kulturkronene annerledes?
Joda, jeg
vet at svaret er enkelt: Oslo Nye Teater finansieres av kommunen, og teatret er
derfor prisgitt Oslo kommunes slunkne kommuneøkonomi. Oslo Nye Teater har i en
årrekke, inntil nylig, blitt driftet på en helt annen måte enn de fleste
institusjonsteatrene (og til sammenlikning ved Nationaltheatret og Det norske
teatret), der staten finansierer betydelig. Eksempelvis har staten 70 prosent
av eierskapet til Rogaland Teater, mens det resterende eierskapet fordeles på
Stavanger kommune og Rogaland Fylkeskommune. Oslo Nye Teater og Rogaland Teater
er ellers svært sammenliknbart, i henhold til størrelse, og drift – om enn ikke
eierskap - inntil onsdag forrige uke.
Kommentatorer
Folk
kommenterer hendelsen på ulikt vis. Minervas kulturkjenner Kristian Meisingset
viser manglende innsikt i sceneproduksjon. Under overskriften «Mer teater,
bedre teater, billigere teater» kommer Meisingset med det som må oppleves som
et ekstra dolkestøt for mange: «På grunn av fagforeninger, avtaler, faste
ansettelser og mye moro er de offentlige teatrene svært lite fleksible.» Jeg
kan jo ta det siste først, for å tolke Meisingset i beste mening (for det skal
man jo), virker det som om kulturdebattanten har en dragning mot komedier og
lystspill, når han tyr til formuleringen «mye moro.» Er det ikke bra da,
Meisingset, at teatrene koster på seg gøyale forestillinger innimellom all den
tragedien som er å se på scenen, så vel i regnskapstallene? Er faste
ansettelser i norsk arbeidsliv et problem, og hvorfor skal teatrene unntas
arbeidslivets generelle ordninger? Skal teatrene ikke ha fagforeningsvern? Du
kan mene mye om fagforeninger, men skal det gjelde andre regler for kultur enn
arbeidslivet for øvrig? Er det forskning
og funn som viser at prosjektteater er bedre egnet til å lage godt teater, enn
fleksible institusjonsteatre, som hyrer inn en vesentlig andel frilansere? Man
skulle tro Meisingset levde i en villfarelse om at teatrene utelukkende har
faste ansatt kunstnerisk personalet, men faktum er at instruktører,
scenografer, koreografer – alle i produksjonens kunstneriske ledelse – i
anslagsvis 95 prosent av tilfellene - er
frilansere, i tillegg til ofte mange innleide på skuespillersiden. Og for å ta
begrepet «avtaler» - mener Meisingset i fullt alvor at man ikke skal ha avtaler
i kulturlivet? Dette blir jo helt latterlig, Meisingset? Du forsøker bare å
nøre opp under fordommer mot teater-Norge? Kan du forsøke å være enda hakket
mer lettvint neste gang?
Folketeatret
Meisingset
henviser til Folketeatret, som drives etter en modell som angivelig noen «trives
godt med,» i følge Meisingset. Det er mulig jeg ikke er tilstrekkelig
informert, men etter det jeg har skjønt er Folketeatret (det nye musikalteatret
i gamle operabygningen) et privatteater? Hvis «modellen» Meisingset etterlyser
er privatteater, så er det jo fritt fram å starte det allerede i dag. Så til
poenget om at offentlig finansierte teatre virker konkurransevridende, ved at
subsidierte billetter hevder seg lettere i konkurransen om publikum en hel-finansierte
private billetter, så er jo som regel både repertoar og kjendisfaktor
annerledes skrudd sammen på de private scenene, som hovedregel. Løsningen på
dette problem, er ikke å kutte i støtte i offentlige teatre. Ansvaret hos
offentlige teatre bør jo være å ikke spille repertoar som de private teatrene
kan ta seg av, ei heller være så opphengt i profilerte aktører, som
privatteatrene må støtte seg til. Ja, jeg mener at det er helt feil av
offentlige teatre å sette opp revyer, show og til dels mange komedier og
musikaler av det lettere underholdningsslaget, og heldigvis unngår de i all
hovedsak å gjøre dette i dag for å opprettholde et mangfold. Men heller ikke
teatrene kan leve av smale publikumssegmenter, til det er markedet for lite i
et land med fem millioner innbyggere, samtidig med at de offentlige
kulturtilskuddene alene er ikke nok til å ta seg av inntektsgrunnlaget til
teatrene. Husk på at de offentlige teatrene allerede i dag er avhengig av et
svært høyt publikumstall (tror det er 90 prosents belegg eller der omkring, på
hovedscenen), så det er en myte at teatrene er for spesielt interesserte, eller
at teatrene ikke trenger å spille for rød lykt. Hensikten med offentlig
teaterstøtte må altså være å bidra til et mangfold av kunstuttrykk. Dessuten er
eksempelvis mange musikaler så kostbare at de ikke kan spilles av privatteatre.
Hvordan gikk det for eksempel økonomisk med musikalen Mamma Mia, Meisingset,
tross vanvittig høye publikumstall på Folketeatret?
Forherligelse av brutalt og
urettferdig arbeidsliv.
«Folketeateret
har fem ansatte som løper rundt som piska skinn og gjør det som til enhver tid
må gjøres, har de offentlige teatrene definerte yrkesgrupper som hegner om
interessene sine som Onkel Skrue om sin pengebinge,» skriver Meisingset. Det er
flåsete å komme trekkende med Donald Duck. Viktigere: Er det et mål å få
utslitte arbeidstakere etter et par år, som i stedetfor varer i yrkeslivet
nettopp et helt yrkesliv, at de skal havne på NAV i stedet? Mener Meisingset at
å springe rundt som piska skinn skaper god kunst? Så til kanskje Meisingsets
mest forunderlige avsnitt: «Når Folketeateret nå bruker 30 studenter fra Bårdar
Akademiet i My Fair Lady, er Norske Dansekunstnere naturligvis i harnisk.
Å gi studenter muligheten til å få litt erfaring fra virkeligheten truer
arbeidsplassene til ferdig utdannede dansere, er budskapet.» Meisingsett resonnerer
ikke videre. Ja, har de ikke et stort poeng da? Meisingset og andre
høyreideologer – som ellers er opptatt av hva som er konkurransevridende –
mener altså ikke at gratis arbeidskraft er konkurransevridende ? Underminerer
ikke bruken av Bårdar-studenter musikalartister som yrkesgruppe? Er det riktig
å ansette ingeniører, økonomer eller leger på respektive arbeidsplasser – gratis?
Hvorfor skal artist- eller skuespilleryrket være noe unntak? Kanskje
legeforeningen ville reagert om de tok inn studenter i fritt spillerom på
operasjonssalen? Jeg håper da inderlig ikke er musikalartist kan utrette like
mye skade som en lege, men poenget er at det undergraver profesjonen,
levebrødet til mange. Er det lønnsomt å sende de ferdigutdannede kunstnerne på
NAV, eller er det riktigere å heller henvise Bårdar-studenter til helgevakter
på 7-eleven? Jeg mener det sistnevnte.
Kortslutning om kulturkroner
Beklager at
denne artikkelen er så gjennomgripende gal. Men jeg må gå på neste poeng fra
Meisingset: Men prosjektteateret minner også om Black Box Teater, som for en tiendedel av
støtten til Oslo Nye driver en programmerende scene som trekker inn en rekke
ulike grupper og har et langt sterkere nyskapende fokus. Det kan godt være
disse prosjektene i mange av tilfellene er mer nyskapende. Men at det skal være
langt billigere å finansiere, uten at levekårene for skuespillerne er langt
dårligere i det frie feltet (hvilket jeg mener i all hovedsak er tilfellet),
nekter jeg å tro. Meisingset tar jo her i sitt resonnement bare kostnaden med å
drifte scnen Black box (dette vil jeg tro er i underkant av fem ansatte som
springer «som piska skinn?). Meisingset unnlater å nevne at de frie gruppene
som regel er finansier gjennom offentlige tilskudd, som nettopp finansierer
leie av Black Box, lønn til skuespillere, manusrettigheter, osv.) Hvordan blir
regnestykket, hvis du tar med dem. En annen faktor som er verd å nevne er at
institusjonsteaterskuespillere stort sett jobber dag og kveld. Er dette
problemfritt eller selvsagt ved en prosjektteatermodell? Og – blir prosjektteatermodellen
en modell for de gode søknadsskriverne, framfor de gode kunstnerne?
Interessegrupper
Selvsagt har
teaterhøyskolens elever en viss interesse av å kritisere ensemblemodellen, fordi
det er vanskelig for nyutdannede å komme inn i et ensemble. De er like mye
bærere av særinteresser de, som dem som allerede har fått innpass i et
ensemble. Norsk skuespillerforbund mener jo mye rart som jeg ikke er enig i,
men jeg trenger en forklaring for hvorfor det var så forutsigbart at Norsk
skuespillerforbund sablet ned forslaget, siden de skal verne om alle
skuespilleres interesser – både i og utenfor ensemblene. (Men når det gjelder
Norsk skuespillerforbund er det jo ingen som vet hvor haren hopper). Men å
lytte for mye til teaterhøyskolens elever skal man være varsom med, selv om de
velger å pakke særinteressene inn i «mangel på nyskapning.» Og man skal være
varsom med å sable ned alle kontinuitetsbærerne for kunstnere.
Institusjonsteatrene er for svært mange selve ryggraden i skuespiller-Norge.
Mister man den, tror jeg vi mister mye av kompetansen som kommer film og
TV-bransjen til gode, som nærmest kan plukke fritt av skuespillere de ønsker
til enhver tid. Det kan de selvsagt også gjøre dersom alle skuespillere stilles
fritt, men skuespilleryrket er et håndverk som krever kontinuitet og
forutsigbarhet for å holdes i hevd – og denne treningen kan bare utøves
regelmessig innenfor de allerede etablerte institusjonene. Jeg tror vi får dårligere
kunst av et fullstendig fritt system, men det kommer vel an på hvilket
menneskesyn man har?
Bruk av kulturkroner
20 prosent
av kulturbudsjettet går til scenekunsten – altså teater, opera og ballett. Det
er 1,87 milliarder kroner. Enig i at for mye av dette går til ikke-kunstnerisk
produksjon, eksempelvis administrasjon. Men dette er ikke noe som er spesielt
for kulturen, det er mange bransjer og sektorer som strever med for mye
regelverk og byråkrati. Det er et resultat av de politiske vedtak, og hvilket
samfunn vi ønsker å ha. Enig med Meisingset – og sikkert også Hallstein Bjercke
og mange andre – at veksten framover bør være større i den frie sektoren, enn i
den institusjonaliserte. Men – som tidligere nevnt – å kutte ut ryggraden
(ensemblene), som også kommer det frie feltet til gode gjennom skuespillere, instruktører
o.l – er feilslått politikk. Videre vet jeg ikke hva som alltid og til enhver
til defineres som «det frie feltet innenfor scenekunst,» slik at det er
vanskelig å kommentere tallene. Men en vekst i kulturbruk er gledelig.
Ingenting kan vokse inn i himmelen, derfor er jeg ikke så kritisk til at
institusjonsteater-publikummet ikke er like sterkt voksende. Meisingsets poeng
vil vel være at økt vekst i det frie feltet bør følges av kulturkroner. Igjen
vil jeg peke på at jeg vet ikke hva alt innenfor det fire feltet innebærer: Det
beste vil jo være å klare seg uten støtte. Dette er en klassisk avveining, der
målet bør være å skape størst mulig mangfold. Jeg er ikke uten videre kritisk
til at institusjonene får såpass mye penger som de gjør, det sentrale
spørsmålet bør jo være: Hvilken pengebruk gir mest kultur? Og da er jeg enig i
at det frie feltet framover bør vokse mer, men vi trenger ingen
kulturrevolusjon av strukturene – det gagner ikke kulturen. Enig ellers i
Meisingset at institusjonsteatre i for liten utstrekning samarbeider med
det frie feltet. Og enig med Meisingset at flere urpremierer bør oppføres ved
norske teatre. Men kanskje dette også krever mer av publikum: En vilje til å
oppsøke det ukjente. Til sammenlikning; alt er ikke lærerens feil selv om
elevene får svake karakterer?
Nytenkning eller nedskjæring?
Hans Henrichsen, regissør og professor ved
Kunsthøyskolen i Oslo, berømmer kulturbyråd Hallstein Bjercke for viljen til å
tenke nytt. Man kan imidlertid stille spørsmål om kulturbyrådens «nytenkning»
er det beste for kulturen, eller om det først og fremst dreier seg om å spare
penger. Jeg tror ikke dette – slik Hans Henrichsen hevder – utviser en
«politikervilje til å» først og fremst «tenke strukturelt nytt.» Hadde kulturbyråden imidlertid sagt at 80
millioner kommunekroner heller skal brukes på prosjektteater, framfor å finansiere
Oslo Nye teater, hadde han hatt større troverdighet. Slik det er nå er dette
først og fremst økonomiske innsparinger tiltaket blir forbundet med. Slik det
blir nå overlates mye av finansieringen av teatervirksomheten ved Oslo Nye
teater til staten, ved at det er staten
som gjennom tilskuddsordninger delfinansierer de frie gruppene, som er helt
avhengig av tilskudd for leie av lokaler, lønn, osv. Blir det så mer og bedre
teater av det? Ikke uten videre, først og fremst handler dette i stor grad om å
videresende en større regning til staten. Dersom det er mangel på en scene til
den frie scenekunsten kunne som en annen debattante mener, og helt riktig
poengterer, avsatt Centralteatret (Oslo Nye teaters andrescene) til dette
formål. Da hadde man bevart Oslo Nye Teater som en ruvende institusjon, samtidig
som man hadde fått et nytt utleieteater (et annet ord for prosjektteater) som
kunne fanget opp det mye spennende som skjer i det frie feltet. Jeg får
dessverre ikke tid til å kommentere mer om denne saken – om enn kanskje
foreløpig.
No comments:
Post a Comment