Saturday, June 24, 2017

Mer enn titusen tak

Flott låt!
Tanita Tikaram var en favoritt, da jeg var liten, med hennes varme, trygge godnatta-aktige stemme. Det er mange som liker hennes sangbidrag, vet jeg. Har gjendiktet hennes låt: More than twist in my sobriety. Minner om at gjendiktning åpner for avvik fra originalteksten

Alle folk trenger gode sko
som driver tankene bort
Mye godt kommer utav en bok
og gjør bevisstheten klok
Du er så pratsom
Nå er bevisstheten klok

Hver en morgen vaskes fjeset mitt
Da fjernes milevis drit
Og tenker: hvordan jeg har grått og slitt
selv om du viste meg dit
Jeg hørte aldri,
på det du pent ba meg om,

Hvis du ser gjennom mine øyne,
ser du blodslitet som ligger bak
Og trælene de viser harde kamper
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak

En kveld så laget vi den lekreste rett
da vi fikk en, buden gjest
Det siste en trenger er fiendtlighet
Når folk samles til rakrygget fest
Jeg bryr meg ikke om tanker og slikt
Meninger, de passerer fort
Jeg stenger ører, roterer kvikt
Vi har vel hørt dem lenge nok?

Hvis du ser gjennom mine øyne,
ser du blodslitet som ligger bak
Og trælene, de viser harde kamper
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak

Ro litt ned, og tenk deg om
Tid for ettertenksomhet og søvn
Søt og vakker
Men på kant
i virkelighetsbeskrivelsen
i virkelighetsbeskrivelsen

Halve Norge leser minst en avis
Da ber jeg deg lese den nok
Flotte sjeler, nervøse folk
Overskrifter selger godt
Jeg ber deg; Ikke sluk alt rått

Hvis du ser gjennom mine øyne,
ser du blodslitet som ligger bak
Og trælene, de viser harde kamper
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak
Og skjuler mer enn titusen tak


No comments: