsmakten for en hel del? Spinoza ble tidvis forfulgt for sine syn, og livnærte seg av å slipe linser. Linseslipingen går for å ha tatt livet av Spinoza, ved kronisk lungesykdom (Fredriksson 2000: 52). Fritenkeren ville stå på egne bein og avslo tilbud om professorat i Heidelberg i 1673 (Fredriksson 2000:8 og 82 og Berg Eriksen 1998:328).

Formative år
Faren var født i 1598, i Portugal (Fredriksson 2000: 14). Han het Mikael Spinoza. Han flyttet på et stadie til Amsterdam, hvor han drev handel med Middelhavslandene (Fredriksson 2000:14). Han fikk tre barn, deriblant Spinoza (ikke overraskende?). Spinoza omgikks med en gjeng som kalte seg Amsterdams fritenkere. Forbildet var i særlig grad Desiderius Erasmus (Fredriksson 2000: 23). En person som forandret Spinozas liv var Franciscus Van den Elden (Fredriksson 2000: 23). Han skal ha deltatt på fredslutningen i Westphalen (1648). Friskusen lærte Spinoza å skrive latin (Fredriksson 2000: 23), hvilket gjorde at budskapet nådde utenfor Nederlands grenser. Bertrand Russel store verk A History of Western Philosophy (1948) skrev noen veldig fordelaktige ord om Spinoza:

Fra et intellektuelt synspunkt er det noen som har nådd lengre enn Spinoza, men fra et moralsk synspunkt står han høyest.

Beskrivelse av Nederlands gullalder
Nederland var åpenbart et fristed for åndseliten i Europa, noe som i stor grad bidrog til en framgangsrik nasjon. Nederland ble kalt republikk. Det var Huset av Orange som styrte, dette var et slags lettere militærstyre (Fredriksson 2000: 14). Landet bestod av mange provinser, og regnes for den første moderne kapitalistisk-borgerlige styreform (Fredriksson 2000:14). Vitenskap, kunst, kultur og boktrykking blomstret (Fredriksson 2000: 15). Av kunst var særlig billedkunsten langt framme, mens Fredriksson beskriver musikken som dilettantisk (2000: 100). Den mest kjente maleren var Rembrandt (Fredriksson 2000: 103). Teater var forøvrig noe av det mest spekulative man kunne bedrive (Fredriksson 2000: 100). René Descartes bodde her, og John Locke levde her etter å ha måtte flykte fra England på grunn av sine utgivelser (Fredriksson 2000: 15-16). Spinoza studerte matematikk og naturvitenskap (Fredriksson 2000: 22). Fornyelsen av disse fagene hadde startet i Italia under renessansen (1480 – 1680), der det var vekselvis framkritt innenfor teknikk, handel, sjøfart, håndverk, industri og bankvesen (Fredriksson 2000:22). Han kjente trolig også om Francis Bacons teorier, som mente at dersom studiene var fri for myter og fordommer kunne store oppdagelser skje (Fredriksson 2000: 22). Dette kan ses i nær sammenheng med Spinoza syn på viktigheten av toleranse.  

Spinozas arbeider og filosofi
Spinozas mest berømte verk heter altså Etikken. Her skriver han blant annet om at en fri mann må ha avstand til andre (Fredriksson 2000: 58). Spinoza hadde vanskeligheter med å identifisere seg med underklassen, og var i særdeleshet imot store omveltninger (Fredriksson 2000: 59). Noen revolusjonær var han langt derifra. En akademiker ved navn Lewis Samuel Lawer deler Spinozas arbeidsliv inn i tre faser: Ungdomsperioden – hvor han frigjorde seg fra dogmer og jødisk tro, og filosoferte i avsondrethet (Fredriksson 2000:52). Så kom perioden der han forsvarte den nederlandske republikk, med deres idéer om toleranse og ytringsfrihet (Fredriksson 2000: 52). Så kom katastrofeåret 1672, der statsmannens Witt sin liberale politikk ble stanset (Fredriksson 2000: 53). I boka Tractatus theologico-politcus (1670) skriver Spinoza blant annet kritisk til overtro, der religionen dengang var nesten altomfattende. Spinoza mente det ikke fantes filosofiske sannheter i skriften overhodet, og at at var filosofien som snakket fornuftens språk (Berg Eriksen 1998:326). Han skrev også kritisk til å behandle meninger som forbrytelser (Fredriksson 2000: 53). Det er grunn til å tenke seg at det er fordi diskusjon og meningsbrytning er veien til sannhet?  Avvikende meninger bør bli verdsatt (Fredriksson 2000: 56).  Han snakker om politisk og religiøs undertrykkelse, der han setter friheten i disse spørsmålene svært høyt (Fredriksson 2000: 53). Spinoza kaller et slikt samfunn av ytringsfrihet, diskusjon og toleranse for demokrati. Hans konklusjon munner ut i det viktigste; tanke- og ytringsfriheten (Fredriksson 2000: 55).

Spinozas politiske syn
Hans politiske tanker i dette verket blir ofte oversett i idéhistoriske gjennomganger. Men de siste 80 sidene er direkte politiske (Fredriksson 2000: 61). Han foregrep tanker som ble kjent under Opplysningstiden, 100 år senere (Fredriksson 2000: 61).Enkelte kaller han for grunnleggeren av den moderne liberalisme, og en skarpsindig utvikler av demokratiet.    

I et demokrati må lovlydighet, orden og sikkerhet forenes med samvittighetsfrihet.
                                                                        Spinoza
Intellektuelle liberale i Nederland
Fritenkere i Nederland ønsket at staten skulle kontrollere kirken, siden de mente dette var den eneste måten å bekjempe intoleranse på (Fredriksson 2000: 54). Statskirke-ordningen kan derfor sies å stamme fra Spinozas tid og krets. Trolig så de for seg at regulering av ytterlighet ville sikre en moderat og tolerant kirkepolitikk? Demokrati ble sett på som svermeri på 1600-tallet, akkurat som sosialisme ble det på 1800-tallet (Fredriksson 2000: 57). Dette skulle Spinoza gjøre noe med. Og Spinoza har blitt sitert i demokratiske forsamlinger. Tidligere har jeg skrevet om Wollert Konow, som kunne filosofere fra Stortingets talerstol, til andres frustrasjon. Eksempelvis har Fredrik Stang uttalt om Konow at: ”Man har ikke tid til å høre om Spinoza, når man skal like inn å votere”( Kjølås 1999: 121, i boka Norske statsministrar).   

Mellom to tidsaldre
Spinoza står midt mellom renessansen og opplysningstiden, i følge Fredriksson (Fredriksson 2000:37) – men man kan si at han tilhørte sen-rennessansen. Han advarer mot å følge suksess, rikdom og berømmelse, fordi skuffende hendelser fører til mismot (Fredriksson 2000: 37). Man trenger ikke la være å følge slike mål, men man må oppnå et høyere mål ved det som ikke nødvendigvis gir belønning på jorden, ifølge Spinoza (Fredriksson 2000: 37). Forstanden kan forbedres, dette er sentralt også innenfor Opplysningsfilosofiens idealer (Fredriksson 2000: 37). Feiltakelser, fordommer og annen forvirring kan forbedres, dersom man utvikler forstanden (Fredriksson 2000: 37). Han tror ikke på mirakler fra Gud    (Fredriksson 2000: 37). Eviggyldige lover er imidlertid gitt av Gud, ifølge Spinoza (Fredriksson 2000: 37). Han møter skepsis i religiøse kretser. Han må flykte fra Amsterdam (Fredriksson 2000: 40). Han flykter til landsbyen Rhinsburg og lever her et rolig liv (Fredriksson 2000: 41). Her fikk han blant annet tid til å dyrke hobbyen sin; Å tegne portretter (Fredriksson 2000: 42). Spinoza ordnet ikke bøkene ut i fra forbokstav på forfatterens etternavn, eller tittel på boka – men etter bokas størrelse. Vi kan i alle tilfeller fastslå noen av de forfatterne Spinoza fordypet seg i: Hobbes, Machiavelli, Erasmus, Boyle og Descartes (Fredriksson 2000: 45). Det konkrete huset Spinoza bodde i var ukjent or de aller aller fleste, inntil 1800-tallet (Fredriksson 2000: 45).

Liberalt demokrati
Jan den Witt, en kjent nederlandsk politiker og statsmann og ellers vitenskapsmann og multikunstner, ble tatt av dage under beordning av kongen. Spinoza var en av Jan den Witts støttespillere (Fredriksson 2000: 48), selv om Witt ikke var noe demokrat (Fredriksson 2000: 50). Selv om Witt var en liberal elite-patrisier, omgikks han gjerne folkene rundt Huset av Oranien. De Witt var bare 28 år da han overtok som republikkens rådsfunksjonær (Fredriksson 2000: 49). Han framforhandlet freds- og handelstraktat med England, men hans tilbøyelighet til nepotisme terget en del (Fredriksson 2000: 49). Han havnet i strid med kirken, fordi han talte for å skille teologi og filosofi (Fredriksson 2000: 50). Han ble foraktet av enkelte, fordi han ikke klarte å legge skjul på sin intellektuelle overlegenhet (Fredriksson 2000: 50). I Rhinsburg startet Spinoza skrivingen av Etikken, og sendte utkast til sine venner i Amsterdam – sammen med linser – for kommentarer (Fredriksson 2000: 51).Men i 1665 avbryter han dette arbeidet, og begynner heller å skrive på Tractatus theologico-politcus. Trolig er årsaken Witts dødsfall og andre hendelser, som motiverer Spinoza til dette arbeidet. Beskyldninger om å ville ødelegge både den kristne og jødiske tro, med dette verket, kommer (Fredriksson 2000: 68). Han hyller blant annet Nederland, der han skriver at frihetsmulighetene er store (Fredriksson 2000: 53). Han skriver at ”individets naturlige rettigheter bare kan overtas av dem som forsvarer dem for oss,” og kaller et slikt samfunn for demokrati (Fredriksson 2000: 53 og 70). Å snakke om demokrati i slike ordelag var unikt på 1600-tallet. Han snakker blant annet om monarki, aristokrati og demokrati, i de påfølgende kapitlene (Fredriksson 2000: 70). Han snakker også om å ”organisere samfunnet” på en slik måte at man forhindrer skade (Fredriksson 2000: 72).
    
Den sosiale kontrakt
Det beste er, ifølge Spinoza, å ”leve under lover vi selv innstifter.” (Fredriksson 2000: 73). Han mener Kongen ikke alene kan vedta militærbudsjetter. På den andre siden, hevder han demokratiet fungerer bedre i fred, enn i krig. Kanskje er det fordi kongen har en viss interesse av å vedta krig, han ikke ønsker at militærbudsjettet skal vedtas av kongen alene? Aristokratiet betydde handelseliten, patrisierne (Fredriksson 2000: 74). Han dør mens han skriver kapittelet om demokrati, derfor er det ikke mer enn tre sider langt. Det munner ut i kontraktteori, mellom de styrende og de styrte. Spinoza trodde i siste instans på den menneskelige fornufts muligheter (Fredriksson 2000: 77). Han ble sett på som radikal, men var ingen revolusjonær: Han mente at Amsterdam var verdens frieste by (Fredriksson 2000: 77), og forfektet blant annet derfor den borgerlige markedsøkonomi.  

Gudstro og profetene
Spinoza mener profetene i den gamle testamentet er strenge, og søker lydighet (Fredriksson 2000: 90). I motsetning til det nye testamentet, der man er lysere, der man argumenterer og gir råd (Fredriksson 2000: 90). Han verdsetter kjærligheten og den gode vilje høyest, som man finner i Det nye testamentet (Fredriksson 2000: 90). Han vil lese Bibelen som en historiebok, ikke et hellig skrift fortrinnsvis (Fredriksson 2000: 91). Han holdt derfor mer av protestantisme, enn jødedom (Fredriksson 2000: 91). Spinoza gikk imot læren om at jødene var Guds utvalgte folk (Fredriksson 2000: 92). Han har vært omstridt i jødiske kretser, men en del jøder ser på om som også et forbilde (Fredriksson 2000: 93). Spinoza mente også at det skulle være fullt mulig å respektere annens tro, innenfor nasjonalstatens grenser - uten at man skulle oppgi egne trosoverbevisninger (Krefting 2013:100).  

Hermeneutisk forståelse
Mange har utropt Spinoza som en viktig bidragsyter innenfor hermeneutikk. Hermeneutikk betyr å ”forstå delene ut i fra helheten, og helheten ut i fra delene.” For å forstå en tekst, er dette altså en vekselvirkning mellom å forstå den aktuelle teksten, og konteksten den er skrevet i, og omvendt. Han var altså en av flere renessanse-tenkere som brøt med kirkens forskningsfiendtlighet (Fredriksson 2000: 95). Kanskje denne hermeneutiske forståelsen er påkrevet, siden mange ser på Spinoza som en mystiker?

Kilder:
-        Berg Eriksen, Trond (1998): Undringens labyrinter. Oslo: Universitetsforlaget.
-        Fredriksson, Gunnar (2000): Spinoza. Oslo: Oktober
-        Krefting, Ellen (2013): Vestens idéhistorie. Oslo: Cappelen Damm.

-        Tøllefsen, Torstein; Syse, Henrik; Nicolaisen, Rune Fritz (2012): Tenkere og ideer. Oslo: Gyldendal akademisk. 

No comments: