Wednesday, March 18, 2020

Max von Sydow er død

Den største skandinaviske skuespillerstjernen gikk bort i en alder av 90 år.  

Han gikk bort i mars.

Han har gjort enormt mye film, og var aktiv inntil det siste. Jeg har to gode opplevelser med Max von Sydow, fordi jeg bare har sett to filmer med han.

-          Pelle Erobreren, regi: Bille August etter en legendarisk roman av Martin Andersen Nexø.
-          Hamsun

Jeg skriver disse ordene etter hukommelsen. Martin Andersen Nexø mesterverk beskriver lutfattigdommen i Danmark, i en tid da mange i Skandinavia (også Danmark) emigrerte til Amerika. Det er en gripende film.

Jeg slår ikke opp på internett for å lese meg opp på filmen, men velger å skrive noen ord etter hukommelsen. Nexøs univers er skralt, tomt og innholdsløs – og beskriver et bondesamfunn, da man med rette kan stille spørsmål ved «hva er meningen med tilværelsen?» Samfunnet er bunnløst fattig, etter det jeg erindrer – og denne arbeiderromanen tar for seg elendig og smålig behandling av arbeidere og bønder, av patrikalske godseiere blant annet, der Max von Sydow spiller Pelle Erobrerens far – som etter beste evne forsøker å gi omsorg og mening til en kar som egentlig, etter evnene å bedømme, skulle ha de beste framtidsutsikter. Samfunnet som blir beskrevet setter imidlertid en stopper for dette. Nexø univers skildrer en ekstrem tomhet, og er en av Danmarks viktigste nasjonalfortellinger.  

Den andre filmen jeg har sett med Max von Sydow, er spillefilmen om Knut Hamsun. Her spiller han en ganske febrilsk og oppskjørtet Hamsun, der han er naiv i møte med nazistene, samtidig som han kjemper ulike kamper i ekteskapet. Etter det jeg erindrer.

Felles for de to filmene, som kanskje var en bærebjelke i Sydoes skuespillergjerning, var at nervene satt utenpå, i begge rollene. I begge filmene spiller Sydow ganske nevrotiske og frynsete karakterer, selv om personligheten mellom Pelles far og Hamsun, var ganske så ulik. På den ene siden omsorgsfull, på den andre siden stabeist.

Max von Sydow døde i Frankrike. Max von Sydow var en ekte karakterskuespiller og ellers særegen.

Kanskje den største skandinaviske filmstjernen noensinne.


No comments: