Wednesday, March 04, 2020

Alf Cranner


Nylig kom beskjeden at Alf Cranner er død. 

Han er nok mest kjent for den humanistiske hymnen «Din tanke er fri,» i norsk oversettelse. Har aldri hatt noe nært forhold til Alf Cranner. Han tilhører nok en litt eldre viseskole, enn hva som var min lidenskap. Utvilsomt var han likevel en døråpner for visebølgen her til lands, fra og med 1970-tallet. Han var en brobygger mellom navn som Alf Prøysen på den ene siden, og de mange visesangere dette landet har – født på 1940- og 1950-tallet.

Et stykke tankefrihet har dermed gått i graven, sammen med Alf Cranner.

Jeg har spilt «Din tanke er fri,» tidligere – der jeg blant annet setter stor pris på fløytepillet.

Hvis jeg skal trekke fram noe fra Alf Cranners karriere, som jeg selv har et forhold til, er det at han skrev filmmusikken til 1970-tallsfilmen «Mestertyven Ole Høiland.» Jeg så den filmen flere ganger, i unge år. Derfor spiller jeg «Balladen om Mestertyven Ole Høiland,» tolket av en annen musiker;  Flott låt!

Samtidig – samarbeidet han med Odd Børretzen. Fra en legendarisk plate, som jeg stiftet bekjentskap med i 18-årsalderen, kan jeg også spille denne – som jeg setter enda større pris på: Flott låt!

Jeg har brukt en melodi av Alf Cranner i en revy en gang, men det får bli en annen historie.

No comments: