Saturday, April 06, 2013

"…if you want to test a man's character, give him power."

…men det kan være en dyrekjøpt opplevelse. De fleste har vel likevel opplevd at tillit blir misbrukt.

Sitatet er av Abraham Lincoln. I vinter så jeg filmen om USAs 16. president sammen med en kamerat. Filmen syntes jeg var middelmådig, terningkast 3 om jeg erindrer rett (Steven Spielberg har regissert filmen, og han har kanskje også hatt andre produksjonsroller. Kritikerne later til å ikke tørre å kaste under terningkast 4, når det dreier seg om Spielberg.) Bakgrunnen for min lunkne opplevelse av filmen skyldes – om jeg husker riktig – hovedsakelig to forhold: For det første er det lite å hente for de som ønsker å vite mer om mennesket Abraham Lincoln. Hans liv blir overfladisk behandlet fordi handlingen omhandler spillet og drakampen mellom ulike fraksjoner i nasjonalforsamlingen om nytt grunnlovsforslag. For det andre, som henger sammen med det første, blir det for mye teknikaliteter omkring det nye grunnlovsforslaget som filmens handling tar utgangspunkt i.  
Sitater fra Abraham Lincoln glimret også med sitt fravær i filmen - Abraham Lincolns sitater er verd en diskusjon i seg selv. Her vil det gjennomgås noen av dem.

Hans sitater er dyp livsvisdom, og noen ganger ispedd humor. Et sitat av den humoristiske sorten, men som like fullt er svært klok er:


Ofte tar det lang tid før jeg tar ordet på et sted, eller i en forsamling, med den mer eller mindre ubevisste tanken om at jeg ikke må dumme meg ut, fordi jeg ikke har fakta inne, eller har andre holdninger enn den rådende. Da kan det være greit å støtte seg til Abraham Lincoln-sitatet, og føle seg ikke så dum som tilfellet er når man levner all tvil. Husk på at Einstein ikke snakket før han var fire år, visstnok i frykt for å ikke si noe feil. Meg og Einstein, Einstein og meg.  


Ett av mine absolutte favorittsitater av Abraham Lincoln. Er enig i at det enkelte menneskets natur er i hovedsak ganske uforandelig. Imidlertid kan lover og moral – som kan forandres noe over tid, og ved moral også noe av menneskets væremåte – begrense noe av utslagene mennesket har på negativ atferd. Det kan samtidig være grunn til å føye til at de fleste er utstyrt med noe ulikt moralsyn, slik at det som oppfattes som umoral hos noen, kan oppfattes aktverdig av andre. Imidlertid er jeg enig i Abraham Lincoln i at menneskets natur stort sett er uforandelig. Derav tror jeg ikke folk forandrer seg i særlig grad i gjennom et livsløp, selv om selvsagt noen sider ved dem selv kan vektlegges litt ulikt i de forskjellige faser. Jeg mener at man trenger ikke å ilegge verken et positivt eller negativt menneskesyn for å mene dette: Om mennesket er grunnleggende godt eller dårlig er irrelevant for å tro om mennesket forandrer seg eller ei.


Sitatet utviser forsåvidt et positivt syn på læring, og trop å framskritt. Jeg tror det er viktig for mennesket å hele tiden strekke seg, å bli bedre, på alle livets områder. Den som ikke velger å se framover, men henfaller til reaksjonisme og nostalgi/ mimring – som også er aspekter ved sitatet – tror jeg har liten tro eller frykt for framtiden. Det er et dårlig utgangspunkt for å møte morgendagen, derfor har jeg alltid valgt å se framover. Enkelte har vel opplevd at folk har henfalt til et tidligere stadier i livsløpet når man står ovenfor problemer eller utfordringer? Beklager at dette blir noe abstrakt, men vil unngå å snakke om temaet i klare ordelag.  


“Frihet og ansvar” henger som kjent i sammen. Å løpe fra ansvaret i dag frir deg ikke fra ansvaret i morgen. Man kan alltid bli hjemsøkt av fortiden, og derfor bør ikke ens frihet bli bundet i lenker av tiden som var. Derfor bør man hver dag leve som ansvarsfulle individer, som tar ansvaret for seg selv, sine nærmeste og samfunnet – slik at man ikke blir hjemsøkt av fortidig atferd.  


Dette sitatet tolker jeg spesielt i to henseender: For det første, selv om dagen i dag kan oppleves trøblete, spiller sitatet på at det nettopp finnes en morgendag, en framtid. En dag vil jo fornuften seire? Og for det andre, får du ikke uttelling for den jobben du gjør i dag – her og nå – finnes det en framtid der man kan få uttelling for det arbeidet som gjennom tid har vært nedlagt. Sitatet spiller på at det gjelder å stå på, for sitatet reflekterer tanken om at fornuft og framtiden vil seire.


Har tidligere blogget om autoritet, og jeg tror heller ikke at noen lar seg styre uten deres samtykke. Jeg tror dette i aller høyeste grad gjelder på medmenneskelig nivå, framfor på høyere nasjonalstatlig, demokratisk nivå.


Ikke så veldig begeistret for utsagnet, siden dette kan tolkes i flere retninger, der særlig ett aspekt er lite moralsk. En kan jo åpenbart tolke dette sitatet som at gresset alltid vil være grønnere på den andre siden. «the other man’s grass is always greener, the sun shines brighter on the other side,» som det heter i sangen (om enn ikke tekst av Abraham Lincoln.) Tolker man utsagnet dit hen, tror jeg det har mye for seg. Hvis utsagnet imidlertid skal tolkes som vilkårlighet, dirigering og slaveriliknende tilstander – der det siste nok neppe var i Abraham Lincolns tanker – er jeg svært lite begeistret for sitatet.

«You can not strenghten the poor, by weakening the rich»

Ett av mine absolute favorittsitater av Abramham Lincoln, som forøvrig ellers har mange “can not…»-sitater. Dette kan tolkes på politisk så vel som mellommenneskelig nivå. Jegg synes det på mellommenneskelig nivå er mest fruktbart. For meg handler sitatet enklest sett at «man blir ikke bedre ved å gjøre andre dårligere.» De fleste har vel opplevd at misunnelse og sjalusi er drivkraften noen har til å rive noen ned fra det de opplever som en pidestall.  

Så kan man avslutte med et sitat som står godt i sin enkelthet, og bør være et kompass for hvordan man bør håndtere livet:

No comments: