Shakespeare-oppsetningen – Absolutt
Shakespeare - på Rogaland teater var knallgod. Aller best var skuespiller
Øystein Martinsen.
Jeg fikk
ikke med meg den forrige oppsetningen, skrevet av det reduserte
Shakespeare-kompaniet, som gikk på Rogaland Teater: Absolutt bibelen, med blant
annet Svein Harry S. Hauge. Ingen av disse forestillingene ser ut til å ha
skuffet verken kritikere eller publikum. Det var ellevill stemning på scenen,
så vel i salen, under Absolutt Shakespeare. Og skuespillerne har en stor
oppgave: Gjennomgå alle shakespeares 48 verker. Aller mest tid vies til Hamlet,
som preger hele andre akten. Selv om det går raskt i svingene, er det stor stor
underholdningsverdi fra det som skjer på scenen – selv for den som ikke kan sin
Shakespeare. Det stemmer i alle ledd, regissøren ser ut til å ha fått masse
utav skuespillerne, og fornorskningen – altså oversettelsesarbeidet (selv om
det ikke vites om det er oversetter, regissør eller skuespillerne som står bak
det) – ser ut til å legge inn norske poenger som umulig kan ha vært nøyaktig
oversatt. Blant revyaktige høydepunkt får vi blant annet når skuespillerne
spiller dansk. Her er det mange slike «norske» poenger. Lars Funderud Johannessen er glitrende som
krokbøyd, krabbegående «vet-ikke-hva-det-er» slottsmann. Og Glenn André
framstiller godt den noe pompøse divaen i denne fiktive teatertruppen. Aller
best er likevel Øystein Martinsen.
Finskjemmet, foredlet fingepitzgefuhl
Han framstår
som en strålende Elvis og en minst like god ramlende slottsdame, som jeg i
farten ikke husker hva var for noe, siden det er et par dager siden jeg har
sett stykket. Martinsen Har jo bred erfaring fra teater- og revyammenheng, og
vet akkurat hvor han skal sette inn støtet for å få respons fra publikum. Men
først og fremst er det noe genuint morsomt med den mannen, og framstår alldeles ikke
publikumsberegnende. Husker han imidlertid som en svært morsom begavelse i
stykket «Nicholas Nickleby» og en fullverdig skuespiller i «Stones in a
pocket,» begge stykker som ble satt opp for flere år siden. Her kommer han også
til sin fulle rett! Gå å se denne mannen, hvis du ennå ikke har sikret deg
billett.
Radbrekking av åndsverk
William
Shakespeare snur seg kanskje i graven over hva folk kan finne på av ablegøyer
på andres bekostning, det er jo langt mer enn 70 år siden Shakespeares død, og
dermed åpner veien seg for radbrekking av åndsverk. Dette er et svært vellykket sådan.
No comments:
Post a Comment