Friday, August 25, 2017

Solsbury Hill

Låtskriver: Peter Gabriel ("Solsbury Hill")             
Flott låt! 
Gjendiktning: André Hageseter

Klatrer opp, langs Solsbury Hill
Ser på byens larm og åk
Vinden blåser tett inntil
Ørnen flyr sin nattevåk  

Fikk han raskt i øyesyn
Han kom meg nær, mens vinden trakk
Jeg måtte lette øyenbryn
Med ett så lyttes til hans snakk
Jeg tvilte raskt på det fortalte
Mens han ord, utover malte
Hjertet slo, dang, dang, dang
Sønn, sa han, ta nå tak – du skal føres hjem

Historien er kanskje ikke sann?
Venner tror jeg er en dust
Gjøre vin av vanlig vann!
Ti nå stille. Eller tyst?
Jeg la meg godlynt hver en kveld
Utad var nok alt et kav
Til slutt forstod jeg alt så vel
Og vennskapsbånd ble kuttet av
Jeg følte meg som en kulisse
Som et feiltrykk, på en skisse
Hjertet slo - dang, dang, dang
Sønn, sa han, ta nå tak – du skal føres hjem

Illusjoner gjør meg bare trass
Jeg har aldri truffet sted og tid
Når frihet gis orkesterplass
Føler jeg meg aldri fri
Ser gjerne på en silhuett
Øyne lukkes, alt er klart
Enkel strek kan huskes lett
Hodet mitt er velbevart
I dag, skal jeg vise en nye side
Du kan sette mål, og så bli det
Hjertet slår – dang, dang, dang
Hei, sa jeg – ta dét jeg eier, for nå skal jeg hjem.

Kom nå hjem
Kom nå hjem
Kom nå hjem

No comments: