Klassisisme er en tankeretning, men har i hovedsak sin dominerende periode i det 17. århundret, 1600-tallet – en periode der kriger ikke dominerte i Europa. Perioden er en forløper til Opplysningstiden på 1700-tallet. I dag kan skriveriene fra denne tid virke fjernt for de fleste – i hvert fall inntil nylig. Men tankene har absolutt mye ved seg, i vår tid.
«Iløpet av det 17. århundre gikk man inn i fredfull tid i Frankrike. «Krigeren» var ikke lenger et ideal, men «selskapsmennesket.»
Idealene i litteraturen var under klassisismen eller på
1600-talltet annerledes enn hva tilfellet har vært i det 20.århundret. Ifølge
forfatteren Winther har eksempelvis romantikken vært mer gjeldende – ut over
sin avgrensede historiske periode, framfor klassisisme. Denne artikkelen følger
Winthers tanke, og redegjør for hva som var klassisismens verdensbilde og
virkelighetsoppfatning. Dette kaster lys over periodens åndsliv – som kan være
til inspirasjon for oss i dag. En del av artikkelen vil forklare forskjellen
mellom nåtidens og klassisismens syn. Klassisistiske tekster, med sitt særlig
utspring i Frankrike, kan være intrikate. Men det kan samtidig illustrere sider
ved våre idealer og ikke minst karakteridealer, og være et bidrag til kulturuttrykk
som er mer mainstream, enn ytterliggående. I så tilfellet er
klassisismen samlende.
Klassisisme – periode og holdning
«Hva er diktning?» Klassisismen etterstreber objektivitet. Noen mener at det er dikterens subjektive opplevelse av ting og fenomener, er hva som gir kvalitet i verket. Særlig var dette gjeldende i romantikken, hvor «subjektivitet» og «følelser» av individuell karakter, stod sentralt. Ikke alle er enige i dette syn. Andre folk etterstreber «objektivitet.» En dikter skal ifølge dette syn «se» det «realistiske.»
Igjen er det flere som mener at dikteren ikke bare skal se/
avspeile – men også formgi. Denne skribenten har særlig pekt på Ibsen og hans
uttrykksmåte som formgiver for det norske samfunnet – på godt, og litt vondt. Og
hvordan skal dikteren uttrykke seg, er et annet – men beslektet – spørsmål. «Indre
klarhet» regnes her som en dygd. En god dikter fordrer både en viss
«personlighet» og et «følelsesliv,» ifølge allmenne litteraturtanker.
En klassisist fornekter ikke at man tar utgangspunkt i en
«opplevelse» eller «observasjon.» En forfatter møter så verden med sitt
erfaringsmateriale. Formen en klassisist eller hvilken som helst forfatter
bruker, vil imidlertid få fram eller avklare budskapet. Klassisisten mener
at dikteren ikke skal gjengi opplevelsen i uforedlet tilstand. En
klassisist skal ikke nøye seg med den umiddelbare observasjonen eller
erfaringen – for eksempel de likeframme følelsene eller
subjektiviteten. Det ville gjerne en romantiker gjort, og ellers innenfor
øvrige litteraturretninger. Til det, støtter en klassisist seg sterkere til form.
En klassisist vil bearbeide – tilføre noe.
En klassisist kan godt ta for seg store konfliktområder, men
går gjerne ikke inn i direkte saker som tilhører politikk eller religion. Men
igjen; Konfliktområder skal ikke nødvendigvis unngås.
I «Fedra» (av Racine) ser vi blant annet eksempler på det en
klassisist framholder – inkorporering av både moral, stillingstakende og
holdning, av forfatteren. Dette er sentralt for å forstå klassisimen som ikke
bare en avgrenset litteraturperiode. England, Tyskland, Frankrike og Norden bar
imidlertid alle preg av klassisismen i omtrent samme periode. Flere forfattere
begynner på samme tid å sysle med beslektede idealer. Frankrike var først ute,
og det er også her tradisjonen har vært mest inngripende. «En så gammel
litteratur er ikke relevant i dag,» er gjerne fordommene. Kanskje er den
likevel mer aktuell enn vi tror – særlig dets teoretiske grunnlag? Kanskje er
det et poeng at menneskene på den tid hadde samme ønsker, drømmer og behov –
som i dag. Engelsk og tysk har hatt mer innflytelse over norsk kultur – der
fransk har en større språkbarriere ved seg. I Norge har vi Wergeland som den
mest sentrale skikkelsen innenfor klassisisme, som har inspirert vår
uavhengighetstanke og 17. mai – men dramatikeren Henrik Ibsen har hatt langt
større gjennomslagskraft, fra realismen. Særlig hvis vi tenker på vårt
hverdagsliv. Dette kan selvsagt delvis forklares i at Ibsen hadde en større
produksjon, men nok neppe dette alene; Ibsen knyttes kanskje nærmere til «det
norske,» enn Wergeland. Romantikken, i tillegg til Ibsen og realismen, i Norge,
fostret også mer innflytelsesrike personer, enn 1600-tallet – da vi lå underr
dansk herredømme; Bjørnsons «bondefortellinger,» Asbjørnsen og Moe, Grieg og
Ole Bull. Arkitektonisk stiller saken seg noe annerledes, der har klassisismen
i Norge hatt større gjennomslagskraft – enn i det litterære; Slottet og det
opprinnelige UiO, eksempelvis. Kanskje henger dette sammen med at arkitektur er
fri for språkbarrieren – med hensyn kulturutveksling med Frankrike. Men i mange
tilfeller kan vi si at slaget i dag, i samfunnet, kan stå mellom: Wergeland
versus Ibsen.
Klassisisme og dets franske opprinnelse
Akkurat som nordmenn lærte sine salmevers, lærte og lærer
franske elever klassisistiske utdrag. Fransk klassisisme sammenfaller for øvrig
med Ludvig 14. regentperiode. Han gav økonomisk støtte til diktere. Etter
dette, i senere tid, har mang en fransk forfatter protestert imot denne litterære
arv – som de betrakter som hemmende eller begrensende, på deres
forfattervirksomhet. Mang et klassisistisk verk har man kanskje heller ikke
forstått glede ved – da det er lært gjennom pugging. Men idealene som befinner
seg i klassisismen, som idealer flest gjør, er et forsøk på å skape orden og
sammenheng. Hadde «Fedra» - eksempelvis – bare vært en følelsesutladning, ville
den mistet sin kraft, som også form gir. Den franske klassisismen kan ses som
en reaksjon imot deres barokktradisjon. Man fordømmer under klassisismen ting
som fåtallige år tidligere hadde blitt lovprist. Descartes var en forfatter som
vil komme fram til sikre kjensgjerninger, ikke bare hva som var sannsynlig.
Han er en barokkforfatter, som vandrer gjennom tvil – men ender opp i klarhet,
en slutning. Descartes ønsket å skape en ny orden, bort fra den rådende
forvirring i samtiden. Han ønsker blant annet å bevise Gudseksistensen en gang
for alle. Samtidig valgte han en framgangsmåte, som banet vei for rasjonelle
vitenskapelige framskritt, uavhengig troen på Gud. Verdsliggjøring av samfunnet
preger 1700-tallet, og forut for dette lå den klassisistiske periode. Ulike
klasser eller grupperinger stod steilt imot hverandre i Frankrike; Adel,
borgerskap og kongemakt – for å nevne noe.
Leksikalsk forklaring – på klassisisme
En leksikalsk forklaring er påkrevet, skrevet av den dyktige
Asbjørn Aarnes; Ordet klassisisme har forbindelse til begrepet mønstergyldig.
Man søker forbilder fra Antikken, eller liknende idealer. Også Welhaven har
innslag av klassisistisk klarhet og form. Tidlige tilløp av klassisisme i
Frankrike finner man i renessansen, men utfoldelsen kom først på midten av det
17. århundret. Begrepet klassiker går tilbake til ordets opprinnelige
betydning; En framragende, forbilledlig (forfatter).
Barokk - og begrepets betydning
Klassisismen innebærer brudd med foregående litterære
periode; Barokken. Forfattere av den nye tid, mente de stod for andre
holdninger. Men det er ikke bråstans i barokkens tematikk og form. Barokkidealene
ble en understrøm i klassisismen. I det videre skal det gis en definisjon av
klassisisme og barokk – med eksempler innenfor dramatikk og poesi.
Barokk – med særlig gjennomslag i Spania og Portugal
I Frankrike har klassismens og dets idealer vært dominerende
opp til vår tid – og lagt barokklitteraturen i skyggen. Spania og Portugal ble
på mange måter barokkens utstillingsvindu. Det som preger en stilart, er
fraværende i den andre stilarten. I den forbindelse kan vi kikke enda
lenger tilbake, og se på barokken som et brudd med renessansen. Innenfor
lyrikken har Frankrike en blomstringstid under barokken, mens poesi er nærmest
fraværende under klassisismen. Skillet
mellom barokk og klassisisme er særlig gjeldende innenfor teaterbransjen. Man
regner ikke med det finnes noen mesterverk innenfor den barokke periode i
Frankrike. Barokken innebærer både frigivelse av fantasien, og formkrav,
som inspirerte komedieforfatteren Moliere og tragedieforfatteren Racine – da man
tidligere var underlagt kirkemaktens kontroll.
Teatret – og klassisismen
Klassisismen fikk særlig gjennomslag innenfor teaterkunsten.
Form og oppbygging er strengere, enn under barokken. En sjanger som er særlig
framtredende innenfor barokken i Frankrike er tragi-komedien. Det
er en sammenblanding av tragedie og komedie. (På denne tid var det
vanlig at tragedien skildret mennesker av høy sosial status, mens komedien
beskrev lavere lag). Tragedie skulle ikke inneha komikk, og komedien skulle for
alt i verden ikke være dyster. Tragikomedien sammenblandet imidlertid – og gav
et mer realistisk bilde av virkeligheten. Innenfor komedie kunne personene
ordne opp i tilværelsen, mens det innnenfor tragikomedien var skjebnebestemt.
Klassismens litteratursyn
Nå skal det ikke gjennomgås verker og forfattere, for å
utlede klassismens litteratursyn. Men «Den klassisistiske doktrine» vil
belyses, for å si noe om hva som preger stilretningen. Hva ville de klassisistiske
forfatterne med litteraturen? En kjent litteraturforsker sier at klassisismen
ikke framhever den isolerte forfatter, men at forfatterne måtte omgås hoffet og
bylivet. Og betrakte. Platon, som levde langt tilbake i tiden, fordømmer
de forfattere som ikke skriver etter å understøtte samfunnsmoralen. Man skal
bekrefte de verdier som samfunnet er bygget på, ifølge Platon. På den måten vil
felleskap og harmoni styrkes. Hvor står klassisistene, i dette bildet? Noen forfattere – uavhengig klassisismen –
utfordrer i stor grad leseren til å gløtte kritisk til sine egne verdier og
holdninger. Andre igjen, mener man skal skrive «for folket» - og vil i større
grad gå medstrøms, og redusere litteratur til underholdning. Samfunnet vil
nemlig ikke bli godt, under dette syn, og forfatterens oppgave blir derfor å
bevisstgjøre. Platons syn på dikteren, kommer særlig til uttrykk gjennom hans
syn omkring «statsorganisering.» I verket «Staten» framholder han viktigheten
av dikterne til å understøtte verdier, prinsipper og holdninger. De skal
bekrefte de verdier som staten er bygget på. Aristoteles er derimot mer
beskrivende og formgivende – og ikke like streng overfor dikteren som Platon
er; Aristoteles mål er å vise hvordan man skal skrive tragedier. Hva gjelder
idealer; I middelalderen var diktningen i meget stor grad knyttet til religion
og tro. Man støttet særlig oppunder kirken og kirkelige verdier. I de senere
århundrer har særlig diktningen vært et fellesskap eller samlende, under krig
og kriser – slik at en viss tiltro til det samfunnsbestående knyttes til
diktningen. Et annet syn, er at dikteren ikke står i forpliktelse overfor
samfunnet – og kunstneren kan derfor betraktes som utstøtt. Et ytterligere syn
er at forfatteren skal lede folket imot nye idealer – ikke bare understøtte. Dikteren
kan under dette syn være profetarisk – som ikke helt «forstås.» Hvor
befinner så klassisismen seg, under disse til dels motsetningsfulle syn? Klassisismen
søker i hvert fall en forbindelse mellom diktning og samfunn – og står åpenbart
i forpliktelse overfor samfunnet. Noen måtte skrive etter munnen overfor
deres oppdragsgivere – og fikk derfor ofte et samfunnsbestående
uttrykk. Disse to tingene sammenblandet, gjør trolig klassisismen noe
konservativ, selv om det langt ifra er noe krav. Men det understøttes også ved
klassisismens forenelighet med Aristoteles. Det er derfor blant annet grunn til
å mene at det eksisterer et verdifellesskap mellom skribent og oppdragsgiver/
publikum under klassisismen, som gjør at den går i retning av det
samfunnsbestående. Dette kan betraktes som klassismens konvensjon. Samfunnsutviklingen
gjorde at de krigerske idealer, ble erstattet av dannelsesidealer. Klassisismen
medførte en borgerliggjørelse, av holdninger og verdier. Men var ikke
like appellerende til de store massene, som det man kjente fra tidligere tider;
Religiøse skuespill i middelalderen, eksempelvis.
Klassisismens inspirasjonskilde og røtter
Antikkens litteratur var idealet for klassisistene. Klassisistene
blandet seg ikke inn i ømtålige konfliktområder, som religion og politikk.
Klassisistene avstod gjerne fra samtidens store stridsspørsmål. Det betyr på
den annen side, at ikke tankene hadde stor innvirkning på kanskje særlig
politikk.
Klassisisme i hverdagslivet
Klassisismen dannet basis for folks atferd og livsstil. Sentralt
i klassisismens atferdssyn er at man blir iakttatt – hvordan man ser ut, og hva
man mener. I salonger snakket man om kjærlighet. Man undertrykket, kan man si,
det følelsesmessige – og tilnærmelser var ikke holdbart. Man var snerpete,
samtidig som man opptok seg med erotikk. Man var på sett og vis streng. Platon
– som gjerne ble sitert i salongmiljøene – framholdt viktigheten av dette for å
foredle sinnet. Det gjaldt også mellom menn. Derav har vi uttrykk «platonsk
kjærlighet.» Man opplevde denne tiden en avreligiøs tendens i kjærlighetslivet,
på grunn av sekularisering. Men det erotiske skulle avsondres fra det fysiske,
og religiøse. Klassisisten søker harmoni, balanse og likevekt. Klassisistene
nektet å følge moten; De mente at litteratur som hadde varig verdi viste
kvalitet, og var deres ideal. Da gjaldt det følge regler og prinisipper, som
vil skaffe verket evig betydning. I renessansen hadde man betraktet det franske
språk som fattig, sammenliknet med eksempelvis italiensk. Man forsøkte derfor å
innføre nyord, som var avarter av latinske ord. Vitenskapsmenn ble mer
spesialiserte i den klassisistiske periode, og forskningen ble mer avansert. Dette
kunne føre til isolasjon, blant vitenskapsmenn. Det kan lede vitenskapen bort
fra felles-menneskelige anliggender. Dette er en tendens som blant annet Pascal
angriper. Dette fenomen kan forvitre samhold og harmoni mellom mennesker. I
klassisismen trekkes det videre en forbindelse til rasjonalismen.
Rasjonalismens verdensbilde – «natur» og «fornuft»
Noe av det viktigste i klassisismen var «overenskomsten»
mellom dikteren og publikum. Man var eller ble enige om konvensjoner mellom
avsender og mottaker, som ikke var naturgitte, men skapt. Diktningen fikk «lover.»
For å forstå rasjonalismene, må fikk se på rasjonalistenes tankeverden; Rasjonalisme
er en retning som står for «fornuft,» som veien til erkjennelse. Rasjonalisten
mener ikke – som empiristen – at vi får selvstendig kunnskap gjennom sansing og
erfaring. Man skulle se sammenhenger ved fornuft som ingen kunne trekke i tvil.
Derigjennom skulle man trekke konklusjoner om de store menneskelige spørsmål. Descartes
kom fram til en metode i sitt filosofiske system. Han overfører den matematiske
metode til andre vitenskapsgrener. Noe motsetningsfullt argumenterer han
samtidig for at diktning er en «gave fra himmelen.» Således mener han at hans
metode har liten anvendelse innenfor litteraturen. Klassisistene hadde en måte
å tenke på, hvor man kan trekke linjer til Descartes; Lovmessighet. Etterlikningen
av «naturen» skal være i samsvar med fornuften. Man skal ikke skildre
mennesker dypere enn at man kan trekke ut det karakteristiske ved «mennesket.»
Representativitet for arten mennesket. Man var ikke interessert i
enkeltmenneskenes psykologiske egenart. I moderne litteratur står gjerne
enkeltmenneskets og dets psykologi i førersetet, og vedkommende er gjerne en
«avviker.» Hvis en person er «prinsippfast,» vil en klassisist stille
spørsmålet; «Hva er karakteristisk for den prinsippfaste? Klassisistene tar
utgangspunkt i et menneske, for å beskrive en «allmenn egenskap.» I stedet for
å ta utgangspunkt i et individ/ enkelttilfelle, tar man gjerne også
utgangspunkt i teorier (psykologi, sosiologi, og liknende). Man kan beskylde klassisiteten
for forenkling, men det er spørs om det ikke er mer kunnskap å hente der, enn i
det 20. århundrets litteratur? At det griper og påkaller gjenkjennelse,
er et av litteraturens credo. Hva består så det fellesmenneskelige i? En
klassisist vil ta utgangspunkt i fornuften – alle mennesker er utstyrt
med fornuft. Like fullt er man innenfor klassisismen opptatt av de fenomen som
sprenger grenser ved personers virkeområde. Diktningen og kunsten skulle være
«nyttig,» derigjennom kanskje noe samfunnsbestående.
Pascal – som var blant de aller beste vitenskapsmenn på
denne tiden – framholdt allsidighet om et ideal. Det var ifølge han
bedre å vite litt om alt, enn mye om én ting. Klassisistene mener imidlertid ikke
at mennesket bare er utstyrt med fornuft. Men blant annet skulle naturen temmes
gjennom «fornuft», man skulle moderere og «rasjonalisere.» I Frankrike, som
andre steder, har diktningen i stadig større grad – i de påfølgende årene –
beveget seg bort fra rasjonaliteten. Spørsmålet som i dag melder seg – i kjølvannet
av teknologisk utvikling – er om ikke diktningen skal ivareta de menneskelige sider,
bortenfor framskritt og «fornuft» innenfor teknologi. Diktningen bør
kanskje verne de menneskelige verdier? Diktningen skal rense naturen, og etter
denne filtreringen komme fram til fornuft – var klassisismens syn. I
klassisismen er tro på fornuften forent med autoritet og tradisjon. Klassisistene
hadde dyp respekt for Aristoteles.
Diktningen som «kunst» og etterlikning»
Vi skal nå ta for oss en del grunnbegreper i den
klassisistiske diktningen; Det
gjelder blant annet krav om sannsynlighet og sømmelighet. For
klassisistene var diktningen kunst. Ordet kunst hadde for klassisistene en litt
annen betydning, enn det det har for oss i dag. Det er ikke tilstrekkelig med
kunnskap eller trening, for å bli kunstner – ifølge klassisistene. Man måtte ha
medfødt begavelse – «man fødes til dikter.» Dette er ikke så interessant syn,
som mye annet innenfor klassisisme. Klassisistene var heller ikke negativt
innstilt til genier, som banet vei, var nyskapende. Men der romantikere så på
kritikere som en trussel, mente klassisistene at dikteren måtte forholde seg
til kritikeren. Romantikeren så på kritikeren som en person med misunnelse, som
kritiserte i stedet for å skape. Klassisistene mener stort sett, som
Aristoteles, at kunst er etterlikning. «Dikteren skal etterlikne naturen.» Man
skulle gjerne forskjønne framstilling – som skiller «klassisister» fra «realisme»
og «naturalisme.» Kunstneren har likevel som oppgave gi en «subjektiv visjon.» Diktningen
skal framstille og åpenbare den objektive virkelighet. Man skulle gi en
virkelighet som ligger utenfor forfatteren selv – derfor ser man gjerne
kunstneren på som «betrakter.» Ordet «original» og «geni» gjør gjerne at vi
ikke ser på «etterlikneren» som en tilstrekkelig kunstner – fordi det blir for
lite nyskapende, et syn jeg helt klart ikke nødvendigvis deler. Men – det er
riktig at kunstnerne i det 17. århundret kanskje ikke var tilstrekkelig
nyskapende. For Platon – som nedvurderte kunst, i motsetning til Aristoteles –
mente kunst var etterlikning av evige idéer. Ifølge klassisistene ligger premisset
for ens verk utenfor en selv – og klassisister skiller seg derfor trolig fra
romantikere.
Sansynlighetsteoretisering – det allmenne
Det viktigste begrepet i den klassisistiske doktrine er
trolig sannsynlighet. Dette er ifølge klassisistene nøkkelen til å gi
kunstverket troverdighet. Om den er sann eller ikke, spiller ingen rolle – men den
skal være sannsynlig. Kunstneren skal samtidig ikke fylle sine verk med
moralske bemerkninger. «Åpenbare naturen, tilfredsstille fornuften.» Kunsten
skal ikke være sjokkerende, heller behage. Uttrykket skal være «klart,» slik at
leseren (i litteratur) ikke setter i sving for stor fantasi.
Kilder;
-
Winther, Truls: «Fransk klassisisme –
menneskebilde og natursyn.» Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
No comments:
Post a Comment