Thursday, April 07, 2022

Poul Schlüter (1929 – 2021) - del II: Fra Folketingsmedlem til Statsminister

I årene 1964 – 1982 vokser Poul Schluter som politiker, og hans innflytelse ender med regjeringssjef i 1982. Artikkelen følger Schlüter i disse snaut 20 årene - til han blir Statsminister.

Denne artikkelen følger i hovedsak erindringsboka til Poul Schlüter; «Poul Schlüter – sikken et liv.» Det gis også bidrag fra hans andre bok, «Poul Schlüter – det var vel ikke så ringe endda.» Dessuten benyttes også SNL og Wikipedia, og egen kunnskap der ikke noe annet er angitt, gjerne i form av refleksjoner. Omtrent 150 sider er redusert til cirka 8 – innebefattet også fåtallige andre kilder.

Folkevalgt

Poul Schlüter reflekterer over uttrykket «profesjonelle politikere,» som selvsagt kan ha en litt negativ ordklang. Hvis det er snakk om dovne, dårlige politikere, som ikke kan noe annet, «forstår jeg godt at merkelappen benyttes,» sier Schlüter. Men ikke hvis det betyr å kunne sitt fag – da er det ikke nedsettende. Politiker kan forstås som fagperson (positivt), selv om denne blogger har tidligere tatt til orde for betegnelsen «folkevalgt» Poul Schlüter mener han aldri har vært en såkalt «profesjonell politiker,» uten at han tilføyer hva begrepet betyr for egen del.  

Borgerlig regjering, med Schlüter i Folketinget

Årene fra 1964 og fram til i dag, hvorpå han ble partileder i 1974, var det tiåret som var mest krevende i hans tilværelse. Han drev advokatforretning, og var samtidig en pågående Folketingsmann. Det ene øyeblikk prosederte han i retten, og en halv time senere var han ordstyrer i Folketingssalen. Etterpå samtaler med klienter, og 17.45 tok han fly til Aalborg, for å holde tale. Når han tenker tilbake, synes han det er rart at han i det hele tatt overlevde. Den mest krevende periode startet i 1968, da VKR-regjeringen (Venstre, Konservative og Radikale Venstre) ble dannet, med Hilmar Baunsgaard (Radikale Venstre) som Statsminister.

Var du skuffet over at det ikke ble noen ministerpost?

Jeg lå våken ved telefonen, men noen henvendelse kom ikke. Aktuelle poster for meg var Arbeidsminister eller Boligminister, men jeg ble heller en allrounder i Folketinget. Det gav meg god erfaring, da jeg senere ble Statsminister.

(Fra; Det er vel ikke så ringe endda.)

Artikkelforfatteren vet ikke nøyaktig oppslutning om de respektive partiene, men dette avspeiles noenlunde i antall ministerposter (16 stykker) til partiene: 5 (Radikale), 6 (Venstre), 5 (konservative). Partienes oppslutning var med andre ord jevnstore. Det vites ikke hvordan voteringen var i regjeringen, men det kan tenkes – at dersom 2 av 3 partier mente det samme, kunne vedtak fattes – en i tilfelle handlekraftig ordning. I den regjeringen deltok ikke Schlüter, han var ung og satt i Folketinget fra Sønderjylland Storkrets. Venstre fremmet den gang forslag om at Poul Hartling (Venstre) skulle være Statsminister. Han ble i stedet Utenriksminister, en slags nummer 2 i regjeringen. Det ble Hilmar Baunsgaard (Radikale Venstre), avgjort av den konservative Poul Sørensen. På et gruppemøte blant de konservative i etterkant, ble det spurt hva som var De konservatives oppgave i regjeringen; «Det skal jeg si deg, det er vår jobb å hjelpe Statsministeren.» Hva enn som skjuler seg bak ordet «å hjelpe?»

Relasjonen parlament-regjering og regjeringsskifte

Folketingsgruppene for disse partiene, ble selvsagt tappet for gode folk, som gikk inn i Regjeringen. «De beste og mest begavede folkene.» Det gav til gjengjeld plass og rom for yngre representanter i Folketinget. Man kan skille mellom to typer – grovt sagt – av folketingsvalgte, ifølge Schlüter. Det er de som gjør seg til spesialister på sitt fagfelt. Den andre, er de som gjennom allroundvirksomhet forsøker å bli politiske ledere. Det er allrounderne som former partiets strategi og profil, ifølge Schlüter. Men politikkinnholdet bestemmes kanskje av spesialistene? Allrounderne skal også evne det saklige, men har gjerne en form for karisma, som passer utad. «Jeg kan trygt hevde,» sier Schlüter, at Poul Sørensen og Poul Møller (fra De konservative) var det mest velutviklede og særpregede makkerpar dansk politisk liv har kjent. Man kan nesten sammenlikne dem med radikalerne Jørgen Jørgensen og Bertel Dahlgaard, sier Schlüter. «De elsket ikke hverandre, men supplerte hverandre.» Det var et fryktelig tap, at de ble satt ut i VKR-Regjeringens tid, i følge Schlüter. Poul Møller ble alvorlig syk, slitt av arbeid og tunge problemstillinger - og Poul Sørensen døde brått. Kompaniskapet fikk dermed sin sluttstrek.  Erik Ninn-Hansen overtok posten som Finansminister. Han ble raskt den ledende konservative minister. Det skjedde, etter at sykdom tvang Poul Møller fra posten i 1971. Ninn-Hansen har alltid hatt en form for indre beskjedenhet. Samtidig var han absolutt en som søkte innflytelse. Men ifølge Schlüter ville han nok aldri i sitt innerste bli partileder. Hilmar Baunsgaard utskrev nyvalg i 1971, etter at hans regjering hadde vart i 3,5 år. Ifølge Schlüter, kom nyvalget for tidlig; VKR-regjeringen tapte med knapp margin, og Jens Otto Krag kom tilbake som Statsminister, for en sosialdemokratisk mindretallsregjering. «Vi visste alle at det var flertall blant sosialdemokratiske velgere, å stemme nei til dansk medlemskap i EF.» Jens Otto Krag tok en feilaktig beslutning, ifølge Schlüter, ved å la den danske folkeavstemmingen foregå like etter den norske.» Strategien må ha vært at nordmennene nok skulle stemme «ja,» for deretter dra med seg danskene inn i EF-medlemskapet. Dette var kanskje gambling? Men det ble et «ja,» én uke etterpå, tross Norges «nei.» Folkeavstemmingen fant sted 2. oktober 1972. Poul Schlüter kan fortelle at han aldri trodde det var politiske grunner alene, som førte til Jens Otto Krags avgang som Statsminister – men utbroderer ikke.

I erindringsboken «Sikken et liv,» kaller du han konsekvent Jens Otto. Hvor godt kjente du han? – Jeg kjente han godt. Du er god i å framlegge en sak, sa han. Det gjorde inntrykk på meg, som politisk motstander. I offentligheten og i pressen var Jens Otto alltid litt reservert, men han kunne være avslappet og morsom.

(Fra; Det er vel ikke så ringe endda).

Anker Jørgensen ble ny Statsminister, for sosialdemokratene. Både Anker Jørgensen og Poul Schlüter hadde blitt valgt inn i parlamentet 1964. Anker Jørgensen ble i mange år Poul Schlüters politiske hovedmotstander. Men; Poul Schlüter likte Anker Jørgensen; Han hadde stor respekt for han. På tross av datidens ideologiske motpoler; Konservatisme versus sosialdemokrati. Han var vel redelig? Men Schlüter mente han sviktet også det som var sosialdemokratiske idealer, i utenrikspolitikken, uten at Schlüter her er mer konkret. Men dette var trolig fellesgods mellom De konservative og sosialdemokratiet, som førte til kritikk fra Schlüter - og som sosialdemokratene ikke forvaltet. Disse to herremenn var dann og vann fortrolige med hverandre, og dette personlige, gjensidige, vennskapet har trolig vært til gavn for Danmark. Poul Schlüter sier at han liker at motstandere har dyktighet og talent. Det er de dovne og overfladiske, som har irritert Schlüter mest – ifølge det han skriver. Disse kan likevel ha en (viss) suksess, på grunn av deres medietekke. «Ingen nevnt, ingen glemt.» Som leseren av denne artikkelen sikkert har skjønt, er Schlüter mer ordknapp enn snakkesalig – integritet? Man trenger ikke si fra unødig, når sakene ikke er av tilstrekkelig viktighet?

Jeg følte ikke Anker Jørgensen mestret de store eller største oppgavene, som EF og NATO.

(Fra; Det er vel ikke så ringe endda)

 

«Jordskjelvvalget»

Anker Jørgensens første regjering holdt kun i kort tid, før det ble utskrevet Folketingsvalg - allerede i 1973. Det var et «jordskjelvvalg» - en katastrofe for de etablerte partiene, som det var også andre steder i Norden. Sosialdemokratene gikk fra 70 til 46 (!) mandater. Venstre fra 32 til 20. Radikale Venstre fra 20 til 13. Ordenen brast. Tre nye partier kom inn i Folketinget; Fremskrittspartiet, Centrumsdemokratene (CD) og Kristeligt Folkeparti. For etablissementet var dette et politisk ragnarok, det var et protestvalg uten like.

Mogens Glistrup (Fremskrittspartiet) forenklet virkeligheten til de grader, i debatter, på en slik måte jeg ikke likte.

(Fra; Det e vel ikke så ringe endda)

Ideologisk grunnlag til partiene

At Kristelig Folkeparti kom inn i parlamentet, skyldes hovedsakelig to ting; Motstand imot en friere abortlovgivning, og motstand imot fjerning av forbud imot lugubre trykksaker. Begge deler hadde skjedd under VKR-regjeringen. Centrumsdemokratenes inntog skyldtes, ifølge Schlüter, reaksjon imot Anker Jørgensen mer sosialistisk anlagte politikk – og stadfestet seg derfor som tydelig borgerlige. Deres oppslutning kan tilskrives personpopulariteten til Erhardt Jacobsen personlig (partileder), som ifølge Schlüter så visst var en ener i dansk politikk. Men det største sjokket, var innvilgelsen av Mogens Glistrup og hans Framskrittsparti. De veltet inn i Folketinget, med 28 representanter. Hans intelligens og utstråling rystet etablissementet i dansk politikk – men langt unna den konservative dannelses- og utviklingspolitikk, til at et samarbeid kunne muliggjøres.

Schlüters konservative kjerne

I 1973 var stemningen blant den konservative Folketingsgruppe langt under pari. Erik Ninn-Hansen ble gjenvalgt som Formann (organisatorisk), mens Poul Schlüter ble valgt til partiets ordfører (politikk). Den juridisk utdannede dommer, Knud Thestrup, avgikk vervet i 1972. Poul Schlüter holdt en legendarisk tale i Aarhus. Schlüter sier ikke det selv, men vedgår, at det har vært tankegrunnlaget for mang en kronikk siden den gang (forkortet);

Det skjer, at noen kaller Det konservative Folkeparti for et pragmatisk parti. Det er sant- vi plages ikke av dogmer og patenter. Det er også riktig, at vi forsøker å frigjøre mennesker fra ideologienes åk. Det konservative Folkeparti består av idé, og holdning. Det er idéen om størst mulig frihet, til individuell livsutfoldelse, ispedd ansvar og måtehold. Alle mennesker skal gis like utfoldelelsesjanser. I dette inngår maktspredning og desentralisering av beslutninger – i samfunn og næringsliv. Hvis vi bygger samfunnet på den private eiendomsrett, sikrer vi enkeltmenneskers verdighet og uavhengighet. Man har rett til å være seg selv, på sin måte – innenfor den grense av andre menneskers hensyn. Det er balansen mellom individ og fellesskap, mellom mennesker og miljø. Forsvare demokratiet, stå imot det tendensiøse, som angriper demokrati, og rettsstat. Det er folkets representanter som utformer politikk – ikke pressgrupper. Et gammelt konservativt ord sier, at man skal forandre for å bevare. Vi vil mer; Vi vil forandre, for å skape noe nytt og bedre. Men alt skal ikke forandres som hastesaker, selv ikke der spesialister viser til at forandringen er et framskritt. Folkestyret kan dø, uten tillit. Man må se med bekymring over mangelen på harmoni. Forandres alt avler man fram utrygghet. De fleste mennesker trives best under forholdene av rimelig stabilitet. Enhver tradisjon eller skikk skal ikke rives opp med roten, bare fordi den er arvet, og kanskje erfart at det er til det beste? Vi er et rettssamfunn – først og fremst, for å forsvare de svake. Vi ønsker heller ikke å øke produksjonen, for enhver pris. For prisen, kan være rovdrift på ressurser, som ikke er utømmelige; Forurensing, miljøødeleggelse, eller menneskelig jag og stress. Det blir en hovedoppgave, i framtiden, å finne en ny balanse mellom mening og innhold – mellom materialisme og andre av livets kvaliteter. Vi må skape et varmere og kjærligere samfunn, med ansvar; Medansvar – uten verken personlighetsutslettelse eller kollektivisme. Vi fødes med ulike forutsetninger, enhver er heller ikke sin egen lykkes smed. Det sosiale sikkerhetsnettet skal være finmasket, men vi skal ikke innrette lovene dithen at vi er avhengig av det offentliges hjelp. Vi må videreutvikle samfunnet – i retning frihet og uavhengighet, sammen med mennesker. Det må føres en politikk – som premierer de flittige og arbeidsomme. Som trekker lasset i samfunnet, de skal verken mistenkeliggjøres eller misunnes. De skal hedres.

Jeg synes talen er veldig god, også i vår tid.

Formann for Folketingsgruppen, og i partiet

I 1973 var partiet i en skadeskutt posisjon, etter «jordskjelvvalget». Neste valg skulle avholdes i 1975, og de konservative søkte innflytelse og posisjoner. Valget den 9. januar 1975 ble den verste i partiets historie. 10 mandater, etter 5,5 % av velgerne i ryggen. Blant dem som falt ut av parlamentet, var Palle Simonsen. De ble forbigått, av både Fremskrittspartiet og De radikale – og Venstre fikk 42 mandater, og ble en mastodont på borgerlig side. Det ble borgerlig regjering, under Statsminister Hartling. Firkløverregjeringen bestod av Venstre, Konservative, CD og Kristelig Folkeparti. Poul Schlüter ble utenriksminister, der utenriksspørsmål lå hans hjerte nær – og posten ble den ledende posisjonen til de konservative. Ninn-Hansen ble handelsminister, og skulle samarbeide nært med Schlüter – den konservative nummer 2-posten. Men; Regjeringen overlevde ikke lenge – den ville ikke overleve Mogens Glistrup. Anker Jørgensen og hans sosialdemokrater ville heller ikke støtte regjeringen, og den kunne felles ved inntredelsen. Kun en halvtime før de skulle på Amalienborg, måtte Hartling kaste inn håndkledet. Anker Jørgensen var derimot resolutt – da han fikk tilbudet om å danne ny regjering. Poul Schlüter medgir at han nå hadde en ørkenvandring foran seg; For den påfølgende tid ville bli et «annus horribles» for partiet. De måtte ta konsekvensene av at de var Folketingets femte største parti. Drastiske nedskjæringer i partibudsjettet, og avskjedigelsen av partiets trofaste funksjonærer. Det var særlig tungt overfor dem som var eldre, som hadde vanskeligheter med å finne annet virke. Men i løpet av de 7 påfølgende år, ble De konservative større enn «de noensinne hadde vært.» Forklaringen finnes, ifølge Schlüter, hos partiets mange tillitsmenn. Høflig nok. Tillitsmennene er «nerven i det danske folkestyre,» sier Schlüter. Schlüter sier han konsentrerte seg mye om å gjøre partiet «folkelig,» at det eksempelvis skulle være et parti for alle yrkesgrupper. Og ved valget i 1975 doblet antall mandater seg for De konservative, og 10-mannsgruppen bestod av «fabelaktige personligheter.» Valget i 1977 ble det virkelige vendepunktet. I 1976 hadde De konservative stemt imot Finanslov, som betydde «altfor store utgifter» over Statsbudsjettet. Det var store uenigheter innad i Den Konservative Folkeparti, som kunne medført «borgerkrig» - men dette gjennomgås ikke her. Men det er grunn til å nevne, at Schlüter ble opprørt over de «provokasjoner» som kom. Men noe partiavskalling, ble det ikke.

Borgerlig stemmegiving

Anker Jørgensen skrev ut nyvalg 15. februar 1977, som ble en gledesdag for De konservative. De gikk fram ytterligere 5 mandater, til 15. Poul Schlüter og Anker Jørgensen foretok uformelle samtaler om muligheter for en blokkoverskridende regjering, men de ble begge enige om at en sosialdemokratisk mindretallsregjering, var løsningen. Dessuten – Poul Schlüter ville heller ikke dra med det konservative partiet, som eneste borgerlige parti, i en slik regjering; Da måtte det i tilfelle bli sammen med Venstre. Men den gode tonen dem imellom, var fruktbart for et videre sak-til-sak-samarbeid – og byggingen av et «Dejlig Danmark.» De konservative var for øyeblikket et samlet parti, uten personrivalisering. To ganger offentlig har Schlüter foreslått en sammenslåing av De konservative og Venstre (1965 og 1978), men det har aldri blitt til virkelighet. Schlüter mener at forskjellen mellom de to partier skyldes «historiske forhold» - ikke nåtidens politikk.

De konservative var opprinnelig et byparti, mens Venstre var et distriktsparti. Vi konkurrerer likevel om mange av de samme velgerne, og det krever eleganse oss i mellom – når vi opptrer offentlig, og snakker om hverandre. Tanken om at vi skulle bli større enn Venstre trodde jeg ikke på – slik at Statsministertanken var for meg fjern.

Fra; «Det er vel ikke så ringe endda»

I 1978 gikk Hartling inn i FN-systemet, og en ny leder var på plass i Venstre: Henning Christophersen. Fra og med dette, begynte de to ledere fra De konservative og Venstre å koordinere sine utspill. De samtalte mer seriøst om å gjenopplive firepartisamarbeidet, som hadde strandet i 1975 – men det kom først i stand i 1982. Men stemningen mellom de 4 partilederne var god, under slike drøftelser – særlig om sommeren, på landsteder. Anker Jørgensen og sosialdemokratene ønsket på slutten av 70-tallet å utvide regjeringen; Og deres ønsketenkning var Sosialdemokratene, Venstre og De radikale – ifølge Schlüter. (Venstre var den gang et mer rendyrket sentrumsparti, kontra De konservative. Venstre sin dreining imot høyre startet under Anders Fogh Rasmussen, og har siden hans avgang forholdt seg tydelig til høyre.)

Firkløverregjeringen 1982

Firkløverregjeringen, av de borgerlige, kom først i 1982. (De blåste en blå vind over hele Europa, og vi fikk en rekke «høyreregjeringer» utgått av konservative; Storbritannia 1979, Tyskland 1980, Norge 1981 og Danmark 1982 journ. anm.)  Venstre inngikk imidlertid i regjering med sosialdemokratene, i 1978. «S & V-regjeringen ble en formidabel fiasko, den varte kun i ett år.» Sosialdemokratene gikk over til å ha regjeringsansvaret alene, fra 1979. En av de store problemer i denne tid, var den markante ungdomsledigheten. I 1979 tok Schlüter med glede imot invitasjon fra regjeringen, om å drøfte ungdomsledigheten. Han deltok i mange møter hos arbeidsministeren. I april 1980 framla Schlüter en «redningsplan for Danmark.» Det innebar blant annet besparelser på 10 milliarder 1980-kroner. Det innebar også stopp i lønnsveksten. I 1981 kom den sosialdemokratiske regjeringen i mindretall, da de ikke fikk flertall i Folketinget. Anker Jørgensen skrev ut nyvalg, for å vinne tilbake tilliten. Det ble en ganske annen valgkamp, enn to år tidligere – ifølge Schlüter. 6. november – altså før valget ble utskrevet – offentliggjorde de en felles VK-plan. Den dannet mye av basisen for politikken i de etterfølgende årene, da den borgerlige regjeringen ble stablet på beina. Firkløverregjeringen kom omsider til å gjennomføre besparelser, sterk kontroll over lønningene, anti-inflasjon og lettelser i skatt på næringsvirksomhet. «Større ansvar og innflytelse til borgeren.» Valget ble et knusende nederlag for sosialdemokratiet, de mistet 9 mandater. SF – sosialistene – gikk fram med 10. Venstre gikk noe tilbake, De konservative noe fram: 26 mandater til de konservative gav dem armsleng og innflytelse. En Firkløverregjering var innen rekkevidde. Anker Jørgensen, den sosialdemokratiske Statsminister, hadde tydelig gått lei. Centrumsdemokratene og KrF syntes den tidligere nevnte VK-planen var for ytterliggående for deres sentrumsvelgere, på borgerlig side, og etter møter ble tiltaksplanen moderert. Og så ble det klart – at Henning Christophersen (V) skulle være deres felles, samlende Statsministerkandidat. Firkløverregjeringen trengte støtte fra Radikale Venstre for å få flertall – og for dem var Christophersen den mest spiselige.

«Da vi dannet Firkløverregjeringen»

Den 2. september 1982 ble Schlüter innkalt til Anker Jørgensen i Statsministeriet, kl. 16. De var trøtte av regjeringsansvaret – og ville tre tilbake. Etter at sammenbruddet i Regjeringen Sosialdemokratene/ Venstre inntraff – og Henning Christophersen (V) ikke lenger var i Anker Jørgensens tanker – pekte han på Schlüter og De konservative. De var klart størst på borgerlige side, og velgerne generelt pekte i meningsmålinger på Schlüter. Det var vanskelig å vite hvor Fremskrittspartiet eller Morgens Glistrup stod i sakens anledning, og kanskje måtte De radikale innlemmes, for å få til et bredest mulig samarbeid. 51 representanter i Folketinget ville ha Schlüter, mens 40 ville ha Henning Christophersen – noe som gjorde at dronningen pekte på den konservative kandidaten. Schlüter syntes det var en absurd tanke, å la en regjering spenne fra Fremskrittspartiet til De radikale. Poul Schlüter og hans tropp møtte først Venstre – som stilte med Anders Fogh Rasmussen, Uffe Ellemann Jensen og Bent Haarder – tre hauker i dansk politikk, for ettertiden. Stemningen var i starten ganske trykket. Mye stod på spill. Iløpet av halvannen time kunne de enes som Statsministerposten: Poul Schlüter. En hærskare av journalister var samlet utenfor kontoret til Christophersen, men på Fredriksberg reiste forhandlerne – og skulle utmeisle politikk for framtidens Danmark. «Ideologi er noe herk,» er et kjent Schluter sitat – men der satt de. Og forhandlet med en Statsminister som ikke engang hadde vært statsråd.      

Det var forbløffende at vi skulle sitte så lenge, 10 ½ år.

 

No comments: